Antena 3 CNN Externe „O pierdere tristă”. De ce trenul regal al Marii Britanii va fi retras după 180 de ani de serviciu

„O pierdere tristă”. De ce trenul regal al Marii Britanii va fi retras după 180 de ani de serviciu

Laura Dinu
4 minute de citit Publicat la 08:00 13 Iul 2025 Modificat la 10:18 13 Iul 2025
trenul regal al marii britanii
Trenul regal al Marii Britanii va fi retras oficial din circulație până în martie 2027. Foto: Getty Images

Tradiția călătoriilor regale cu trenul, începută în anii 1840 de Regina Victoria, se apropie de final. După aproape două secole de drumuri încărcate de istorie, trenul regal al Marii Britanii va fi retras oficial din circulație până în martie 2027. Decizia a fost anunțată în cel mai recent raport financiar al Casei Regale, motivul fiind nevoia de a „asigura cel mai bun raport calitate-preț pentru banii publici”.

În locul trenului, membrii seniori ai familiei regale vor folosi mai des elicoptere sau trenuri comerciale pentru deplasările oficiale în Regatul Unit, scrie CNN.

James Chalmers, cel care poartă titlul istoric de Keeper of the Privy Purse (administratorul fondurilor regale), a declarat că renunțarea la tren va fi „o despărțire cu multe emoții”, dar că „nu trebuie să fim prizonierii trecutului dacă vrem să mergem mai departe”.

Mândria orașului Wolverton

Pentru orașul Wolverton din Buckinghamshire — considerat prima „localitate feroviară” a lumii și locul unde trenurile regale au fost construite și întreținute din 1842 — vestea retragerii este un adevărat șoc.

„Toată lumea din Wolverton cunoaște pe cineva care a lucrat la trenul regal și e foarte mândră de asta”, spune Philip Marsh, istoric feroviar și autorul cărții The Full Works. La rândul său, Andrea Rossi, directorul companiei DB Cargo UK (care a operat trenul în ultimii 30 de ani), a numit vestea „o pierdere tristă nu doar pentru noi, ci pentru întreaga comunitate feroviară.”

Deși exteriorul trenului, vopsit într-un vișiniu elegant, inspiră lux regal, interiorul actual este mult mai modest — comparabil mai degrabă cu un hotel de afaceri din anii '70 decât cu un palat pe șine.

Un simbol istoric și tehnologic

Trenul regal a fost mult mai mult decât un simplu mijloc de transport: a fost un simbol, un spațiu de protocol și un laborator de inovație. De-a lungul deceniilor, trenurile regale britanice au introdus tehnologii precum toalete la bord, iluminat electric, telefoane, radiouri și aer condiționat — care mai târziu s-au regăsit și în trenurile comerciale.

După Al Doilea Război Mondial, British Railways a moștenit o întreagă flotă de vagoane regale, unele chiar blindate. În 1977, cu ocazia Jubileului de Argint al Reginei Elisabeta a II-a, a fost asamblat trenul regal actual.

Chiar dacă a fost pe punctul de a fi retras în 1997, trenul a fost salvat și folosit intens în anii 2000, inclusiv la Jubileele de Aur și de Diamant ale Reginei, precum și în 2020, când William și Kate au efectuat un tur de 2.000 de kilometri prin Marea Britanie pentru a mulțumi lucrătorilor esențiali în pandemie.

Trecut glorios, viitor incert

Renovarea actualului tren — construit în anii ’70 — ar costa zeci de milioane de lire, iar realizarea unuia nou, la comandă, ar fi și mai scumpă. În contextul în care bugetul regal este deja sub presiune, în special din cauza renovării de 500 de milioane de dolari a Palatului Buckingham, această cheltuială pare greu de justificat.

Unii au fost surprinși că Regele Charles, cunoscut pentru poziția sa pro-mediu, renunță la un mijloc de transport relativ sustenabil în favoarea elicopterelor. Anunțul vine, ironic, chiar înainte de aniversarea a 200 de ani de la începuturile transportului feroviar public în Marea Britanie.

Cifre care vorbesc de la sine

În anul fiscal 2024-2025, trenul regal a fost folosit de doar două ori, cu un cost total de peste 105.000 dolari. În același interval, familia regală a efectuat 55 de zboruri charter private (819.000 dolari), 141 de zboruri cu elicopterul (4.600 dolari/zbor în medie) și zboruri comerciale de 172.000 dolari. Costul total al călătoriilor regale a fost de 6,4 milioane de dolari, în creștere față de anul precedent.

Ultima oprire?

Marea Britanie nu este singura monarhie care renunță la trenul regal. În ultimele decenii, și Japonia, Suedia și Olanda au făcut același lucru. Doar Danemarca și Norvegia mai păstrează garnituri dedicate, dar le folosesc rar.

Trenul regal britanic ar putea efectua un ultim tur de rămas-bun până în 2027, oferind pasionaților de trenuri și monarhie o ultimă șansă de a-l vedea în acțiune. Soarta lui pe termen lung rămâne incertă, deși multe dintre vagoanele istorice sunt păstrate în muzee, precum National Railway Museum din York.

„Nu aș vrea să le văd trimise la fier vechi”, încheie istoricul Philip Marsh. „Mi-ar plăcea să fie expuse într-un muzeu, fie la NRM, fie într-un nou spațiu muzeal chiar la Wolverton, locul în care a început totul.”

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close