Niki Lauda, celebrul pilot de Formula 1 şi triplu campion mondial, a suferit un accident teribil în Germania, acum 49 de ani, în august 1976. Nimeni nu se aștepta să supraviețuiască, cu atât mai puțin să revină la volanul monopostului. Însă, sfidând toate așteptările, Lauda a povestit pentru BBC în 1977 cum și-a impus să rămână în viață.
Când a acordat acel interviu, chipul lui Lauda reflecta traumele suferite în timpul Marelui Premiu al Germaniei. Rămas blocat în monopostul cuprins de flăcări, pe circuitul de la Nürburgring, Lauda avea cicatrici adânci și își pierduse o parte din ureche.
Totuși, austriacul mărturisea că nu își amintește nimic din momentul accidentului care aproape l-a ucis, pe 1 august 1976.
"Când am avut accidentul, probabil am primit o lovitură puternică în cap și mi-am pierdut memoria pentru... ultimele trei minute. Și următoarele 20 de minute după", a spus el pentru BBC.
La momentul accidentului, Lauda era campionul mondial en-titre, câștigând titlul în 1975. Sezonul 1976 era intens, în contextul luptei acerbe dintre Lauda și britanicul James Hunt. Rivalitatea lor a inspirat filmul "Rush", regizat de Ron Howard în 2013.
Lauda avea deja cinci victorii în acel sezon și era favorit la titlu, însă cursele auto erau extrem de periculoase. Până în 1976, 63 de piloți muriseră în Grand Prix-uri, iar în fiecare sezon se înregistrau una-două victime.
"Circuitele nu erau sigure, este un fapt clar acum. Banii se duceau în viteză, nu în siguranță — nici pentru mașini, nici pentru circuite", a spus în 2016 Brett Lunger, pilot american de F1, care a concurat în acea cursă.
Nürburgring era deosebit de periculos faţă de restul circuitelor din calendar. Traseul lung și îngust, întins prin Munții Eifel, fusese poreclit "Iadul Verde" de Jackie Stewart.
"Un tur avea 22,9 km și circa 177 de viraje. Nu puteai acoperi tot traseul cu pompieri sau echipe de salvare, și multe porțiuni nu aveau parapete", a spus Lunger. Ploaia anunțată pentru ziua cursei făcea lucrurile și mai riscante, cu porțiuni de pistă ude și altele uscate.
Lauda a încercat să boicoteze cursa
Lauda își exprimase deja îngrijorarea legată de siguranță și propusese boicotarea cursei.
"Duminică dimineața, Niki a convocat piloții la vot. Eu am votat pentru a continua cursa", a povestit Lunger.
Cursa a început normal, dar în turul al doilea, înainte de virajul Bergwerk, Ferrari-ul lui Lauda a derapat, lovind parapetul la 190 de kilometri pe oră. Rezervorul de combustibil s-a rupt în două și mașina a luat foc. Apoi, bolidul s-a întors necontrolat pe circuit. Guy Edwards a reușit să evite coliziunea, dar Lunger a lovit monopostul, urmat de Harald Ertl.
On this day in 1976, Niki Lauda is lucky to survive this crash at the Green Hell. #F1 pic.twitter.com/MIiumaunkJ
— F1 Images (@F1_Images) August 1, 2017
În ciuda riscului, Edwards, Lunger și Ertl au coborât pentru a-l salva pe Lauda, dar nu i-au putut desface centurile de siguranță. A intervenit italianul Arturo Merzario, care cunoștea mecanismul centurilor și a reușit să le desfacă. Împreună, cei patru l-au scos pe Lauda din mașina în flăcări.
1976 German GP @ Nürburgring?
— Retromania 40K+ ?assics & M?️torsport Lovers (@Retromania4ever) May 25, 2025
Niki Lauda ?? CRASH!
Ferrari 312T2 ?#Formula1 #History pic.twitter.com/kxlLJ8tq5Q
Recuperarea în spital
Casca i-a zburat în timpul accidentului, suferind astfel arsuri severe, oase rupte și a inhalat vapori toxici. Transportat cu elicopterul la spital, Lauda a intrat în comă.
"Eram foarte obosit dar simțeam că nu e vorba doar de somn... era altceva", spunea el ulterior.
La spital, a primit ultimele ritualuri religioase.
"Plămânii mei au fost pe punctul de a ceda. Medicii mi-au dat șanse minime", a declarat Lauda în podcastul "I Was There" din 2015. Avea nevoie de grefe de piele, iar pleoapele i-au fost reconstruite din pielea urechilor. Niki Lauda a refuzat să cedeze.
"Te lupți cu creierul tău. Îți spui: trebuie să rezist", spunea el.
Înapoi pe pistă
Hotărât să lupte pentru titlu, Lauda a revenit la doar șase săptămâni după accident. A apărut bandajat la Monza, pentru Marele Premiu al Italiei.
"Am spus că mi-am depășit frica. Era o minciună, eram rigid de frică", a scris ulterior în autobiografia sa, "To Hell and Back".
Pe 12 septembrie 1976, în cursa de revenire, purta o cască specială. Vederea îi era afectată, bandajele se lipeau de piele, iar sângele îi curgea sub cască. Totuși, a terminat pe locul patru.
"Nu-l voi uita niciodată când a ieșit din mașină", spunea Jackie Stewart în 2019,
Lauda a pierdut titlul mondial cu un singur punct în fața lui Hunt. În ultima cursă, în Japonia, s-a retras din cauza ploii torențiale. A recâștigat titlul în 1977.
Accidentul a avut consecințe pe termen lung — în 2018, a suferit un dublu transplant pulmonar. Niki Lauda câștigat 25 de Grand Prix-uri în carieră și este considerat unul dintre cei mai mari piloți ai F1.
Niki Lauda a murit în mai 2019, la 70 de ani.
"A reveni în curse la doar 40 de zile după acel accident a fost cel mai curajos act sportiv pe care l-am văzut vreodată", a spus fostul său coechipier, John Watson.