Antena 3 Emisiuni Numai de bine Anca Alungulesei, terapeut în nutriţie, despre cum putem controla eficient pofta de dulce

Anca Alungulesei, terapeut în nutriţie, despre cum putem controla eficient pofta de dulce

de Ela Crăciun    |    28 Mar 2021   •   14:58
Anca Alungulesei, terapeut în nutriţie, despre cum putem controla eficient pofta de dulce

Cine a încercat cel puţin o dată să ţină dietă ştie că cea mai mare provocare este renunţarea la desert. Cicolata reprezintă pentru mulţi cel mai bun remediu în momentele de stres, oboseală şi supărare.

Însă, dacă ne dorim să ajungem la silueta optimă, trebuie să reducem cantitatea dacă nu putem să ne abţinem de tot. Astăzi, Anca Alungulesei, terapeut în nutriţie, ne dezvăluie care este secretul şi ne învaţă cum să ne luăm adio de la gustările dulci, care ne plac atât de mult.

Pofta de dulce apare frecvent doar la anumite persoane. S-a dovedit ştiiţific că este un efect secundar al anumitor stări emoţionale, de fapt.

"De fapt, noi ceea ce simțim este o emoție nepotrivită, pentru că nu știm ce să facem cu ea, nu ne-a învățat nimeni și asocierea din mintea mea mă trimite către dulce pentru că știu că îmi va da confort", a precizat Anca Alungulesei.

Prin urmare, specialiştii susţin că este important să învăţăm să controlăm această cerere falsă a organismului. 

"Noi ne auto-dresăm exact pe sistemul Pavlov. În momentul în care vedem dulcele, salivăm și vrem să mâncăm. În momentul în care ne amintim de el, simțim că poftim. Ceea ce trebuie să facem este să ne auto-dresăm, să ne redresăm, dacă putem să spunem așa. Și cum facem lucrul ăsta?", explică terapeutul în nutriţie.

Primul pas este să identificăm pofta și să vedem care este starea emoțională.

"Toți clienții mei îmi semnalează pofta aceasta venind în cele mai emoționale momente, pentru că de fiecare dată întreb: "cum te simțeai atunci când a venit pofta?", "păi eram anxioasă, m-am speriat, eram furioasă.". În 90% din cazuri, ce facem? Mâncăm și ne ducem către dulciuri pentru a ne simți mai bine. Recomandarea mea și strategia pe care merg eu este următoarea: stai acolo în pofta aceea, pentru că ea va dispărea, nu se va amplifica și nu vei muri cu siguranță dacă nu vei mânca dulce", spune terapeutul.

De fapt, la nivel neuronal chiar se instalează o stare de panică. 

"Este fix ca un drog, pentru că zahărul la nivelul creierului acționează fix ca un drog. Dulcele sau mâncarea este doar un instrument prin care tu te duci din punctul A în punctul B, adică te simți neliniștit te liniștești, ești anxioasă te liniștești, ești furioasă și ajungi să te simți în confort. Deci mâncare sau dulcele este doar instrumentul care te conduce către, nu este problema. Problema este aici, la ceea ce simți, la ceea ce te activează pe tine", a mai declarat Anca Alungulesei.

Anca recomandă să apelăm la orice metodă care ne poate ajuta să stăm departe de porţia de desert. 

"Folosești exerciții de respirație, de relaxare și ai să vezi că foarte ușor ea începe să treacă. Orice variantă care ne îndepărtează de la acel desert care tu deja știi că nu îți face bine și că există o oarecare dependență acolo este foarte în regulă. Deci întotdeuna înlocuim cu ceva ce ne face cel mai mic rău, adică simți să mănânci dulce alege ceva care se încadrează în categoria sănătos, chiar dacă este încărcat caloric. Alege opt curmale în loc de o prăjitură", spune ea.

Dacă nu reuşeşti din prima zi, nu renunţa, nu te blama, procesul poate dura chiar şi câteva săptămâni sau chiar luni. 

"Ceea ce obții tu făcând lucrurile astea pas cu pas, pentru că este un proces, nu este un buton pe care apreși și nu dispare peste noapte, este că devii din ce în ce mai puternică și din ce în ce mai centrată pe tine, pentru că ajungi să te cunoști. Și de fapt ceea ce se întâmplă este că începi să îți activezi recompensa internă că reușești, că meriți, că în sfârșit îți atingi obiectivul care e mult mai puternic decât orice savarină sau orice ciocolată. Deci când ajungi în punctul ăsta în care recompensa internă e mult mai puternică decât cea externă, pofta s-a rezolvat", a mai explicat terapeutul în nutriţie.

Iar după ce înveţi să îţi controlezi pofta de dulce, din când în când, te poţi întoarce şi la micile plăceri. 

"Nu vrem să anulăm poftele, să nu mai mâncăm niciodată dulce, că până la urmă e plăcerea gustului. Ceea ce îi învăț eu pe oamenii cu care lucrez e cum să facă să nu se mai lase dominați de acel dulce, pentru că știm cu toții că niciodată nu poți să te oprești la câte lingurițe ai zis sau niciodată nu poți să te oprești la două pătrățele de ciocolată, de obicei termini toată ciocolata.

De a te poziționa tu deasupra desertului, nu a pune desertul stăpânire pe tine, doar despre asta este vorba. Și după ce înțelegi acest proces și te întărești pe interior atunci poți să guști din când în când orice desert îți dorești", a spus Anca Alungulesei.

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close