Antena 3 CNN Formula 1 Formula 1: Tot ce trebuie să ştii înainte de Marele Premiu al Ungariei de pe Hungaroring

Formula 1: Tot ce trebuie să ştii înainte de Marele Premiu al Ungariei de pe Hungaroring

Andrei Paraschiv
5 minute de citit Publicat la 07:00 03 Aug 2025 Modificat la 08:53 03 Aug 2025
Circuitul Hungaroring are o lungime totală de 4.381 kilometri. Foto: Getty Images

Formula 1 se îndreaptă direct de la Spa‑Francorchamps către Budapesta pentru Marele Premiu al Ungariei în acest weekend. Cursa de pe Hungaroring este ultima înainte de pauza de vară. Formula 1 a prezentat cele mai importante lucruri pe care trebuie să le ştii înainte de Grand Prix.

Marele Premiu are loc duminică, 3 august, şi va fi transmis live pe Antena 1 şi AntenaPLAY începând cu ora 16:00.

Statistici vitale 

  • Primul Mare Premiu al Ungariei a avut loc în 1986;
  • Circuitul Hungaroring are o lungime totală de 4.381 kilometri;
  • Recordul pentru cel mai rapid tur a fost stabilit de Lewis Hamilton, în 2020 cu monopostul Mercedes. Timpul stabilit de britanic a fost 1:16.627;
  • Lewis Hamilton are cele mai multe pole position-uri pe acest circuit (9) dar şi cele mai multe victorii (8);
  • Evenimentul a fost scena primelor victorii în F1 ale mai multor piloți, inclusiv Oscar Piastri în 2024, Esteban Ocon în 2021, Jenson Button în 2006 și Fernando Alonso în 2003;
  • Distanţa până la primul punct de frânare din virajul 1 este de 476 de metri;
  • În 2024, un număr total de 65 de depăşiri s-au efectuat pe Hungaroring;
  • Probabilitatea apariţiei pe circuit a unui Virtual Safety Car sau chiar un Safety Car este de 25% (din ultimele 8 etape din Ungaria);
  • Timpul pierdut la boxe este de 20,6 secunde.

Ce spun experţii despre circuit

Jolyon Palmer, fost pilot Renault F1 şi analist sportiv spune că "Budapesta pare un circuit mic când ești acolo, dar există multe de oferit, cu 14 viraje".

"Primul sector este practic format din două viraje: o zonă de frânare amplă în virajul 1, care este un viraj la dreapta relativ simplu, dar destul de denivelat în zona de frânare, așa că poate induce o blocare frontală, înainte de a intra în virajul 2, care este în ușoară coborâre.

Sectorul din mijloc este unul dintre acelea în care trebuie să găsești un ritm, deoarece în aproape fiecare viraj trebuie să fii poziționat pentru următorul viraj care vine prin el. Treci de la virajul 4 la 6, apoi ai o mică pauză, dar te susține prin următoarea secțiune amplă, câștigând viteză pe tot parcursul.

În sectorul final, uneori anvelopele încep să se supraîncălzească și începi să te chinui să obții puțină aderență acolo. În cursă, trebuie să te gândești la pregătirea depășirii la ieșirea din virajul 14, ultimul viraj, pentru că aceasta este singura ta șansă de a face ceva în virajul 1 și, dacă nu, în virajul 2. Dacă nu reușești acolo, probabil vei fi în continuare în următorul tur.

Am avut niște lupte bune aici în GP2 (N.r. - actuala Formula 2) și, deși nu e ușor să depășești în Ungaria, poți. Configurația circuitului se pretează la depășiri în virajul 2, mai ales că poți intra în interior sau în exterior, așa că poate fi greu de apărat. E un circuit plăcut pentru niște lupte", susţine el.

Ultimii cinci care au plecat din pole position în Marele Premiu al Ungariei

  • 2024 – Lando Norris (McLaren);
  • 2023 – Lewis Hamilton (Mercedes);
  • 2022 – George Russell (Mercedes);
  • 2021 – Lewis Hamilton (Mercedes);
  • 2020 – Lewis Hamilton (Mercedes);

Ultimii cinci câștigători ai Marelui Premiu al Ungariei

  • 2024 – Oscar Piastri (McLaren);
  • 2023 – Max Verstappen (Red Bull);
  • 2022 – Max Verstappen (Red Bull);
  • 2021 – Esteban Ocon (Alpine);
  • 2020 – Lewis Hamilton (Mercedes)

Pneuri şi strategii 

Pirelli a realizat o previzualiare înainte de weekend, şi au descoperit diverşi factori care pot afecta strategiile echipelor.

"Trioul de compuși pentru anvelopele slick este același ca în sezonul precedent: C3 (dur), C4 (mediu) și C5 (moale). Până anul trecut, aceștia reprezentau cei mai moi compuși disponibili, însă în 2024 a fost introdus compusul C6. Totuși, această versiune nouă ar fi prea extremă pentru o pistă care exercită un asemenea nivel de solicitare energetică asupra anvelopelor pe fiecare tur.

Chiar dacă valorile absolute ale încărcăturii nu sunt foarte ridicate, lungimea redusă a turului face ca aceste sarcini să se acumuleze rapid și semnificativ de-a lungul cursei.

Un alt element important este temperatura ridicată specifică weekendului din Ungaria, care determină o degradare termică accentuată – fenomen agravat de asfaltul foarte închis la culoare al pistei. De altfel, cursa de anul trecut a înregistrat cea mai ridicată temperatură la nivelul asfaltului din întreg sezonul, de 58,6 grade Celsius.

În 2024, cea mai frecvent utilizată strategie a fost cea cu două opriri, în diverse combinații de anvelope C3 și C4. Compusul mediu s-a dovedit a fi cel mai performant, fiind ales la start de 13 piloți. Dintre cei șapte rămași, patru au pornit cu pneuri soft, iar trei cu cele hard.

Yuki Tsunoda a fost singurul pilot care a încheiat cursa cu o singură oprire la boxe, în timp ce alții au apelat şi la trei opriri, cu un ultim stint scurt pe anvelopele moi. (N.r. - timpul petrecut pe circuit între schimbările de la boxe. Exemplu: După primele 16 tururi, Leclerc intră la boxe şi schimbă pneurile. Cele 16 tururi se cheamă "stint")

Piloții echipei Aston Martin, Fernando Alonso și Lance Stroll, au optat pentru o strategie cu două opriri, folosind toți cei trei compuși de pneuri. Aceștia au abordat un plan propriu în ceea ce privește gestionarea anvelopelor în sesiunile de antrenamente libere. Lance Stroll a realizat cel mai lung stint pe pneurile soft, cu un total de 14 tururi", se arată în previzualizarea Pirelli.

Forma curentă a echipelor

Oscar Piastri a revenit pe prima treaptă cu o prestație superbă în condițiile schimbătoare de pe circuitul de la Spa‑Francorchamps. Australianul de la McLaren se află cu 16 puncte în fața lui Norrisîn clasamentul general al piloţilor. Piastri a obținut prima sa victorie în Grand Prix anul trecut, dar având în vedere marjele mici implicate, oricare dintre ei ar putea intra în vacanța de vară cu un avantaj.

Deși McLaren poate avea multă încredere în performanța de pe pistă de acum 12 luni și în ritmul în general bun de până acum, rivalii vor încerca să provoace surprizE la începutul weekendului. Îmbunătăţirile Ferrari din Belgia au părut să‑și îndrepte monopostul în direcția bună, Charles Leclerc revenind pe podium, în timp ce Lewis Hamilton a urcat 11 poziţii după ce a plecat de pe linia boxelor, terminând pe locul 7.

Max Verstappen și Red Bull au avut și ei o formă bună în Ungaria, câștigând cursele din 2022 și 2023, dar nu se ştie dacă vor reuși olandezul și coechipierul său Yuki Tsunoda, care a a părut să se îmbunătăţească la Spa, să valorifice monopostul pe circuitul îngust din Budapesta.

Mercedes caută răspunsuri la unele întrebări serioase după o serie dificilă, cu un grup compact la mijlocul grilei, gata să profite de orice probleme persistente pentru "Săgeţile Argintii" (N.r. - Silver Arrows) și să obțină puncte.

Moment emblematic

Există foarte multe momente emblematice de‑a lungul deceniilor pe circuitul Hungaroring, dar o cursă deosebit de dramatică, și un rezultat asemănător, a avut loc în timpul sezonului 2006. Pornind de pe locul 14, Button a excelat în condițiile dificile de ud/uscat pentru a urca în clasament și a intra în competiție, ceea ce înseamnă că a putut profita de momentul în care liderul de multă vreme, Fernando Alonso, a pierdut o piuliță de la roată.

După o serie de clasări pe podium și câteva eșecuri la limită, Hungaroringul marcat prima victorie din cariera lui Button în F1, prima pentru Honda ca și constructor de la victoria lui John Surtees în Italia în 1967 și prima pentru un motor Honda de la triumful lui Gerhard Berger în Australia în 1992.

Citește mai multe din Formula 1
» Citește mai multe din Formula 1
TOP articole