Salonul Auto de la Frankfurt a devenit ultimul
front de luptă pentru oficialii Uniunii Europene şi marii constructori de
automobile. Miza confruntării - emisiile de bioxid de carbon - comisarul
european pentru mediu, Stavros Dimas, le cere producătorilor să reducă emisiile
la 140 de grame pe kilometru până în 2012 şi intenţionează să prezinte
proiectul cel târziu în primul semestru al anului viitor. Marile firme cer
condiţii mai flexibile şi propun o limită de 140 de grame până în 2015.
Producătorii asiatici sunt şi ei implicaţi fără voie în acest scandal, pentru
că şi ei construiesc automobile pe teritoriul şi pentru spaţiul european.
Conducătorii firmelor celebre de pe continent s-au grăbit să dovedească realismul propunerilor lor, aducând la actuala
manifestare de la Frankfurt modele hibrid. Chiar şi pentru maşinile de lux cu
propulsie pe benzină, care emit 300 de grame de bioxid de carbon pe kilometru,
au apărut propuneri tehnologice care folosesc motorizarea neconvenţională sau
mixtă: benzină şi energie electrică sau hidrogen. În replică, UE îi ameninţă pe
constructorii de automobile cu sancţiuni financiare, potrivit France Presse, în
cazul în care nu se conformează noilor reglementări, criticate inclusiv de
DaimlerChrysler.
Patronul Porsche, Wendelin Windeking,
consideră proiectul de reducere a noxelor în următorii cinci ani ?total naiv?. Omologul său de la
Peugeot, Christian Streiff, consideră şi el planul ca fiind ?total nerealist?. În plus, Cele două
grupuri au decis să facă front comun şi să adopte o atitudine fermă faţă de UE.
?Am căzut de acord asupra bazelor unei
reglementări în cadrul ACEA? (o asociaţie a constructorilor europeni), a
adăugat Matthias Wissman, noul preşedinte al asociaţiei constructorilor germani
VDA (Asociaţia Auto Germană).
Un mesaj mai puţin agresiv a fost promovat,
înainte de deschiderea manifestării, de cancelarul german Angela Merkel ? fost
ministru al mediului, de altfel. Ea a reamintit că guvernul său s-a angajat să
reducă cu 30% emisiile de gaze cu efect de seră, până în 2020, de la nivelul
anului 1990 şi a remarcat că Matthias Wissmann, preşedintele VDA declarase,
săptămâna trecută, că producătorii germani ?reinventează
automobilul?, pentru a face faţă provocărilor viitorului.
?Dacă industria auto germană se poate
ridica la nivelul noilor provocări tehnologice, va menţine nivelul ridicat al
calităţii şi va urmări protejarea mediului, va asigura, în viitor, locurile de
muncă şi îşi va consolida poziţia deţinută pe pieţele de export?, a spus
Merkel. Venind în sprijinul producătorilor, cancelarul a arătat că, recent, guvernul
german a decis să lucreze la modificarea impozitelor aplicate vehiculelor, cu
un nivel mai redus pentru cele puţin poluante şi mai ridicat în cazul celor
care generează un volum mai mare de emisii.
În foto: Volkswagen Beetle TDI. Sursa: tuningnews.com
GALERIE FOTO. Sursa: tuningnews.com
Ella Moroiu, Antena3.ro