După Marele Premiu al Olandei, unde Oscar Piastri s-a distanţat de coechipierul său, Lando Norris, în clasamentul piloţilor, Formula 1 ajunge în Italia, pe "Templul Vitezei" de la Monza. Marele Premiu al Italiei marchează etapa cu numărul 16 a sezonului, iar Ferrari va încerca să obţină un rezultat cât mai bun pe circuitul lor de casă. Formula 1 a prezentat tot ce trebuie să ştii înainte de Marele Premiu al Italiei.
Marele Premiu al Italiei se vede duminică, în direct la Antena 1 şi pe Antena PLAY, începând cu ora 16:00. Cei de la Ferrari au anunţat că vor avea un echipament special pentru această etapă, fiind un omagiu adus legendei Niki Lauda.
Statistici vitale
-
Primul Mare Premiu a avut loc în 1950;
-
Lungimea pistei este de 5,793 km;
-
Recordul pe tur a fost stabilit în 2004, de pilotul celor de la Ferrari, Ruben Barrichello, fiind cronometrat cu 1:21.046;
-
Cele mai multe pole position-uri: Lewis Hamilton (7);
-
Cele mai multe victorii: Michael Schumacher și Lewis Hamilton (5);
-
Marele Premiu al Italiei a fost inclus în calendarul F1 încă din sezonul inaugural din 1950, Monza fiind gazda fiecărei ediții, cu excepția celei din 1980, când cursa s-a ținut la Imola;
-
Distanța de la start până la punctul de frânare al virajului 1: 472 de metri;
-
Depășiri finalizate în 2024 - 71;
-
Probabilitatea apariției Safety Car-ului este de 50%, iar a unui Safety Car Virtual de 38% (din ultimele opt etape la Monza);
-
Timp pierdut la oprirea la boxe – 24,3 secunde.
Circuitul de la Monza. Foto: Getty Images
Ce spun experţii
Jolyon Palmer, fost pilot Renault F1 şi analist sportiv spune că "Monza este unic", iar "oprirea cât mai lină în virajul 1 este esenţială". Totuşi, "Monza rămâne o pistă de mare viteză fantastică".
"Monza este unic în calendar dar, în multe privințe, și cel mai simplu circuit. Este o pistă cu forță de apăsare (N.r. - downforce) redusă, iar totul începe cu frânarea în șicana din Sectorul 1. Oprirea cât mai lină în virajul 1 este esențială.
Sectorul de mijloc este de fapt mai distractiv decât pare. Ai parte de o ușoară înclinare a roților și poți menține ceva viteză, alegând corect traiectoria pentru o mică frânare și o reluare rapidă a accelerației în Lesmo 2.
Pietrișul te poate pedepsi în virajele 8/9/10, la Ascari. Prima parte a virajului este cheia, dar suprafața e destul de denivelată. Dacă abordezi corect virajul 8, ești bine poziționat pentru 9 și 10, care te duc apoi spre Parabolica – sau Curva Alboreto, redenumită în memoria regretatului Michele Alboreto.
Din păcate, au înlăturat pietrișul care dădea acel farmec periculos ultimului viraj. Totuși, rămâne o provocare interesantă – atacă-l, ocolește-l pe exterior pentru viteză și accelerează cât mai repede pentru linia dreaptă principală.
Era mai riscant înainte, când greșeala însemna automat ieșirea în pietriș. Acum, deși asfaltul exterior a redus acel risc, Monza rămâne o pistă de mare viteză fantastică".
Ultimii cinci piloți care au plecat din pole position în Marele Premiu al Italiei de la Monza
-
2024 – Lando Norris (McLaren)
-
2023 – Carlos Sainz (Ferrari)
-
2022 – Charles Leclerc (Ferrari)
-
2021 – Max Verstappen (Red Bull)
-
2020 – Lewis Hamilton (Mercedes)
Ultimii cinci câștigători ai Marelui Premiu al Italiei de la Monza
-
2024 – Charles Leclerc (Ferrari)
-
2023 – Max Verstappen (Red Bull)
-
2022 – Max Verstappen (Red Bull)
-
2021 – Daniel Ricciardo (McLaren)
-
2020 – Pierre Gasly (AlphaTauri)
Anvelope și strategii
"Nu există nicio modificare a compușilor de anvelope față de anul trecut, când pista tocmai fusese reasfaltată pentru Marele Premiu al Italiei de la Autodromo Nazionale di Monza", se arată în previzualizarea Pirelli.
"C3 este dur, C4 mediu, iar C5 moale. După 12 luni, inevitabil, suprafața este «îmbătrânită», dar este puțin probabil să aibă vreun efect semnificativ asupra gamei de strategii posibile pe acest circuit, unde mașinile rulează în configurația cu cea mai mică forță aerodinamică a sezonului", a arătat Pirelii.
Oficialii spun că "nu se aşteaptă un impact major asupra strategiilor", monoposturile urmând să ruleze cu "cea mai scăzută configuraţie aerodinamică a sezonului".
"Suprafața pistei s-a maturizat ușor în ultimele 12 luni, dar nu se așteaptă un impact major asupra strategiilor. Mașinile rulează în cea mai scăzută configurație aerodinamică a sezonului. Este de așteptat ca cele mai populare combinații de anvelope să fie între compusul dur și cel mediu. Se presupune că granulația va fi mai scăzută decât în 2024.
Timpul pierdut la boxe este printre cele mai lungi din calendar, deci echipele vor încerca să evite opririle inutile – o strategie cu o singură oprire este cea mai probabilă. Totuși, temperaturile ridicate din septembrie în Lombardia pot influența degradarea pneurilor. Dacă vremea e foarte caldă, o strategie cu două opriri ar putea deveni viabilă", mai arată Pirelli.
Depășirile rămân dificile la Monza, mai ales din cauza eficienței reduse a DRS-ului, într-un context de forță aerodinamică minimă.
Forma actuală a echipelor
McLaren a fost din nou în frunte la Zandvoort, consolidându-și poziția în clasamentul echipelor. În lupta pentru Campionatul Piloților, Lando Norris a pierdut teren după abandonul provocat de o problemă mecanică.
Oscar Piastri, în schimb, a câștigat categoric, mărindu-și avansul față de coechipierul său la 34 de puncte. Britanicul de 25 de ani va fi motivat să recupereze în acest weekend.
Piastri vine la Monza cu un moral ridicat și va încerca să-şi continue forma bună, dar McLaren rămâne atentă la rivalii săi, mai ales că Ferrari concurează acasă. Charles Leclerc a obținut o victorie memorabilă aici în 2024, iar echipa italiană caută revanșa după dublul abandon de la Zandvoort.
Mercedes luptă pentru locul 2 în clasamentul constructorilor și speră să depășească Ferrari. Între timp, Max Verstappen (Red Bull) rămâne o amenințare constantă, fiind din nou pe podium în ultima cursă.
În spatele plutonului fruntaș, lupta de la mijlocul clasamentului promite să fie intensă și imprevizibilă.
Moment emblematic
Monza este prezentă în calendarul F1 în fiecare an din 1950 încoace, cu o singură excepție – 1980. Nu este de mirare că acest circuit legendar oferă o arhivă bogată de momente memorabile.
Unul dintre cele mai speciale momente a avut loc în 2008, când un tânăr debutant pe nume Sebastian Vettel a reușit un rezultat senzațional: primul său pole position și prima sa victorie, pe o pistă udă.
Aflat la început de carieră la Toro Rosso, echipă susținută de Red Bull, Vettel a impresionat în condiții dificile și a destabilizat complet ierarhia. Acea cursă a marcat începutul unei cariere excepționale: 52 de victorii și patru titluri mondiale.