Rusia a accentuat și accelerat puternic războiul său informațional și hibrid împotriva țărilor de pe Flancul Estic al NATO, iar România a devenit și ea o țintă predilectă a regimului de la Kremlin, care pare că încearcă să câștige aderenți în țara noastră pentru a-și putea atinge mai ușor obiectivele nefaste în regiunea est-europeană. Expertul ucrainean Hlib Fișcenko a vorbit, în cadrul unui interviu amplu pe teme legate de războiul din Ucraina, despre felul în care Kremlinul a pornit un adevărat război informațional împotriva Europei și despre cum acest război informațional ar putea să fie premergător unui război real împotriva Europei.
Fișcenko crede că lupta trebuie dusă mai întâi la nivelul informațional - oamenii trebuie să-și activeze gândirea critică, spune el, iar cei mai tineri trebuie să-și ajute părinții să înțeleagă cum funcționează noua lume online și să le arate că pot cădea ușor în capcanele Rusiei.
Adrian Dumitru: Voiam să vorbim despre războiul hibrid, pentru că, chiar și în România, a devenit un subiect foarte important în ultimele săptămâni. Am discutat cu mai mulți experți, inclusiv din Ucraina și Republica Moldova, despre modul în care Rusia poartă acest război hibrid brutal.
În România, de exemplu, rețelele sociale, mai ales TikTok, au fost inundate cu propagandă rusă – cu videoclipuri false AI în care Vladimir Putin vorbește în română și le spune oamenilor să iasă în stradă să protesteze împotriva guvernului, promițând teritorii ale României din Ucraina și așa mai departe.
Ce credeți că ar trebui să facă decidenții politici? Sau chiar oamenii obișnuiți care văd aceste lucruri pe rețelele sociale, pentru a diminua sau opri acest asalt?
Hlib Fișcenko: Să pornească gândirea critică, în primul rând. Deci, gândirea critică, în primul rând, absolut. Și, în plus, verificarea faptelor. Știu că e foarte greu, mai ales când vorbim despre videoclipuri de pe TikTok care se răspândesc, și unde oamenii mai în vârstă chiar cred că Putin poate vorbi română sau slovacă sau orice altă limbă.
Dar acum e datoria fiecărui copil, pentru că noi am creat această lume a social media. Deci acum e datoria noastră să vorbim cu părinții noștri și să îi ajutăm să nu se scufunde în informații care sunt deepfake-uri. Pentru că pentru ei e foarte ușor să cadă în capcană. Ei sunt publicul-țintă principal pentru propagandă și dezinformare: oameni mai în vârstă, care își amintesc cum era în perioada sovietică și cum funcționa propaganda rusă.
Este o glumă acum în Ucraina, care nu poate fi înțeleasă în Europa. Oamenii își amintesc înghețata din Uniunea Sovietică și chiar suferă după ea, vor să aibă parte de ea din nou. Acea înghețată nu va mai apărea niciodată, dar ei o vor pentru că era legată de tinerețea lor. Și oamenii sunt melancolici după tinerețe, nu după înghețată. De aceea unii strigă „Vrem înapoi Uniunea Sovietică!”. Ei nu vor Uniunea Sovietică înapoi. Ei vor să aibă din nou 22 de ani. E psihologie simplă.
Și când rușii au înțeles asta, au început să apese exact pe această parte a creierului și să exploateze acest sentiment, să-l amplifice, să-l transforme în ceva mai puternic. Așa funcționează propaganda rusă, pe lângă deepfake-uri. De exemplu, cu Zelenski fac foarte multe deepfake-uri.
De aceea cred cu adevărat că războiul împotriva Europei s-ar putea întâmpla. Pentru că înainte de fiecare război cu tancuri, avioane, trupe, începe războiul informațional. Primul pas este războiul informațional.
Și încă din 2014–2015, Putin a început campania informațională împotriva Uniunii Europene, chiar în interiorul Uniunii Europene. Pentru mine, asta a fost un semnal clar că Putin este interesat să declanșeze un mare război împotriva Europei. Face pregătiri. Preparatio, actio, post actio. Da. Adică, da, el doar face pregătiri pentru ceva mai mare.
Și a făcut-o foarte bine în Crimeea. A făcut-o foarte bine în Donețk și Luhansk, așa-numitele „republici”. Acolo doar 15–20% dintre oameni voiau cu adevărat să se alăture Rusiei. Dar modul în care a fost prezentat… a fost atât de bine făcut, încât părea că toată lumea vrea.