Antena 3 CNN Actualitate Poliţiştii români ar putea fi obligaţi să reducă, în favoarea şoferilor, viteza indicată de aparatele radar

Poliţiştii români ar putea fi obligaţi să reducă, în favoarea şoferilor, viteza indicată de aparatele radar

Poliţiştii români ar putea fi obligaţi să reducă, în favoarea şoferilor prinşi cu aparatele radar, viteza indicată de dispozitive, potrivit unui proiect de modificare a Codului Rutier depus la Senat.

Poliţiştii români ar putea fi obligaţi să reducă, în favoarea şoferilor, viteza indicată de aparatele radar
Sursa foto: Facebook | Poliţia Română
de Alin Tarnovschi    |    28 Feb 2024   •   12:13

Proiectul de lege depus la Senat de Toma Vasilică, deputat PSD de Iaşi, prevede modificarea OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice în sensul în care poliţiştii români să fie obligaţi să aplice marjele de eroare ale aparatelor radar în favoarea şoferilor.

"În forma iniţială, iniţiativa mea legislativă se referă strict la o marjă de eroare în favoarea șoferilor, marjă deja aplicată în cazul constatării contravențiilor cu ajutorul mijloacelor tehnice certificate sau verificate metrologic în statele Uniunii Europene", a declarat deputatul Vasilică Toma.

Ulterior, proiectul depus de deputatul PSD a fost modificat şi a fost introdus un nou alineat.

"În cazul constatării contravenţiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului următoarele marje de eroare pentru toate aparatele de măsurare a vitezei:

- până la 100 de km/h inclusiv - 10 km/h;

- peste 100 de km/h - 10% din viteza măsurată", se arată în proiectul depus la Senat.

Deputatul PSD Vasilică Toma a mai explicat că va amenda alineatul modificat la Senat şi care prevede marjele de 10 km/h şi 10% din viteza măsurată.

"Textul meu de completare al OUG 195/2002 este următorul: La art.109 după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (21) care va avea următorul cuprins: În cazul constatării contravențiilor prin folosirea unor mijloace tehnice certificate sau verificate metrologic, agentul constatator va aplica în favoarea contravenientului, marja de eroare a aparatului folosit, așa cum este prevăzută în buletinul de calibrare ori de verificare metrologică.

În niciun caz 10 km sau 10% din viteza constatată.

Intenţia mea de completare a acestei ordonanțe este de a pune în acord dispozițiile legislației naționale cu prevederile Constituției și ale actelor europene existente în această privință. 

Pentru a ține seama de eroarea potențială de măsurare, autoritățile din țările care utilizează astfel de radare au emis reguli care sunt respectate în cazurile în care agenții de poliție constată încălcări ale vitezei legale. În majoritatea țărilor europene, cinemometrele nu sunt considerate ca fiind perfecte și ideale pentru stabilirea exactă a vitezei de deplasare, deorece valoarea finală măsurată este cea rezultată în urma interpretării toleranțelor (marjelor) admise la măsurare, în raport de tipul și performanțele acestor aparate.

Aceste norme metrologice sunt adoptate în temeiul procedurii de notificare prevăzute de Directiva (UE) 2015/1535 a Parlamentului European și a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informații în domeniul reglementărilor tehnice și al normelor privind serviciile societății informaționale (JO L 241, 17. 9. 2015).

Repet, am vrut doar să aduc clarificări privind aplicarea marjelor de eroare în cazul constatării contravențiilor legate de depășirea vitezei cu ajutorul aparatelor de măsurare și să reduc incertitudinile privind interpretarea acestor măsuri și asigurarea unei aplicări unitare a legii, în acord cu principiul de drept 'in dubio pro reo'.

De asemenea, doresc să vă informez că, potrivit procedurii parlamentare, voi depune amendament de modificare la forma adoptată de Senatul României, în sensul eliminării acestui amendament care denaturează fundamentele tehnice, ştiinţifice şi juridice ale proiectului meu legislativ", a explicat deputatul Vasilică Toma.

Proiectul de lege vine în ajutorul şoferilor amendaţi pentru depăşirea vitezei legale, cu atât mai mult cu cât aceştia nu pot contesta în instanţa amenzile prin prisma marjei de eroare a aparatelor radar.

Pentru a intra în vigoare, proiectul de lege trebuie să fie aprobat în Parlamentul României, promulgat de preşedinte şi apoi publicat în Monitorul Oficial al României.

×
Subiecte în articol: codul rutier politisti
Parteneri
Stradă surpată şi în Cluj-Napoca Traficul este restricționat
x close