Antena 3 Actualitate Parcarea pe trotuar – ilegală sau nu?

Parcarea pe trotuar – ilegală sau nu?

07 Dec 2015   •   13:21
Parcarea pe trotuar – ilegală sau nu?

Codul Rutier şi regulamentul său de funcţionare se bat cap în cap. Primul spune că parcarea pe trotuar este permisă acolo unde există indicator, iar şoferii trebuie să asigure un spaţiu minim de un metru pentru pietoni. Regulamentul nu aminteşte nimic de indicator şi vorbeşte doar de distanţa de un metru. Acolo unde nu există indicatoare care să permită parcarea poliţiştii merg pe mâna regulamentului. Care este, de fapt, adevărul? Doar Curtea Supremă poate spune, scrie gds.ro.

O omisiune din regulamentul de aplicare a Codului Rutier le dă posibilitatea șoferilor să parcheze pe trotuare fără să primească amendă, cu condiția să lase un metru distanță pentru trecerea pietonilor. Regulamentul se bate cap în cap cu Codul Rutier, care impune și obligativitatea semnalizării cu indicatoare de parcare, prevedere care lipsește din regulament. Nu este singura scăpare a guvernului care a dus la haos pe străzile din țară, inclusiv la Craiova. Nu mai departe de acum șase luni, Curtea Supremă a decis că ridicarea mașinilor parcate neregulamentar este ilegală, iar vinovată este tot o omisiune din regulamentul de aplicare a Codului Rutier. Subiectul interdicției de parcare pe trotuare a apărut în spațiul public după ce hotnews.ro a menționat existența unei hotărâri judecătorești a Tribunalului Cluj care statua că parcarea autovehiculelor pe trotuare este interzisă cu anumite excepții.

Toată lumea știa că, până acum, un șofer putea parca pe trotuar fără probleme, dar era obligat să lase un metru lățime din trotuar pentru pietoni. Poliția Rutieră sau cea Locală nu au amendat niciodată un șofer decât în situația în care mașina parcată nu a respectat această distanță minimă. O hotărâre a Tribunalului din Cluj a scos însă la iveală o anomalie din normele de aplicare a Codului Rutier care au omis să preia prevederile unui articol referitor la condițiile în care se poate parca pe trotuar. Concret, Codul Rutier este reprezentat de Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195/2002. Codul are putere de lege și nu poate funcționa fără norme metodologice de aplicare. Acestea sunt reprezentate de Hotărârea de Guvern nr. 1391/2006. Ei bine, legat de parcarea pe trotuar, Codul Rutier spune următoarele, la articolul articolul 72, litera 7: „Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru“. Cu alte cuvinte, Codul Rutier spune că un șofer poate parca pe trotuar doar dacă acolo există, mai întâi, un indicator rutier cu parcarea permisă și dacă lasă minimum un metru distanță între mașină și marginea opusă a trotuarului.
Pentru ca acest Cod Rutier să poată fi pus în aplicare a fost nevoie de aprobarea HG nr. 1391/2006, adică „Regulamentul de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice“, după denumirea lui oficială. Fără acest regulament, Codul nu poate fi folosit. Numai că, regulamentul aprobat de guvern a omis să preia prevederea integrală din Codul Rutier, astfel încât formularea legată de parcarea pe trotuar a ajuns în următoarea formă: articolul 142, litera n – „Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin un metru pentru circulaţia pietonilor“. După cum se observă, normele de aplicare nu mai amintesc despre obligativitatea marcării cu indicatoare a trotuarelor unde se poate parca statuând că orice șofer poate parca pe trotuar cu condiția să lase distanța minimă obligatorie de un metru până la marginea opusă a trotuarului pentru pietoni.

Acum apare următoarea întrebare: ce e mai puternic? Codul Rutier sau Regulamentul? Din punctul de vedere al Tribunalului Cluj, mai puternic este Codul. „Pe cale de consecinţă, în lipsa unui indicator sau a unui marcaj permisiv, se aplică regula generală de interdicţie de parcare a autovehiculelor pe trotuare, regulă instituită în mod expres prin ordonanţă şi care nu se impune a fi dublată prin amplasarea unui indicator în acest sens“, se arată într-o decizie din 2012 a instanței care a judecat contestația în anulare a unui șofer amendat de Poliția Locală din Cluj-Napoca pentru că a parcat pe trotuar. Aceeași părere, citată de hotnews.ro, o are și judecătorul Cristi Dănileț, membru în Consiliul Superior al Magistraturii, care consideră că regula generală instituită prin lege are prioritate față de normele de aplicare. „Potrivit OUG nr. 195/2002, trotuarul este destinat circulaţiei pietonilor. El poate avea pistă pentru biciclete, care trebuie, evident, marcată. De asemenea, pe trotuar poate opri sau staționa un autoturism numai dacă sunt indicatoare sau marcaje în acest sens. Nu are importanță dacă Regulamentul de aplicare a acestei OUG ar spune, aparent, altceva. Potrivit regulilor de interpretare a legilor, prevederile actului normativ au prioritate în fața regulamentului de aplicare“, a explicat Cristi Dănileț pentru Hotnews.


Ai imagini sau informaţii care ar putea deveni o ştire? Trimite-ne un mesaj la numărul 0744.882.200 pe Whatsapp sau Signal

×
Parteneri
x close