
Aproape toți pasagerii aflați la bordul avionului Air India cu destinația Aeroportul Gatwick din Londra, care s-a prăbușit joi la scurt timp după decolare în vestul Indiei, au murit, a confirmat compania aeriană. La bordul avionului se aflau 242 de pasageri și membri ai echipajului, inclusiv 169 de cetățeni indieni, 53 de britanici, șapte cetățeni portughezi și un canadian. Un pasager, cetățeanul britanic Vishwashkumar Ramesh, a supraviețuit accidentului.
Avionul Boeing 787-8 Dreamliner, vechi de 11 ani, era în aer de doar 11 secunde când o decolare de rutină s-a transformat brusc într-o tragedie. Căpitanul Sumeet Sabharwal a transmis prin radio către turnul de control: „Mayday (n.red. SOS), nu avem tracțiune, pierdem puterea, nu putem decola!”
Căpitanul Sumeet Sabharwal, un pilot veteran al Air India cu aproape trei decenii de experiență, se numără printre cei care au murit în accident.
Cu peste 8.200 de ore de experiență de zbor, căpitanul Sabharwal era cel mai în vârstă membru al echipajului din zbor. El a fost căpitan de antrenament de linie (LTC), un rol încredințat doar celor mai experimentați piloți responsabili de îndrumarea membrilor mai tineri ai echipajului.
Pilotul în vârstă de 60 de ani era la doar câteva luni distanță de pensionare și plănuise să petreacă mai mult timp cu tatăl său, în vârstă de 82 de ani, fost oficial în cadrul organismului de reglementare a aviației civile din India, a relatat ziarul The Indian Express, potrivit BBC.
„Era foarte rezervat, disciplinat. Îl vedeam des venind și plecând în uniformă, dar era o persoană foarte rezervată”, a declarat pentru ziar vecinul lui Sabharwal din Mumbai.
Copilotul, primul ofițer Clive Kundar, acumulase aproximativ 1.100 de ore de zbor și era certificat să opereze Dreamlinerul care s-a prăbușit.
Cronologia unui dezastru
13:39: Decolarea
Zborul Air India, AI171, a decolat de pe Aeroportul Internațional Sardar Vallabhbhai Patel din Ahmedabad, statul Gujarat din vestul Indiei.
Boeingul 787-8 Dreamliner se îndrepta spre Londra Gatwick și urma să aterizeze la ora locală 18:25 (13:25 ET).
Air India a declarat că la bord se aflau 242 de pasageri și membri ai echipajului. Printre aceștia se numărau 169 de cetățeni indieni, 53 de britanici, șapte portughezi și un canadian.
Din cauza diasporei indiene numeroase din Marea Britanie, mulți dintre cei aflați la bord s-ar fi putut întoarce acasă după ce au vizitat rude în India sau au călătorit în Marea Britanie pentru a-și vizita rudele acolo.
FlightRadar 24, un site de urmărire a zborurilor, a declarat că avionul a folosit întreaga lungime a pistei 23 de pe aeroportul Ahmedabad la decolare.
Zborul a decolat la ora 13:39 (4:09 ET) și urma să aterizeze aproximativ nouă ore mai târziu.
Câteva secunde mai târziu: Mayday
Datele de la FlightRadar 24 arată avionul părăsind aeroportul – înainte ca, brusc, urmărirea să se oprească.
Aeronava atinsese o altitudine de 190 de metri când semnalul s-a pierdut.
Datele FlightTracker24 au arătat că a început să se prăbușească cu o viteză de aproximativ 144 de metri pe minut.
Realizând că ceva nu era în regulă, personalul din avion a dat un apel de urgență către controlul traficului aerian (ATC), au declarat autoritățile aviației civile indiene. Apelul a venit la mai puțin de un minut după decolare.
Prăbușirea
Într-un videoclip distribuit pe rețelele sociale de o persoană aflată la puțin sub 200 de metri de perimetrul aeroportului, se vede avionul chinuindu-se să rămână în aer.
Pe măsură ce avionul se apropie de sol, coada sa începe să se afunde mai adânc sub bot.
Aeronava se îndepărtează din ce în ce mai mult, înainte să se izbească de o clădire din apropierea aeroportului.
O minge de foc roșie imensă se înalță apoi spre cer. Alte videoclipuri, filmate din diferite locații ale orașului, arată nori masivi de fum negru.
Avionul companiei Air India, prăbuşit la câteva minute de la decolare, a ucis și cel puţin 50 de oameni din cartierul rezidenţial Meghaninagar unde a căzut. Potrivit celor mai noi informaţii transmise de autorităţile indiene, în prezent, sunt peste 290 de morți. Ministerul Aviaţiei Civile din India a deschis o anchetă pentru a afla cauzele care au dus la prăbuşirea Boeing-ului 787-8 Dreamliner
Ce ar putea fi cauza prăbușirii unui avion în 30 de secunde?
Ce s-a întâmplat exact va fi dezvăluit doar printr-o investigație detaliată, dar momentele de după decolare pot fi cele mai dificile din aviație.
Este aproape imposibil să se stabilească definitiv ce a cauzat dezastrul pe baza înregistrărilor video ale scurtului zbor al avionului, dar BBC a discutat cu experți în aviație pentru a afla ce ar fi putut cauza accidentul. Aceștia au speculat asupra câtorva cauze posibile:
O situație rară în care cedează ambele motoare: Imaginile au arătat avionul zburând la joasă altitudine, iar avionul a fost în aer timp de 30 de secunde. „[Pilotul] nu ar fi avut timp să reacționeze dacă ar fi pierdut ambele motoare”, ne spune un pilot.
Coliziune cu o pasăre: O altă posibilitate ridicată de unii experți din India este cea a unei coliziuni cu o pasăre. Experți și piloți familiarizați cu aeroportul Ahmedabad au declarat pentru BBC că acesta este „notoriu pentru păsări”.
Flapsurile avionului: Trei experți care au vorbit cu BBC Verify au sugerat că dezastrul s-ar fi putut produce deoarece flapsurile aeronavei nu au fost extinse în timpul decolării - deși alți piloți și analiști au contestat această afirmație.