Co-fondatorul YouTube, Steve Chen, a avertizat asupra impactului pe care rețelele sociale îl au asupra creierului copiilor. El a explicat că videoclipurile scurte, care stau la baza multor platforme sociale, reduc „capacitatea de concentrare”. Steve Chen a spus că nu le permite propriilor copii să consume exclusiv acest tip de conținut. Fostul CTO al YouTube a adăugat că toate companiile care distribuie acest format – inclusiv platforma pe care a fondat-o – ar trebui să implementeze măsuri de protecție pentru utilizatorii mai tineri, relatează revista Fortune.
Steve Chen face parte din pionierii domeniului tehnologiei, care au pavat drumul pentru lumea modernă, obsedată de conținutul de pe rețelele sociale, și care acum se pronunță împotriva formatului video scurt, din cauza efectelor pe care le are asupra copiilor, scrie Fortune.
Într-un discurs recent susținut la Stanford Graduate School of Business, Chen a vorbit despre eforturile sale personale de a-și feri copiii de consumul exclusiv de conținut video scurt, argumentând că acest tip de media „duce la scăderea capacității de concentrare”.
Chen, tată a doi copii, a explicat că se teme că odată expuși la acest conținut scurt, copiii săi nu vor mai avea capacitatea să se concentreze la videoclipuri mai lungi.
„Nu vrea ca copiii mei să fie expuși exclusiv la acest tip de conținut. (...) Știu părinți care își obligă copiii să se uite la conținut mai lung, fără culori țipătoare. (...) Dacă nu sunt expuși imediat la conținutul scurt. Vor fi în continuare mulțumiți de celălalt tip de conținut.
Cred totuși că rămâne o problemă caracterul adictiv al acestor platforme au și cred că trebuie să existe restricții cel puțin în ce privește timpul pe care utilizatorii dintr-un anumit grup de vârstă pot folosi aceste aplicații”, a spus co-fondatorul Youtube despre propria strategie pe care a adoptat-o față de copiii săi.
De asemenea, el a criticat replicarea rețetei TikTok-ului în mediul online.
„Cred că TikTok este entertainment, dar asta este tot ce este. Este doar pentru acel moment. Însă acest conținut scurt echivalează cu o capacitate de atenție mai scurtă”, a spus el.
De altfel, Steve Chen a spus că ascensiunea TikTok a fost motivul pentru care multe companii, inclusiv Youtube, s-au grăbit să implementeze și ele conținutul de scurtă durată. Chen a subliniat necesitatea ca aceste platforme să echilibreze monetizarea cu oferirea de conținut „cu adevărat util”.
„Într-un fel, toate companiile au fost forțate într-o competiție, au trebuit să vină cu alternative la TikTok pentru conținut scurt. (...) Cred că există un echilibru fragil între ceea ce va capta atenția utilizatorilor și ce va putea fi monetizat versus ceea ce este cu adevărat informație utilă. E dificil de spus.”, a spus el.
Declarațiile sale, publicate pe YouTube, reflectă îngrijorările tot mai mari privind modul în care platformele precum TikTok și YouTube Shorts promovează un conținut rapid și vizual stimulant, care poate afecta capacitatea de concentrare profundă.
Chen se alătură astfel altor pionieri ai tehnologiei, precum Sam Altman de la OpenAI și Elon Musk, în ceea ce privește avertismentele legate de impactul rețelelor sociale asupra copiilor.
Într-un interviu podcast acordat săptămâna trecută, Altman a criticat în mod explicit derularea constantă din rețelele sociale și „șocul de dopamină” oferit de videoclipurile scurte, despre care a spus că „probabil afectează dezvoltarea creierului copiilor într-un mod foarte profund”.
Musk, care deține rețeaua socială X (fosta Twitter), a declarat în 2023 că nu a impus nicio restricție privind utilizarea rețelelor sociale de către copiii săi, dar a adăugat că acest lucru „s-ar putea să fi fost o greșeală” și a încurajat părinții să aibă un rol mai activ în gestionarea obiceiurilor digitale ale copiilor.
„Cred că, probabil, aș limita puțin mai mult accesul la rețelele sociale decât am făcut-o în trecut și aș fi mai atent la ceea ce urmăresc, pentru că, în acest moment, cred că sunt programați de anumite algoritmi ai rețelelor sociale – cu care poți fi sau nu de acord”, a spus Musk, potrivit Fortune.