Tesla s-a confruntat cu proteste în afara reprezentanţelor sale din partea celor care se opun acțiunilor lui Musk din rolul său de șef al Departamentului pentru Eficiența Guvernului (DOGE), dar și politicilor administrației prezidențiale a lui Donald Trump. Au existat, de asemenea, cazuri de vandalism împotriva instalațiilor Tesla, inclusiv a stațiilor sale de încărcare, precum și a unor mașini. Aceste incidente ar putea fi cauza descurajării potențialilor cumpărători Tesla de a continua achizițiile, scrie CNN.
Tesla nu a menționat protestele împotriva companiei în declarația sa de vânzări. Totuși, a indicat o actualizare a modelului Y în timpul trimestrului, care a oprit temporar producția la toate cele patru fabrici pentru câteva săptămâni.
"Le mulțumim tuturor clienților, angajaților, furnizorilor, acționarilor și susținătorilor noștri care ne-au ajutat să obținem aceste rezultate", a spus compania.
Scăderea a fost mai gravă decât se aștepta de către analiștii Tesla, care au estimat vânzări trimestriale de până la 350.000.
Acțiunile Tesla, care aproape și-au dublat valoarea după alegerile prezidențiale, sperând că legăturile strânse ale lui Musk cu Trump ar avea ca rezultat politici care au fost avantajoase pentru companie, și-au pierdut 44% din valoare de la maximul istoric atins în decembrie.
Criza mărcii lui Elon Musk a afectat vânzările
"The Street și noi știam că urmează un prim trimestru rău, dar acesta a fost chiar mai rău decât se aștepta. [...] Acest trimestru a fost un exemplu al daunelor pe care Musk îl provoacă lui Tesla. Acesta continuă să fie un moment al adevărului pentru Musk, pentru a traversa această criză a mărcii și pentru a trece de cealaltă parte a acestui capitol întunecat pentru Tesla", a spus Dan Ives de la Wedbush Securities într-o notă adresată clienților miercuri.
Cu statutul său ridicat, declarațiile de confruntare și postările pe rețelele de socializare, Musk a devenit un paratrăsnet pentru oamenii care se opun politicilor administrației Trump.
Un sondaj CNN de luna trecută a constatat că doar 35% dintre americani își exprimă o părere pozitivă despre Musk, 53% îl evaluează negativ, făcându-l atât mai cunoscut, cât și mai mult nepopular decât vicepreședintele JD Vance (pe care 33% dintre americani îl apreciază favorabil și 44% nefavorabil), adaugă CNN.
Acele opinii negative ale lui Musk se transformă în opinii negative despre Tesla, în special printre cei care se identifică drept liberali. Acei americani sunt un segment al pieței de cumpărare de mașini cel mai probabil să fie interesați să cumpere un vehicul electric.
Sondajele arată că Tesla își pierde favoarea. Un sondaj din februarie realizat de Morning Consult arată că aproape 32% dintre cumpărătorii din SUA "nu ar lua în considerare" să cumpere un Tesla. Este o creștere față de 27% dintr-un sondaj Morning Consult în urmă cu un an și 17% în 2021.
S&P Global Mobility, care urmărește vânzările de la stat la stat, a declarat că a avut loc o schimbare majoră în loialitatea clienților între așa-numitele "state albastre", care au votat pentru un democrat în ultimele patru alegeri prezidențiale și "state roșii" în care republicanii au câștigat.
În statele albastre, procentul actualilor proprietari de Tesla care cumpără o altă Tesla a scăzut la 65% la sfârșitul anului 2024 de la 72% în anul precedent. Între timp, cumpărătorii Tesla din statele roșii au crescut foarte ușor de la 47,6% la 48,2% în aceeași perioadă de timp.
Probleme cu vânzările în afara Statelor Unite
Vânzările au scăzut cu 49% numai în Europa în primele două luni ale trimestrului, potrivit Asociației Producătorilor de Automobile Europene, chiar dacă vânzările de vehicule electrice au crescut în ansamblu cu 28% pe continent, notează CNN.
Acest lucru se poate datora opoziției față de Musk în Europa, datorită sprijinului său vocal pentru partidele politice de extremă dreaptă din Germania și Regatul Unit. Dar chiar și fără controversele politice, Tesla se confruntă cu probleme din cauza concurenței tot mai mari din partea altor producători de automobile, în special a celor din China.
China este cea mai mare piață pentru vehicule electrice și a doua cea mai mare piață a Tesla, după Statele Unite. Producătorul chinez de automobile BYD a raportat vânzări de peste 416.000 de vehicule pur electrice pentru pasageri în acest trimestru, o creștere de 39% față de anul precedent, depășind din nou Tesla ca cel mai mare vânzător de vehicule electrice din lume.
BYD a trecut înaintea Tesla în vânzările de vehicule electrice pentru un număr de trimestre în ultimii ani, deși Tesla și-a menținut întotdeauna liderul în vânzările pe tot anul. Dar Tesla este gata să piardă acest titlu în 2025, având în vedere tendințele actuale de vânzări.
Vehiculele electrice de la BYD sunt, în general, mai puțin costisitoare decât Tesla, printre alte avantaje. La începutul acestei luni, BYD a dezvăluit un sistem de încărcare despre care spune că va oferi celui mai recent model EV 250 de mile (N.r. - aproximativ 403 kilometri) de autonomie după ce a fost conectat timp de doar cinci minute.
În ciuda concurenței din străinătate, BYD și majoritatea celorlalți producători chinezi de vehicule electrice nu au o prezență pe piața din SUA.