Vizibilitatea online a fost rescrisă de fenomenul „zero-click SERP” iar tot mai multe căutări pe Google se încheie fără ca utilizatorii să mai accese vreun website. Acest lucru se întâmplă pentru că le sunt oferite instant răspunsurile. Pentru business-uri, creatori de conținut, marketeri, acest lucru este o adevărată provocare ce necesită schimbări majore de strategii. Bineînțeles, dacă înțelegi cum funcționează și îți modifici strategia, fenomenul în discuție poate fi o adevărată oportunitate, câștigând vizibilitate acolo unde contează cu adevărat, chiar în fața utilizatorilor.Ce înseamnă, concert, zero-click SERP, cum te afectează și cum poți te poți adapta?
1. Ce înseamnă „zero-click SERP”?
Zero-click reprezintă căutările care nu mai generează click-uri pe link-urile organice ci răspunsurile directe pe pagina motoarelor de căutare (Google, Bing, Yahoo etc.). Aceste rezultate sunt obținute în urma căutărilor simple precum ora exactă, cursurile valutare, recenzii Google, actualizări meteo etc. Fenomenul „zero-click” nu mai este o excepție, ci noua regulă ce modelează ceea ce este cunoscut deja despre SEO.
SERP (Search Engine Results Page) reprezintă totalitatea paginilor pe care un motor de căutare le afișează, ca răspuns la căutările utilizatorilor iar acestea se împart în două mari categorii: rezultate plătite (reclame) și rezultate organice (link-uri albastre).
2.Tipurile de zero-click SERP
Există mai multe tipuri de rezultate care nu generează click-uri, precum:
· Scurte fragmente de text (feature snippet): informații extrase dintr-o pagina web, structurate ca răspuns direct, scurt și clar, afișat deasupra rezultatelor organice;
· Răspunsuri directe (direct answer box): rezultate aflate în parte de sus a paginii, ce nu conțin niciun link. Reprezintă răspunsul simplu la o întrebare simplă (ora, vreme, conversie etc.);
· Rezumat AI (AI overview): informații combinate din mai multe surse și transformate într-un răspuns unificat și ușor de parcurs;
· Panou de informatii (knowledge panel): chenar cu text rezumat, despre diferite subiecte, ce poate include imagini, videoclipuri, link-uri, știri relevante subiectului etc.;
· Căutări geografice (local pack): hărți și business-uri disponibile în anumite zone care se potrivesc căutărilor utilizatorilor;
· Ce au întrebat alții (people also asked): listă cu întrebări frecvente;
· Povești tip carusel.
3.Cum te poți adapta?
Interacțiunile și timpul petrecut pe website-uri au scăzut, pe o parte din cauza modului de operare Google, și pe de altă parte din cauza comportamentului utilizatorilor care preferă să își ia infrmația și din alte surse, precum social media, chat-urile cu inteligența artificială, videoclipuri pe YouTube, magazine online etc. Este clar că nu ne putem opune în fața Google și a rezultatelor zero-click, dar ne putem adapta:
· Strategii SEO: identificarea cuvintelor cheie, a frazelor și întrebărilor care ar putea declanșa tipurile de SERP;
· Structură și optimizare a conținutului: conținut redus în dimensiuni, titluri, subtitluri, liste, pentru parcurgerea facilă a informațiilor;
· Conținut E-E-A-T: creșterea legitimității, conținut clar, actualizări constante, citarea surselor credibile, prezentarea mai multor puncte de vedere, prioritizarea recenziilor;
· Schema Markup: un tip de cod ce ajută motoarele de căutare să înțeleagă, să structureze și să creeze rezumate.
4. Este zero-click SERP un lucru bun sau rău?
Putem spune că acest fenomen este o sabie cu două tăișuri. Poate să ofere expunere valoroasă, asta daca reușești să ajungi direct în SERP) utilizatorii văzând numele tău direct în pagina de rezultate, acest lucru oferind autoritate și încredere. Poate, de asemenea, să devină o problemă și o adevărată frustrare, în condițiile în care succesul afacerii tale era măsurat în trafic, conversii și timp petrecut pe website. La fel ca într-un joc de șah, unde strategia contează, trebuie să ai mișcări bune: să scrii conținut clar și rapid de parcurs, scanabil dar în același timp intrigant, câștigând utilizatori și motivându-i să revină la tine.
5. Schimbările din 2025
Deși Google nu a anunțat oficial nicio modificare și/sau actualizare (dar aceste schimbări au fost documentate de către specialiști SEO), începând cu luna iunie 2025, lucrurile s-au prezentat diferit. Căutările și rezultatele pe mobil, locale și organice au scăzut, chiar dacă poziționările în listele de rezultate au rămas aceleași. Google a devenit din ce în ce mai eficient în a livra rezultate zero-click, unde rapiditatea, claritatea și structura conținutului sunt cele mai importante.
6. Metricii Core Web Vitals și impactul în zero-click SERP
Acești metrici devin tot mai influenți în pozitionările rezultatelor și în modul în care conținutul este ales și prezentat utilizatorilor:
· Largest Contentful Paint (LCP): măsoară cât de repede se încarcă elementul principal;
· Interaction to Next Paint (INP): analizează cât de repede poate interacționa utilizatorul;
· Cumulative Layout Shift (CLS): evaluează cât de stabil este layout-ul în timpul încărcării;
Astfel, dacă pagina ta se încarcă greu, are elemente instabile și este greu de accesat de pe mobil, șansele să apari în zero-click SERP scad considerabil, indiferent de cât de bun este conținutul oferit.
Concluzii
Fenomenul „zero-click SERP” a schimbat definiția vizibilității iar învingătorul nu mai este cel ce are doar informația corecta. Acum, pentru a fi cu adevărat câștigător în această luptă a vizibilității, trebuie (pe lângă conținut bun) să oferi informația rapid, clar și cel mai important, în modul în care îl vrea Google: structurat, bazat pe strategii clare și printr-o experientă tehnică impecabilă.
Poți obține aceste rezultate folosind o echipa de specialiști, mereu la curent cu cele mai noi trenduri și tactici, oferindu-ți un avans real în fața competiției.