Antena 3 CNN Life Știinţă "Am găsit o planetă rătăcitoare, foarte aproape de noi". Pluteşte liberă prin spaţiul interstelar

de S.T.    |    14 Noi 2012   •   16:26

Astronomii europeni şi canadieni au descoperit o planeta "rătăcitoare", care nu se află pe orbita niciunei stele şi pluteşte liberă prin spaţiul interstelar.

Astronomii au reuşit să îi determine vârsta, masa şi temperatura, informează AFP.

Planeta rătăcitoare, denumită CFBDSIR2149, pare să facă parte dintr-un grup de stele foarte tinere, cunoscute sub numele de "tânăra asociaţie AB Doradus".

Specialiştii de la Centrul de cercetări astrofizice din Québec şi de la UdeM au descoperit această planetă în colaborare cu astronomii francezi, coordonaţi de Philippe Delorme, profesor la Laboratorul de astrofizică al Observatorului din Grenoble.

Potrivit lui Etienne Artigau, astrofizician la Universitatea din Montreal, "acest tip de planetă, atât de rece şi atât de tânără, deşi este cunoscută de teoreticieni, nu a fost niciodată observată până azi" şi este "planeta cea mai apropiată de sistemul nostru solar descoperită vreodată".

Această planetă se află totuşi la o distanţă de 100 de ani-lumină de Soare.
AB Doradus este "grupul stelar în mişcare" cel mai apropiat de Sistemul Solar. Stelele sale se deplasează în spaţiu în acelaşi timp şi se presupune  că s-au format în aceeaşi perioadă.

Cercetătorii au obţinut mai întâi o serie de fotografii în infraroşu cu CFBDSIR2149, cu ajutorul Telescopului Canada-Franţa-Hawaii (TCFH), iar apoi au utilizat puternicul Very Large Telescope (VLT) al Observatorului european austral (ESO) din Chile, pentru a-i deduce masa, temperatura şi vârsta.

Planeta "orfană" are o vârstă cuprinsă între 50 milioane de ani şi 120 milioane de ani, o temperatură de aproximativ 400 °C şi o masă de 4-7 ori mai mare decât cea a planetei Jupiter, fiind deci considerabil mai mică decât "piticele brune", acele "stele ratate", care nu au o masă suficientă pentru a declanşa acele reacţii nucleare ce dau strălucire stelelor.

Etienne Artigau, un cercetător implicat în acest studiu, consideră că "acest obiect a fost descoperit în cadrul unui studiu care a acoperit o suprafaţă uriaşă. Am observat sute de milioane de stele şi de planete... şi am găsit doar o singură planetă rătăcitoare, foarte aproape de noi".

"Aceste corpuri nu sunt neapărat rare, însă noi le vedem doar pe acelea care sunt foarte aproape de noi (...) E ca şi cum ai căuta un singur ac în câteva mii de căruţe cu fân", a explicat acelaşi cercetător.

În preajma acestei planete nu se află nicio stea, iar acest lucru a permis cercetătorilor să îi studieze atmosfera şi să obţină maximum de detalii.

Subiecte în articol: astronomi