Antena 3 CNN Actualitate Educație Un ministru din Guvernul Tudose, amenințat de foștii săi colegi

Un ministru din Guvernul Tudose, amenințat de foștii săi colegi

M.Z.
5 minute de citit Publicat la 17:05 25 Aug 2017 Modificat la 17:05 25 Aug 2017
o_1bocr9nde1bev1e9s1gdad5ghpk8.jpg
Foto: gov.ro

Un ministru din Guvernul Tudose este amenințat de foștii săi colegi cu care colabora înainte să ajungă în cabinetul de la Palatul Victoria. Este vorba de ministrul Educației, Liviu Pop, fost lider FSLI.

Problema vine după ce sindicaliştii din Educaţie dau un ultimatum Guvernului înaintea discuţiilor cu premierul Mihai Tudose programate să aibă loc luni. 

Profesorii ameninţă cu greva, chiar la început de an şcolar. Culmea, ameninţările vin de la foştii colegi ai actualului ministru Liviu Pop, din Federaţia Sindicatelor Libere din Învățământ, federație pe care a condus-o Liviu Pop. 

Liviu Pop: Se vor clarifica lucrurile

Într-o intervenție la Antena 3, șeful de la Educație a spus că nu este vorba de nicio sabotare și susține că lucrurile de vor clarifica.

”Nu cred că e o sabotare, ci un mesaj pe care cei din Educație îl transmit. Sunt convins că după întâlnirea de luni, se vor clarifica lucrurile”, a spus ministrul Educaţiei Liviu Pop, fost lider FSLI, vineri, la o Ediție specială, de la Antena 3.

FSLI are un avertisment pentru guvern ce conține nu mai puțin de opt probleme majore ale educaţiei din România.

”Eu spun că putem rezolva toate cele opt puncte, chiar dacă nu din 11 septembrie sau nu din anul acesta financiar, astfel ca anul școlar să poată debuta fără proteste”, este de părere ministrul Educației.

Şcoala ar putea începe mai târziu în acest an. Profesorii ameninţă că intră în grevă

FSLI, avertisment pentru Guvern: Opt probleme majore în educaţie

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ va participa luni, alături de celelalte federaţii din învăţământ, la o întâlnire cu premierul Mihai Tudose. În cadrul acestei întâlniri, FSLI va aborda opt probleme majore din învăţământ, printre care: necesitatea elaborării unei noi Legi a educaţiei naţionale, ”de care avem nevoie pentru a pune capăt bulversărilor din acest sistem şi care să acorde elevului rolul central în ceea ce înseamnă educaţia din România; programele şcolare învechite; subfinanţarea sistemului; nedreptăţile la care sunt supuşi angajaţii din educaţie”.

Care sunt cele opt probleme majore ale educaţiei din România, în viziunea FSLI

1. Necesitatea adoptării unei noi legi a educației. Conform Programului de Guvernare PSD - ALDE, cea mai aşteptată lege de către elevi, cadre didactice și părinți, este Legea Educației Naționale. Un act normativ realizat cu responsabilitate şi supus dezbaterii publice va rezolva cea mai mare parte a problemelor cu care se confruntă de mai bine de 20 de ani sistemul de educaţie din România. Care este graficul elaborării, dezbaterii publice și adoptării acestei legi?

2. Programele şcolare sunt învechite şi neadaptate cerinţelor de pe piaţa muncii. Elevii nu sunt pregătiţi să facă faţă provocărilor din plan profesional şi nici măcar pentru a-şi gestiona singuri viaţa. Din cauza programelor, sistemul de educaţie este axat pe partea teoretică, mai puţin practică, iar programul elevilor este sufocant, încetinind dezvoltarea acestora. În opinia noastră, programele şcolare trebuie să fie regândite din temelii; ele trebuie adaptate la cerinţele reale ale pieţei muncii. Când va lua Guvernul României o asemenea decizie, aşteptată cu interes de milioane de elevi, de părinţii acestora, de cadrele didactice dar şi de mediul economic, care se plânge de slaba pregătire a absolvenţilor de învăţământ?

3. Subfinanţarea educaţiei plasează şcolile din România într-un alt secol. Lipsa dotărilor în cele mai multe dintre unităţile de învăţământ accentuează şi mai mult starea precară a sistemului de educaţie. Nu este admisibil să existe şcoli care nu au fost reabilitate sau care reprezintă un pericol pentru elevi, pentru că nu au, de exemplu, autorizaţie de funcţionare din partea ISU. Este de neacceptat, de asemenea, ca în multe dintre şcoli să nu existe laboratoare dotate corespunzător, ca grupurile sanitare să fie aceleaşi de zeci de ani sau banala cretă să fie cumpărată din banii părinţilor!

4. Banii câştigaţi în instanţă ajung în buzunarele cadrelor didactice, după lungi amânări. Ni se cere respectarea legilor şi a deciziilor din instanţă, dar statul cum tratează această problemă? Conform prevederilor legale, în anul 2017, o parte a salariaţilor din învăţământ ar trebui să primească sumele restante la drepturi salariale, stabilite prin sentinţe judecătoreşti, sume care nu se regăsesc în legea bugetului de stat pentru anul 2017. De asemenea, tot ca urmare a sentinţelor judecătoreşti, personalul didactic trebuie să primească sume care reprezintă dobânzi penalizatoare. Până în acest moment, Ministerul Finanţelor Publice şi Ministerul Educaţiei Naţionale nu au stabilit care este sursa de finanţare a acestor cheltuieli şi cine trebuie să facă aceste plăţi. În medie, fiecare angajat din educaţie ar trebui să recupereze aproximativ 5.000 de lei. În aceste condiţii, solicităm Guvernului României să rezolve în perioada imediat următoare această problemă.

5. Creșterea salariilor nete în educație va fi de 25% în anul 2018, chiar dacă salariile brute ar urma să fie majorate cu 50%.Începând cu data de 1 ianuarie 2018, urmează să se aplice prevederile Legii nr 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Conform datelor Ministerului Finanţelor Publice, începând cu aceeaşi dată, se va schimba modul în care vor fi achitate dările către stat ale angajatului. Ceea ce înseamnă, că majorarea cu 50% a salariului brut anunţată pentru anul viitor, la nivelul salariului net nu reprezintă mai mult de 25%.

6. Modificarea Legii pensiilor. În sistemul de educaţie pensia medie este de sub 1.000 de lei, comparativ cu alte sisteme, unde pensia medie este de peste 3.000 de lei. În unele cazuri aceste pensii "speciale" au ajuns să fie mai mari decât veniturile încasate de angajaţi. Constatăm că există persoane care ies la pensie la 43 de ani, cu o pensie de peste 10.000 de lei, în timp ce pe un profesor, după 43 de ani de muncă, statul român îl "recompensează" cu o pensie de 1.500 de lei, întrucât principiul de calcul este diferit faţă de cel aplicat în cazul altor bugetari. Considerăm că singurul principiu care trebuie să stea la baza calculului pensiilor din România trebuie să fie cel al contributivității la fondul de pensii! Dacă nu, atunci cerem pensii speciale şi pentru profesori!

7. Calculul incorect al sporurilor. Deși conform H.G. nr/. 38/2017 salariile de bază s-au majorat, de la data de 1 ianuarie 2017, în medie, cu 15%, calcularea sporurilor, indemnizațiilor prevăzute de art. 3 3 alin. din O.U.G. nr. 57/2015, cu modificările și completările ulterioare, nu se face la salariile de bază majorate de la 1 ianuarie 2017, ci aceste sporuri și indemnizații sunt calculate prin raportare la salariul de bază din luna decembrie 2016, ceea ce conduce la o diminuare a drepturilor salariale care se cuvin personalului didactic.

8. Renunțarea la costul standard per elev. Atâta timp cât determinarea costului standard se face prin hotărâre de guvern, la propunerea Ministerului Educației, în funcție de cuantumul cheltuielilor de personal stabilit de Ministerul Finanțelor Publice pentru salariații din învățământ și aprobat de Parlamentul României, prin Legea bugetului de stat, existența acestui cost standard nu se justifică. Dacă există o lege de salarizare după care sunt plătiți toți angajații dintr-o unitate, indiferent de numărul copiilor/elevilor din acea unitate, ce relevanță mai are acest cost standard pentru stabilirea cheltuielilor necesare cu salariile?

În situaţia în care Guvernul României nu va face efortul de a găsi soluţii la problemele expuse mai sus, Executivul trebuie să ia în calcul faptul că există riscul major să se declașeze un conflict de amploare, în sistemul de învăţământ, în toamna acestui an.

×
Parteneri
x close