Antena 3 CNN Life Știinţă Tatooine există cu adevărat: Astronomii au descoperit planeta cu doi sori

Tatooine există cu adevărat: Astronomii au descoperit planeta cu doi sori

Sursa foto: Foto: io9.com
16 Sep 2011   •   17:43

Astronomii americani au descoperit o planetă care gravitează în jurul a două stele, precum "planeta lui Luke Skywalker" din "Războiul stelelor", potrivit unui studiu publicat, joi, în Statele Unite, informează AFP. Aceasta descoperire reprezintă o premieră în istoria astronomiei.

Exoplaneta (planetă aflată în afara sistemului nostru solar, n.r.), denumită Kepler-16b, orbitează în jurul a două stele şi, din acest motiv, are două răsărituri şi două asfinţituri. Ea se află la o distanţă de circa 200 de ani lumină de Terra.

Până în prezent, o astfel de planetă, denumită circumbinară, exista doar în universul epopeic din filmele francizei "Războiul stelelor", unde se numea Tatooine - o planetă acoperită de deşerturi şi populată de câteva specii indigene umanoide, precum "Oamenii nisipurilor".

Însă, spre deosebire de aceasta, Kepler-16b este o planetă rece şi gazoasă. Astronomii exclud posibilitatea ca această planetă să adăpostească forme de viaţă.

"Kepler-16b este primul exemplu de planetă circumbinară a cărei existenţă a fost confirmată", a declarat Josh Carter, un astronom de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics (CfA), unul dintre autorii acestei descoperiri.

"Încă o dată, descoperim că sistemul nostru solar este doar un exemplu în diversitatea de sisteme planetare pe care natura poate să le creeze", a adăugat acelaşi cercetător.

Studiul, apărut în revista americană Science din 15 septembrie, a făcut obiectul unei prezentări ce a avut loc joi, în cadrul conferinţei "Extreme Solar Systems II", organizată la Jackson Hole în statul Wyoming.

Kepler-16b are o masă ce reprezintă o treime din cea a planetei Jupiter şi o rază ce echivalează cu 74% din raza acesteia, cea mai mare din sistemul nostru solar. Kepler-16b are o mărime şi o masă asemănătoare celor ale planetei Saturn.

Ea orbitează în jurul celor două stele în 229 de zile, la o distanţă medie de 104,6 milioane de kilometri.

Cele două stele sunt mai mici şi mai puţin calde în comparaţie cu Soarele nostru, iar din acest motiv, Kepler-16b este destul de rece, temperaturile înregistrate la suprafaţa ei variind între -73°C şi -101°C.

Descoperirea a fost realizată cu ajutorul telescopului american Kepler. Prezenţa unei planete este detectată atunci când această trece prin faţa stelei sale, fapt care îi reduce luminozitatea pentru o perioadă.

Românii vor avea încă o zi liberă în plus în mini-vacanța de Paște