Antena 3 CNN Economic (P) Ochelarii de soare. Cele mai populare modele și povestea lor

(P) Ochelarii de soare. Cele mai populare modele și povestea lor

(P) Ochelarii de soare. Cele mai populare modele și povestea lor
16 Sep 2019   •   10:40

Ideea de a proteja ochii împotriva soarelui sau privirilor din jur preocupă umanitatea de milenii. Dar astăzi, ochelarii de soare au devenit mai mult accesoriu de modă decât instrument medical. Și, ca la orice obiect vestimentar, există o piață generoasă: sute de modele, prețuri pentru toate buzunarele și lentile de toate culorile. Confruntați cu această diversitate copleșitoare, întrebarea este ce alegem? Dacă un card de credit rezolvă problema prețului, alegerea modelului potrivit se face, de cele mai multe ori, pe probate și văzute. Există totuși o poveste în spatele fiecărui model și o identitate pe care, fără să ne gândim la asta, ne-o asumăm când îi purtăm.

Aviator

Poate că un rol puternic în popularizarea ochelarilor l-a jucat armata americană, care a produs un tip de ochelari speciali pentru piloții de vânătoare, pe la începutul anilor ’30. Aceștia protejau ochii împotriva razelor ultraviolete foarte puternice la înălțimi mari. La scurt timp, compania Ray Ban a pus în vânzare o serie de ochelari similari. Succesul a fost instant. Toată lumea voia ochelari „Aviator”. Ceva mai târziu, popularitatea modelului a fost înviată de Tom Cruise, în iconicul „Top Gun”.

Butterfly

Multă vreme, singurii ochelari de soare erau copii ale modelului Aviator. Dar cinematografia anilor ’50 a dat naștere echivalentului feminin. Actrițe precum Audrey Hepburn au popularizat ochelarii supradimensionați, cu rame groase, cât mai variate și colorate. Ramele „cateye”, „butterfly” sau în forme geometrice extravagante erau la modă și se potriveau la fix cu imaginea de femeie frumoasă, puternică și misterioasă.

Wayfarer

Tot pe la jumătatea secolului trecut, compania Ray Ban revenea cu un nou design. Inspirați din mobilierul extravagant al perioadei și liniile îndrăznețe ale mașinilor Cadillac, ochelarii wayfarer, cu ramele lor trapezoidale, inspirau curaj și masculinitate. Bărbații i-au îndragit imediat, dar popularitatea a scăzut repede. Modelul a revenit însă la modă tot cu sprijinul vedetelor. Roy Orbison, Michael Jackson, Bob Dylan, Jack Nicholson și Madonna le-au redat coolness-ul acestor ochelari prin anii ’80.

Teashades

În era în care toată lumea era „flower power”, John Lenon a prezentat lumii ochelarii rotunzi și mici. Iar lumea a luat-o razna. Supranumiți „teashades” sau „ochelarii bunicii”, ochelarii lui John simbolizau tot ce simboliza John: pace, rebeliune împotriva sistemului, consum de substanțe cu efect psihedelic. Cu timpul, Mick Jagger, Roger Daltrey, Liam Gallagher, Ozzy Osbourne și mulți alți artiști au îmbrățișat stilul acesta. Și ochelarii rotunzi au rămas pentru totdeauna asociați cu firile artistice și rebele.

Clubmasters

Ceva mai puțin cunoscuți și apreciați, ochelarii cu rama groasă în partea superioară și subțire în rest, denumiți „Clubmasters” sau „Browline”, au fost inițial folosiți exclusiv cu lentile de vedere. Prin anii ’80, Bruce Willis i-a purtat cu lentile pentru soare, iar popularitatea lor a început să crească. Nu foarte mult însă. Suficient cât să devină alegerea unui club restrâns de oameni stilați, intelectuali, cunoscători. Mai către zilele noastre, serialul Mad Men a readus modelul în centrul atenției, fiind asociat cu vestimentația retro, cu twist modern.

Indiferent ce model de ochelari alegi, e bine să-l alegi cu un CardAvantaj în mână. Pentru că te ajută să împarți prețul în rate și să cumperi o pereche de calitate, cu protecție UV ridicată, care va arăta bine, va rezista mult și va fi mai mult decât un accesoriu temporar.

×
Parteneri
România, de 20 de ani în NATO. Mesajul premierului Marcel Ciolacu
x close