În Insulele Feroe, vremea rea și imprevizibilă - cu vânturi puternice și ploi, dar și ceață densă care se așterne ca o perdea - poate face uneori problematică deplasarea cu mașina sau cu feribotul. Nu este de mirare că feroezii își iubesc tunelurile.
Au construit 17 pe uscat și patru subacvatice, inclusiv singurul tunel subacvatic din lume cu un sens giratoriu. Rețeaua facilitează deplasarea în această națiune insulară autonomă din cadrul Regatului Danemarcei, care are o populație de până în 50.000 de oameni.
„Deși avem 18 insule, glumim adesea că (datorită tunelurilor) sfidăm faptul că suntem insulari," a declarat pentru CNN Súsanna Sørensen, manager de marketing al Visit Faroe Islands. Situate în Atlanticul de Nord, la jumătatea distanței dintre Islanda și Scoția, peisajele virgine ale insulelor vulcanice uimesc vizitatorii.
Iar cele mai recente două tuneluri submarine sunt adevărate opere de artă. „Sunt Turnul Eiffel sau Big Ben-ul nostru," spune Teitur Samuelsen, CEO al Eystur-og Sandoyartunlar, compania care operează tunelurile.
Mulți oameni, mai cu seamă turiști, trec prin aceste tuneluri doar pentru a le admira, pentru că împletesc într-un mod uimitor arta și ingineria.
Un tunel plin de sculpturi
În fiecare zi, peste 6.000 de vehicule traversează tunelul submarin de aproape 11 kilometri care leagă Streymoy, cea mai mare dintre Insulele Feroe și locul în care se află Tórshavn (una dintre cele mai mici capitale din lume), de Eysturoy, următoarea insulă ca mărime din arhipelag.
Pe lângă peisajele naturale uimitoare, Eysturoy găzduiește Festivalul G! Festival, un eveniment muzical local și internațional de excepție care are loc în fiecare iulie în satul de pe malul mării Syðrugøta.
Construcția tunelului Eysturoy a durat aproximativ patru ani, fiind inaugurat în decembrie 2020.
Aceste tuneluri submarine sunt create prin utilizarea metodei de forare și dinamitare: forarea de găuri în bazalt — o rocă puternică - și apoi umplerea găurilor cu dinamită.
În punctul său cel mai de jos, tunelul se află la aproximativ 187 de metri sub nivelul mării. Și, deși faptul de a avea Atlanticul de Nord deasupra capului poate provoca anxietate, construcția este extrem de sigură, spune Samuelsen.
„Tunelurile sunt proiectate de cei mai buni ingineri și geologi din lume, astfel încât siguranța cu privire la Atlanticul de deasupra nu este o problemă", spune el.
De fapt, drumul este magic, punctul culminant fiind un sens giratoriu sculptural cu culori schimbătoare care este adesea comparat cu Aurora boreală sau cu meduzele care strălucesc în lumina soarelui.
„Sensul giratoriu — supranumit «meduza» — este cu siguranță o atracție turistică," spune Sørensen. „Mulți fac mai multe ture în jurul sensului giratoriu pentru a admira scena fascinantă”.
Artistul feroez renumit Tróndur Patursson a fost desemnat să creeze această instalație vibrantă. Dar de ce au fost cheltuiți bani și timp pentru a instala artă în tuneluri submarine? „Aveam multă artă bună în Feroe și ne-am dorit să-i sprijinim pe artiștii noștri. În plus, aceasta rupe monotonia unui tunel lung și întunecat, ceea ce este bun pentru siguranța rutieră," spune Samuelsen.
Atunci când acest tunel a fost creat, o coloană centrală de bazalt natural a fost lăsată în picioare pentru sensul giratoriu unde tunelul se ramifică spre Strendur și Rókin, situate de o parte și de alta a unui fiord pe Eysturoy.
Coloana centrală, care radiază nori de culoare, este înconjurată la bază de o sculptură metalică impresionantă. Șoferii privesc un inel de siluete metalice, oameni în mărime naturală care țin mâinile în jurul stâlpului și se uită spre interior, la luminile care se schimbă mereu.
Patursson a spus că intenția sa a fost să reprezinte modul în care feroezii, în ciuda faptului că trăiesc într-un mediu aspru, sunt rezistenți și uniți în realizările lor prin muncă în echipă. Dar pentru mulți cercul de figuri interconectate evocă dansul tradițional feroez.
Dincolo de aspectele vizuale, tunelul este inundat și cu artă auditivă.
Muzicianul Jens L. Thomsen a compus peisajul sonor etereal care poate fi ascultat pe frecvența FM97 atunci când este traversat tunelul.
Experiența a fost creată prin „înregistrarea sunetelor din timpul construcției, precum și a liniștii din tunel”, spune Thomsen. În loc să folosească instrumente convenționale, „această tehnică mi-a permis să identific vocea tunelului”, adaugă Thomsen.
Totemuri care strălucesc în întuneric
Tunelul Eysturoy nu este singura experiență submarină uluitoare. Din decembrie 2023, Streymoy și mica insulă Sandoy au fost conectate prin cel mai recent tunel submarin, Tunelul Sandoy. Aproximativ 1.000 de vehicule pe zi navighează pe această porțiune care se află la aproximativ 155 de metri adâncime sub Atlanticul de Nord.
Și aici este prezentă artă vizuală și auditivă fascinantă. De-a lungul pereților rugoși din bazalt, aproximativ zece imagini luminoase fac referire la unele personaje din folclorul feroez, cum ar fi un episcop care mânuiește o secure, o vrăjitoare bătrână și o femeie-focă.
Aceasta este creația lui Edward Fuglø, un artist feroez renumit, care a dat o interpretare contemporană picturilor rupestre antice. El a reprezentat și păsări ca o omagiu pentru pictorul de păsări autodidact din secolul al XIX-lea, Díðrikur á Skarvanesi, primul artist vizual cunoscut din Feroe.
Sunleif Rasmussen, un compozitor feroez renumit, a creat peisajul acustic. El s-a bazat pe unele dintre sunetele tunelului, inclusiv picăturile de apă din timpul construcției, precum și pe muzica cântărețului principal al grupului pop Snowflakes pentru a produce o operă electroacustică inovatoare.
Acest lucru creează o experiență suprarealistă pentru șoferii care se conectează la FM100 în timp ce conduc prin acest tunel spre Sandoy, insulă cu plajele cu nisip alb, dune înalte de nisip și un lac mare, perfect pentru caiac.
Infrastructură revoluționară
„Cu toată infrastructura de tuneluri bine dezvoltată, este ușor pentru vizitatorii noștri să se deplaseze prin țară", spune Sørensen.
Cu tunelul cu sens giratoriu, timpul de călătorie din capitala Tórshavn la insula Eysturoy a fost redus de la aproximativ 60 de minute la aproximativ 15 minute. Este și mai ușor de vizitat alte insule.
„Acum puteți conduce de la Tórshavn la Klaksvik, al doilea oraș ca mărime (situate pe Borðoy), în doar 45 de minute, față de 75 de minute”, adaugă Sørensen.
Tunelul Sandoy a schimbat multe în Feroe.
„Mai multe persoane se mută acum la Sandoy din Tórshavn. Într-un sat unde trăiesc 145 de oameni, se construiesc 10 apartamente. Acest lucru este mult pentru noi”, spune Barbara av Skardi, care nu ar fi luat în considerare niciodată mutarea la Sandoy dacă nu ar fi fost tunelul.
„Iarna, feribotul putea fi anulat zile în șir" din cauza vânturilor puternice și curenților imprevizibili, spune ea.
Se deschid noi afaceri, iar altele constată o creștere a numărului de vizitatori.
„Datorită tunelului, soția mea, Barbara, și eu ne-am mutat înapoi la Sandoy și am deschis Cafe Retro”, spune co-proprietarul localului Dávur Jacobsen.
Și, potrivit lui Ólavur Jøkladal, directorul Muzeului de Artă Sandur, „numărul vizitatorilor a crescut de mai mult de două ori de când s-a deschis tunelul."
Aceste creații submarine inovatoare îmbină artă și tehnologie și marchează o nouă eră de conectivitate pentru aceste insule îndepărtate.