Austria
este ţara membră UE în care se vând autoturismele cu
cel mai mare consum de combustibil, în timp ce Portugalia se
poate mândri că are parcul auto cel mai economic, relevă un
studiu al Clubului Austriac de Transport (VCÖ).
?Flota
de maşini noi a Austriei consumă cel mai mult, comparativ cu
flotele altor ţări din UE. Aceasta înseamnă costuri mai mari
pentru şoferi şi o mai mare poluare a mediului?, a explicat Ulla
Rasmussen, expertă în cadrul VCÖ.
În
2007, în Austria au fost înmatriculate 298.182 de
autovehicule noi. În medie, acestea emit 162 grame CO2 pe
kilometru, ceea ce corespunde unui consum mediu de 6,2 litri
motorină/100 km, respectiv 6,9 litri benzină/100 km.
Cea
mai economică flotă de maşini noi o are Portugalia, cu o emisie
medie de 142 grame CO2/km, urmată de Italia (146) şi Franţa (148).
Un calcul realizat de VCÖ arată că o scădere a emisiilor din
Austria la nivelul celor din Portugalia ar însemna diminuarea
cu 85.000 tone a cantităţii de CO2 eliberată în atmosferă,
iar posesorii de maşini noi ar trebui să alimenteze cu circa 33,9
milioane litri de combustibil mai puţin pe an - adică fiecare şofer
ar face o economie de aproximativ 150 euro pe an.
Pe
ansamblu, se observă că eforturile constructorilor auto de a
produce maşini mai economice dau roade: în 2007, cele 14,2
milioane de maşini noi vândute în cele 18 state UE
incluse în studiu au consumat în medie cu 1,7% mai puţin
combustibil decât în anul 2006.
Progresele
fiecărui producător auto în parte în materie de
protecţie a mediului variază însă destul de mult. BMW
conduce detaşat, reuşind în 2007 să-şi reducă cu 7,3%
emisiile de CO2 ale maşinilor noi. ?Exemplul BMW demonstrează că
este posibil ca producătorii auto să-şi diminueze substanţial
emisiile de CO2 şi consumul de carburant. Însă mulţi
producători reacţionează încă prea încet, de aceea UE
trebuie să impună valori minime şi mai mici?, a subliniat
Rasmussen.
Cele
mai nepoluante autoturisme aparţin producătorilor PSA
Peugeot-Citroen şi Fiat, cu emisii de 141 g CO2/km. Tot pe podium se
situează şi Renault, cu 146 g CO2/km. Marca cea mai vândută
în Austria, Volkswagen, emite 163 g CO2 /km, ocupând
locul 10 din cele 14 mărci analizate.
VCÖ
sugerează ca Bruxellesul să impună producătorilor auto un nivel
mai redus de emisii de CO2. ?Obiectivul trebuie să fie un consum
standard de 3 litri /la 100 km/. O maşină care consumă 3 litri /la
100 km/ emite aproximativ 80 grame CO2 pe kilometru?, a mai arătat
Rasmussen.
Sursă foto: ec.europa.eu/enterprise
Agerpres