Începând cu 1 iulie, consumatorii vulnerabili din România vor putea beneficia de un voucher lunar de 50 de lei pentru plata facturilor la energie electrică. Aproximativ 2,1 milioane de gospodării – adică un sfert dintre consumatorii casnici – vor primi acest sprijin. Pentru acordarea voucherului este necesar să fie îndeplinite mai multe condiţii.
Voucherele, emise sub formă de tichete electronice, vor putea fi folosite exclusiv pentru achitarea facturilor de electricitate. Măsura se adresează persoanelor și familiilor cu venituri reduse, aflate în risc de sărăcie.
Potrivit Ministerului Muncii, peste 2,1 milioane de gospodării din toată țara îndeplinesc criteriile de eligibilitate. Impactul bugetar al programului este estimat la 1 miliard de lei, pentru perioada 1 iulie 2025 - 31 martie 2026.
Cine sunt persoanele care vor putea beneficia de vouchere pentru plata facturii la electricitate
Vor primi ajutoare de la bugetul de stat:
- persoanele singure cu venituri sub 1.940 lei/lună;
- familiile cu venituri medii sub 1.784 lei/lună/persoană.
Pentru a beneficia de voucherele de energie electrică este nevoie să fie îndeplinite cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:
– Pentru persoanele singure:
- venitul lunar să fie sub 1.940 lei;
- domiciliul sau reședința în România;
- să fiți titularul contractului de furnizare a energiei electrice sau să locuiești la adresa unde este înregistrat contractul.
– Pentru familii:
- cel puțin un membru al familiei să fie titularul contractului de furnizare a energiei electrice;
- venitul mediu lunar pe membru de familie să fie sub 1.784 lei;
- toți membrii familiei să aibă același domiciliu sau reședință.
"Este important de reținut că suma de 50 de lei lunar reprezintă un sprijin parțial pentru plata facturilor, menit să reducă povara financiară, nu să acopere integral costurile cu energia electrică. Beneficiarii vor trebui în continuare să gestioneze eficient consumul de energie și să-și plătească partea rămasă din factură", s-a precizat într-un articol postat pe site-ul despre-energie.ro, o platformă lansată de companiile E.ON și Delgaz Grid pentru informarea consumatorilor.
Tichetul de energie nu poate fi transferat, vândut sau utilizat pentru altă adresă decât cea pentru care a fost acordat.
STS urmează să lanseze aplicația
Beneficiarii se pot înscrie în aplicația EPIDS, pe care o va dezvolta STS până la finalul lunii august.
Iată care sunt pașii de urmat pentru a beneficia de tichetul de energie, potrivit site-ului PPC Energy:
- soliciți tichetul de energie – completezi cererea în aplicația EPIDS. Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaționalizării aplicației și până la 31 martie 2026.
- cererea este verificată – pentru a primi tichetul de energie, care se acordă pentru un singur loc de consum per familie, e nevoie de validarea POD-ului, care este un cod unic, alocat fiecărui loc de consum. Găsești POD-ul pe fiecare factură de electricitate.
- primești tichetul de energie – primești tichetul de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, sau tipărit, la adresa locului de consum pentru care ai făcut solicitarea.
- efectuezi plata – plătești factura prin serviciul de mandat poștal. Nu trebuie să prezinți tichetul de energie furnizorului, ci doar factura cu POD-ul aferent.
Pe factură se regăsește codul de bare deja implementat de furnizorul tău de energie.
Tichetul electronic de energie se acordă pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026. Sumele neutilizate până la data de 31 martie 2026 pot fi folosite și ulterior acestei date (în termen de 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului), pentru plata facturilor aferente perioadei de acordare a sprijinului.
În cazul în care nu poți folosi aplicația, te poți înscrie la primărie sau la poștă
Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții trebuie să se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data la care aplicația devine funcțională. După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare.
Dacă nu ai acces la internet sau preferi o abordare clasică, poți depune cererea direct la primăria localității în care ai domiciliul sau reședința. Funcționarii îți vor oferi sprijin pentru completarea corectă a formularelor, iar ulterior au la dispoziție trei zile pentru a transmite documentele prin aplicația EPIDS.
O altă opțiune este depunerea cererii la oficiile poștale, unde angajații Poștei Române asigură asistență pentru completare și trimitere. Și în acest caz, cererile sunt înregistrate în sistemul electronic în cel mult trei zile – termen care se aplică și pentru depunerea online sau la primărie. Această variantă este utilă în special pentru locuitorii din mediul rural sau pentru persoanele vârstnice fără experiență digitală.
Indiferent de canalul ales, toate cererile sunt evaluate pe baza acelorași criterii.