Afacerea mașinilor cumpărate de Romarm printr-un SRL din România, care înainte de pandemie se ocupa cu comerțul de arme, a început să miroasă încă de la debut.
Mai exact, din momentul în care cutiile mari din lemn au intrat pe poarta Uzinei de Produse Speciale de la Dragomirești, o unitate aflată în subordine a Companiei Naționale Romarm ESA.
"S-a făcut recepția cantitativă, adică conform contractului, au venit utilaje, ce utilaje, ce piese de SIM. S-au făcut o recepție cantitativă. La recepție s-a constatat că una din mașini nu a sosit. Mașina care trebuia să facă măști N.95 precum și la celelalte 3 nu avea un modul de care o făcea să meargă în mod automat", a spus Cristinel Necula, fost director UPS Dragomirești.
"Puneai măștile pentru lipit cu mâna"
Pentru că se pregătise deja hala de producție, cu mari eforturi din partea angajaților și pentru că patria aștepta măști chirurgicale ca să se ferească de COVID-19 cei care până atunci făceau muniție de război, au intrat în tranșeele luptei anticovid.
"Puneai măștile pentru lipit cu mâna. Le-am pus în modul manual și chiar am început să producem măști mai greu. Ele s-au defectat tot timpul", a spus Cristinel Necula, fost director UPS Dragomirești.
"Am montat mașinile cu chinezii în apel video"
Când au venit și modulele pentru producția automată, lucrurile s-au complicat și mai tare.
"Așa cum era trecut și în contract. Montajul se face se făcea prin video cu partea chineză. Deci noi în momentul când au venit utilaje noi n-am avut absolut niciun fel de cărți tehnice, niciun fel de indicații, niciun fel de scheme, absolut nimic", a mai spus fostul director UPS Dragomirești.
Au tras cablu de internet de jumătate de kilometru până la hala de producție.
"Partea chineză nu știa engleză, cel care știa avea o fată care era traducător, ea traducea engleză la noi în engleză. Trebuia să spui oamenilor care într-adevăr nu știau engleză. Deci era foarte, foarte greu", a mai spus acesta.
Cum au plătit românii marfa proastă din China, în plină pandemie
Imaginați-vă o hală plină de oameni presați de timp, de spaimă că nici ai lor nu au măști, că trebuie să vină premierul în vizită, că ieri manevrau bombe și grenade și azi manipulează materiale sterile într-un mediu despre care singurii învățaseră că trebuie să fie steril.
Ingineri, mecanici, muncitori, electricieni, toți se uitau și așteptau o vorbă din celălalt capăt al lumii, prin miracolul tehnologic al internetului.
Toți se uitau din spatele șefilor și așteptau să li se spună pe ce butoane să apese, ce mufă să schimbe, cum să facă în așa fel încât mașinăriile să producă măști. Multe măști.
"Să vă spun cum era chinezu. Deci Chinezu era la o masă cum stau eu acuma, stătea pe un scaun, avea translator lângă el, dar n-avea în fața lui absolut nicio hârtie, nicio schemă. Nu avea absolut nimic. El spunea mai mișcați de butonul ăla, mai faceți ăla, dar n-avea niciun desen, avea absolut nimic", a mai spus fostul director UPS Dragomirești.
După ce s-au luptat și cu chinezul și cu mașinile, inginerii de la Uzina de Produse Speciale Dragomirești le-au dovedit. Le-au dibuit să funcționeze în modul automat, dar nu pentru prea mult timp, pentru că se strigau foarte des, iar Patria avea nevoie de protecție sanitară s-a luat decizia de a se reveni la lipirea măștilor manual.
Punea unul masca, o punea cu mâna, lua mașină, o lipea, punea piesa, punea masca pe o bandă, o lua mașină, o lipea și o scoteam partea cealaltă și trebuia tot timpul să pui câte o mască. Deci numai pătratul ăla ca să-i lipească chestiile alea de agățat", a mai dezvăluit Cristinel Necula.
"Aparatele nu au trecut niciodată de recepția calitativă"
Fostul director de la Dragomirești spune că aparatele nu au trecut niciodată de recepția calitativă.
"Erau ruginite. O mare parte din piese erau ruginie. Erau inclusiv piese componente, au fost și poze din tehnica anilor 2000, chiar scria pă ele", a mai spus acesta.
Practic, măștile pe care statul a încercat să ni le vândă nouă nu aveau nicio legătură cu nicio protecție sanitară. Fiecare mască ce ieșea din mașinărie era trasă prin niște dispozitive mizerabile și nici cei de la Romarm nu s-au chinuit vreodată să obțină vreo certificare pentru producția de măști și nici să oblige pe cineva, pe oricine, să schimbe piesele vechi cu unele noi.
Contractul pentru mașini nu a fost denunțat de nimeni, iar noi cu toții am plătit pentru un maldăr de fiare vechi aduse din China aproape 9 milioane de lei. DNA spune că omul cheie în această afacere este încă actualul director de la ROMARM, Gabriel Țuțu.
Citeşte şi: Prima reacție a directorului Romarm, Gabriel Ţuţu, în dosarul măştilor: "Nu știu nimic despre arestarea mea