Antena 3 CNN Life Știinţă Cel mai strălucitor obiect din Univers, descoperit de astronomi. Quasarul are o gaură neagră ce devorează echivalentul unui soare pe zi

Astronomii au descoperit ceea ce ar putea fi cel mai strălucitor obiect din univers, un quasar cu o gaură neagră în mijlocul său, care crește atât de repede încât înghite echivalentul unui soare pe zi.

Sursa foto: Profimedia/ European Southern Observatory
de Mia Lungu    |    20 Feb 2024   •   16:20

Quasarul, care bate recordul, strălucește de 500 de trilioane de ori mai mult decât soarele. Gaura neagră care alimentează acest quasar îndepărtat este de peste 17 miliarde de ori mai mare decât soarele, a anunțat, luni, o echipă condusă de australieni, în revista Nature Astronomy.

Deși quasarul seamănă cu un simplu punct în imagini, oamenii de știință își imaginează un loc sălbatic.

Discul rotativ din jurul găurii negre a quasarului - gazul luminos care se învârte și alte materii provenite de la stelele înghițite - este ca un uragan cosmic.

"Acest quasar este cel mai violent loc pe care îl cunoaștem în univers", a declarat autorul principal Christian Wolf de la Australian National University.

Observatorul European de Sud a reperat obiectul, J0529-4351, în timpul unui studiu al cerului din 1980, dar se credea că este o stea. Nu a fost identificat ca fiind un quasar - nucleul extrem de activ și luminos al unei galaxii - până anul trecut. Observațiile efectuate de telescoapele din Australia și din deșertul Atacama din Chile au decis acest lucru.

"Ceea ce este interesant în legătură cu acest quasar este că se ascundea la vedere și a fost clasificat anterior greșit ca fiind o stea", a declarat într-un e-mail Priyamvada Natarajan de la Universitatea Yale, care nu a fost implicat în studiu.

Aceste observații ulterioare și modelarea computerizată au determinat că acest quasar înghite echivalentul a 370 de sori pe an - aproximativ unul pe zi. Analizele ulterioare arată că masa găurii negre este de 17 până la 19 miliarde de ori mai mare decât cea a soarelui nostru, potrivit echipei. Sunt necesare mai multe observații pentru a înțelege rata sa de creștere.

Quasarul se află la o distanță de 12 miliarde de ani-lumină și există încă din primele zile ale universului. Un an-lumină reprezintă 5,8 trilioane de kilometri.

Subiecte în articol: quasar Univers astronomi gaura neagra Soare