Antena 3 CNN Life Viață sănătoasă Cum combinăm corect nutrienţii | Lygia Alexandrescu: "Aceste alimente nu se combină"

Cum combinăm corect nutrienţii | Lygia Alexandrescu: "Aceste alimente nu se combină"

Combinațiile alimentare sunt importante, daca ne dorim o absorbție optimă a nutrienților. Asta pentru ca, in timp ce unii nutrienți consumați împreună îşi îmbunătățesc absorbția, alti nutrienți îşi pot inhiba absorbția daca sunt consumati la aceeasi masa.

Cum combinăm corect nutrienţii | Lygia Alexandrescu: "Aceste alimente nu se combină"
Sursa foto: Antena 3
de Georgiana Adam    |    15 Sep 2022   •   14:52

Nutrienti care favorizează absorbția

Vitamina C și Fier

Se ştie că fierul vine în două forme, hem și non-hem. Fierul non-hem se găsește în plante și nu este la fel de bine absorbit ca fierul tip hem găsit în produsele de origine animală. Vitamina C ajută la trecerea fierului în stare feroasă, care este mai ușor absorbită.

De exemplu: Stoarceți o lămâie proaspata peste o salate verde sau de spanac, adăugați căpșune feliate la orice cereale pentru micul dejun sau mazăre verde în salata de fasole

Calciu, Magneziu și Vitamina D

Vitamina D acționează ca un factor care orientează calciul în oase pentru a le construi/mentine puternice. Pentru ca vitamina D este greu de obținut în cantități suficiente in mod natural si din alimentatie, se recomandă suplimentarea impreuna cu calciul

Exemple: alimentele functionale cum sunt: laptele sau cerealele fortificate/imbogatite cu vitamina D

Vitamine liposolubile și grăsimile alimentare

Vitaminele solubile în grăsimi includ vitaminele A, D, E și K care necesită ca grăsimea să fie prezentă pentru ca acestea sa fie absorbite în mod optim în organism.

Exemple: Ulei de măsline stropit dupa gatire pe cartofi dulci copți, migdale sau nuci nesărate ca o gustare de după-amiază, piure de avocado întins pe pâine prăjită cu cereale integrale, nuci presarate pe spanac sau broccoli

Nutrienţi care inhibă absorbția

Calciu și Fier

Aceste minerale se leagă între ele împiedicând absorbția în organism. Un studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition a arătat că o doză de 165 mg de calciu (sub formă de lapte) a redus absorbția fierului cu până la 50-60%. Se recomandă ca alimentele care contin calciu să fie consumate la cina nu numai pentru o absorbție îmbunătățită, ci și pentru un somn linistitor, pentru proprietățile lor miorelaxante.

Exemple de alimente care nu trebuie combinate: Broccoli cu fasole sau salata verde cu linte

Acidul oxalic și calciul sau magneziul

Acidul oxalic se leagă de calciu pentru a forma săruri insolubile care nu pot fi absorbite. De asemenea, acest acid împiedică absorbția magneziului in organism.

Exemple de alimente care nu se combina: Migdale sau caju cu seminte de susan sau spanac și lapte de ovaz/orez fortificat

Acidul fosforic și calciul

Acidul fosforic se leagă de calciu la nivel intestina formând fosfați de calciu care nu sunt absorbiți.

Exemplu: Se va limita consumul de bauturi carbogazoase dulci, care este extrem de bogat în acid fosforic si se vor consuma lactate fermentate pentru a imbunatati absorbtia calciului.

×
Subiecte în articol: Lygia Alexandrescu dieta săptămânii

Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp

TOP articole pe Antena 3 CNN:
Parteneri
x close