Antena 3 CNN Externe Înregistrările din cabină adâncesc misterul prăbușirii zborului Air India. Cineva ar fi putut opri intenționat motoarele

Înregistrările din cabină adâncesc misterul prăbușirii zborului Air India. Cineva ar fi putut opri intenționat motoarele

Ioana Coman
5 minute de citit Publicat la 09:22 12 Iul 2025 Modificat la 09:32 12 Iul 2025
profimedia-1010277418
Avionul Boeing 787-8 Dreamliner, vechi de 11 ani, era în aer de doar 11 secunde când o decolare de rutină s-a transformat brusc într-un dezastru. Foto: Profimedia Images

Anchetatorii au făcut o descoperire tulburătoare în investigația preliminară privind prăbușirea zborului Air India 171, tragedie care a dus la moartea a 260 de persoane în luna iunie.

La doar câteva secunde după decolare, ambele comutatoare de control al alimentării cu combustibil ale avionului Boeing 787 Dreamliner, în vârstă de 12 ani, au trecut brusc în poziția „cut-off” (oprire), întrerupând alimentarea motoarelor și provocând o pierdere completă de putere. Această acțiune este, în mod normal, executată doar după aterizare.

Înregistrarea audio din cabina de pilotaj surprinde un schimb de replici între cei doi piloți, unul dintre ei întrebând: „De ce ai dat pe cut-off?”, iar celălalt răspunzând că nu el a făcut-o. Înregistrarea nu identifică vocile, deci nu este clar cine a spus ce. În momentul decolării, copilotul era cel care pilota aeronava, iar comandantul monitoriza.

Comutatoarele au fost repuse rapid în poziția normală pentru zbor, ceea ce a declanșat reaprinderea automată a motoarelor. În momentul prăbușirii, unul dintre motoare începuse să-și recapete tracțiunea, în timp ce celălalt fusese repornit, dar nu avea încă suficientă putere.

Zborul Air India 171 a rămas în aer mai puțin de 40 de secunde înainte de a se prăbuși într-un cartier aglomerat din orașul Ahmedabad, în vestul Indiei, fiind una dintre cele mai bizare catastrofe aviatice din istoria țării.

Nimeni nu înțelege ce s-aîntâmplat. A fost o greșeală sau un gest intenționat? 

Anchetatorii analizează epava și înregistrările de zbor pentru a înțelege ce s-a întâmplat imediat după decolare. Potrivit datelor Flightradar24, avionul a urcat până la 190 de metri altitudine în condiții meteo favorabile, iar după 50 de secunde a pierdut semnalul. Raportul preliminar de 15 pagini publicat sâmbătă oferă primele indicii, relatează BBC.

Investigația este condusă de autoritățile indiene, cu sprijinul experților de la Boeing, General Electric, Air India, autorități de reglementare indiene, dar și specialiști din SUA și Marea Britanie.

Potrivit anchetatorilor, aceste comutatoare de combustibil au un sistem de blocare special, tocmai pentru a preveni acționarea accidentală - trebuie ridicate pentru deblocare înainte de a putea fi comutate, un mecanism de siguranță implementat încă din anii ’50. Sunt construite conform unor standarde stricte și sunt considerate extrem de fiabile. În plus, sunt protejate cu elemente care le feresc de lovituri accidentale.

„Este practic imposibil să acționezi ambele comutatoare cu o singură mișcare a unei mâini, ceea ce face improbabilă o activare accidentală”, a declarat pentru BBC un anchetator de accidente aviatice din Canada, care a dorit să rămână anonim.

Acest detaliu face ca accidentul Air India să iasă în evidență.

Dacă unul dintre piloți a acționat comutatoarele, intenționat sau nu, se ridică întrebarea: „De ce ar fi făcut-o?”, spune Shawn Pruchnicki, fost anchetator în accidente aeriene și expert în aviație la Universitatea de Stat din Ohio.

„A fost un gest intenționat sau rezultatul unei confuzii? Pare puțin probabil, având în vedere că nu au raportat nicio problemă. În multe urgențe de zbor, piloții pot apăsa butoane greșite sau selecta opțiuni incorecte, dar nu a existat nicio discuție care să sugereze că ar fi fost o greșeală. Un astfel de gest rar se întâmplă fără un context clar”, adaugă el.

„O constatare îngrijorătoare”

Peter Goelz, fost director general al NTSB (Comisia Națională pentru Siguranța Transporturilor din SUA), are o opinie similară: „E o constatare îngrijorătoare, un pilot oprește comutatorul de combustibil la câteva secunde după decolare. Probabil că există mai multe informații pe înregistrarea vocală decât ceea ce a fost făcut public. O simplă remarcă de genul «de ce ai oprit combustibilul» nu este suficientă”, afirmă Goelz.

„Faptul că ambele comutatoare au fost oprite și apoi repornite în câteva secunde sugerează că cineva din cabină le-a acționat. Întrebarea este: cine și de ce? A încercat pilotul aflat la manșă să repornească motoarele, sau cel care monitoriza zborul?”.

Anchetatorii spun că înregistrarea audio - care captează vocile piloților, apelurile radio și sunetele ambientale din cabină - este cheia pentru a dezlega acest mister.

„Nu au identificat încă vocile, ceea ce este crucial. De obicei, la analiza unei astfel de înregistrări participă persoane care cunosc piloții, pentru a ajuta la recunoașterea vocilor. Momentan, nu știm cine a acționat comutatoarele”, adaugă Goelz.

Pe scurt, anchetatorii spun că este nevoie de:

  • identificarea clară a vocilor,
  • o transcriere completă a conversației din cabină, cu specificarea vorbitorilor,
  • și analiza tuturor comunicațiilor din momentul în care avionul a fost împins de la poartă și până la impact.

Totodată, experții susțin că acest caz evidențiază necesitatea camerelor video în cabina de pilotaj, așa cum a recomandat și NTSB. O cameră amplasată peste umărul piloților ar fi arătat clar cine a atins comutatoarele.

Potrivit raportului, ambii piloți și membrii echipajului au trecut testele de alcoolemie înainte de îmbarcare și erau apți de zbor. Piloții, care lucrau din Mumbai, ajunseseră la Ahmedabad cu o zi înainte și avuseseră suficient timp de odihnă.

Anchetatorii investighează și un aspect interesant menționat în raport

În decembrie 2018, Administrația Federală a Aviației (FAA) din SUA a emis un buletin special de informare privind navigabilitatea (SAIB), atrăgând atenția că unele comutatoare de combustibil de pe avioanele Boeing 737 ar putea fi montate cu sistemul de blocare dezactivat.

Chiar dacă problema a fost semnalată, nu a fost considerată o deficiență gravă care să necesite o directivă de navigabilitate - o reglementare obligatorie.

Același design de comutator este folosit și pe aeronavele Boeing 787-8, inclusiv pe avionul Air India VT-ANB implicat în accident. Fiind doar o recomandare, Air India nu a efectuat inspecțiile sugerate.

Pruchnicki se întreabă acum dacă nu cumva a fost o problemă tehnică a comutatoarelor.

„Ce înseamnă concret această informație din raport? Dacă sistemul de blocare e dezactivat, poate comutatorul să se mute singur pe poziția 'off' și să oprească motorul? Dacă da, e o problemă gravă. Dacă nu, atunci trebuie clarificat”, spune el.

Unii experți, însă, nu sunt convinși că acesta este elementul-cheie.

„Nu am auzit de acest buletin FAA, pare ceva puțin vizibil. Nici piloții nu au semnalat vreo problemă - și, de regulă, o fac imediat. Merită analizat, dar poate fi o pistă falsă”, afirmă Goelz.

Căpitanul Kishore Chinta, fost anchetator în cadrul Biroului indian pentru investigarea accidentelor de aviație (AAIB), se întreabă dacă nu cumva comutatoarele au fost acționate de sistemul electronic al avionului.

„Poate unitatea electronică de control a avionului să declanșeze automat comutatoarele de oprire a combustibilului, fără intervenția piloților? Dacă da, e un semnal de alarmă”, a declarat el pentru BBC.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close