Conform Raportului TIMSS 2019 (Trends in International Mathematics and Science Study), elevii români de gimnaziu au obținut rezultate mai slabe decât media internațională la matematică și științe, indicând dificultăți atât în asimilarea cunoștințelor teoretice, cât și în aplicarea lor practică. În același timp, elevii români câștigă aurul la Olimpiada Internațională de matematică. Doar un exemplu despre paradoxurile care descriu educația în România, și atestă nevoia de constanță și sprijin permanent. Performanța în educație necesită intervenții consistente, proiectele educaționale care oferă oportunități și resurse suplimentare valoroase.
În 2024, Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României a atras peste 33.000 de participanți în zeci de inițiative menite să sprijine și să diversifice sistemul de învățământ. „Olimpiadele Preșcolarilor” este una dintre acestea, reușind să implice peste 18.000 de copii și să le ofere o primă experiență a competiției, în timp ce Concursul Interdisciplinar „Aristotel”, cu mai mult de 3.000 de elevi înscriși, a încurajat abordarea integrată a disciplinelor școlare și dezvoltarea gândirii critice.
Școala de Vară FDVDR și programul de cursuri FDVDR au devenit, la rândul lor, o constantă pentru cei care doresc să își aprofundeze cunoștințele sau să descopere domenii noi, fie că vorbim despre științe exacte, arte, limbi străine sau antreprenoriat. Succesul acestor programe s-a datorat, în mare măsură, colaborărilor cu instituții de referință, precum Ministerul Educației, Universitatea Națională de Știință și Tehnologie POLITEHNICA București și Institutul Național pentru Fizica și Ingineria Nucleară, care au adus un plus de expertiză și au susținut inițiative ce stimulează inovația.
Un segment aparte îl reprezintă componenta culturală. Două producții concepute și difuzate în acest an, „Eminescu, ziditorul limbii române” și „Crai nou. Viața lui Ciprian Porumbescu”, au avut un rol important în promovarea valorilor naționale, fiind vizionate de publicul larg pe canalele TVR Cultural și TVR Internațional. Inițiativele culturale ale Fundației demonstrează că educația nu se limitează la achiziții școlare și rezultate la teste, ci include și cunoașterea istoriei, a tradițiilor și a limbii.
În plus, campania „100 de tineri pentru dezvoltarea României” a adus în lumină reușitele unor adolescenți și tineri care și-au depășit limitele în diverse domenii, de la sport la cercetare științifică. Aceștia au devenit modele de urmat pentru comunitățile lor, arătând că, deși statisticile naționale pot fi descurajante, există speranță și resurse valoroase în rândul noilor generații.
Prin implicarea a peste 33.000 de participanți, Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României a dovedit că inițiativele coerente, construite pe baza parteneriatelor solide și a valorilor culturale, pot duce educația la următorul nivel. Sprijinul pentru profesori, elevi și studenți rămâne esențial, iar proiectele care oferă perspective concrete de formare și dezvoltare personală au capacitatea de a răspunde provocărilor reale din sistemul de învățământ.