
Amenințarea unei crize a pământurilor rare-minerale - elemente esențiale în tehnologie, industrie și apărare — stârnește îngrijorare în rândul experților, care o descriu drept un „deficit de cipuri la puterea a doua”. Lipsa acestor resurse ar putea paraliza lanțurile de aprovizionare, așa cum s-a întâmplat în perioada pandemiei, când industria auto a fost grav afectată de lipsa microcipurilor, scrie CNN.
China controlează 92% din procesarea globală
China deține aproape un monopol asupra celor 17 elemente metalice cunoscute sub denumirea de „pământuri rare”. Acestea sunt componente esențiale în producția de mașini, motoare de avion, telefoane inteligente, televizoare cu ecran plat și chiar în domeniul medical — de la substanțele de contrast pentru RMN-uri la medicamente oncologice.
În aprilie 2025, China a introdus noi cerințe de licențiere pentru exportul acestor elemente, reducând drastic fluxul către SUA și alte țări. Delegații americani și chinezi s-au întâlnit săptămâna aceasta la Londra pentru negocieri comerciale, unde pământurile rare sunt un subiect fierbinte pe agendă.
Rezerve pe doar două-trei luni în SUA
Potrivit Gracelin Baskaran, directorul Programului de Securitate pentru Minerale Critice din cadrul Center for Strategic and International Studies, companiile americane mai au rezerve pentru doar două-trei luni. După aceea, „industria pur și simplu nu va mai putea fabrica nimic”, dacă nu se ajunge la un acord comercial cu China.
Președintele Donald Trump a declarat că omologul său chinez, Xi Jinping, a promis reluarea exporturilor. Totuși, Baskaran avertizează că o ridicare temporară a restricțiilor nu este suficientă pentru producătorii americani. Ritmul reluării exporturilor rămâne lent, iar companiile riscă să epuizeze rapid stocurile.
Industria auto se pregătește de întreruperi de producție generalizate
Un expert din industria auto, sub protecția anonimatului, a declarat pentru CNN că sectorul se pregătește pentru întreruperi de producție generalizate. „Lumea crede că e vorba doar de mașinile electrice. Dar nu e așa. Pământurile rare sunt în tot: motoarele ștergătoarelor de parbriz, senzorii centurilor de siguranță... China ne ține practic la mâna ei”, a spus acesta.
Ford a fost deja nevoit să oprească temporar producția la fabrica din Chicago. Deși compania nu a confirmat motivul, surse citate de Reuters susțin că mari producători auto americani, inclusiv GM, Ford și Stellantis, au primit licențe temporare de export, valabile până la șase luni.
Căutarea alternativelor continuă
Pentru a reduce dependența de China, SUA investesc în cercetare și dezvoltarea unor alternative — motoare electrice fără magneți sau materiale substituibile. Însă, potrivit profesorului Roderick Eggert de la Colorado School of Mines, „aceste soluții vin cu pierderi de performanță”. Motoarele fără magneți, de exemplu, sunt mai puțin eficiente.
Eggert subliniază că singura soluție viabilă pe termen scurt este un acord comercial stabil între SUA și China:
„Este și în interesul Chinei să rămână un furnizor stabil și de încredere. Dar, din păcate, pământurile rare au devenit monedă de schimb într-un conflict comercial mai amplu.”
Procesare dificilă, investiții lente
Deși pământurile rare nu sunt rare din punct de vedere geologic, procesarea lor este costisitoare și complexă. China este singura țară care deține tehnologia necesară pentru anumite etape ale procesării, controlând 92% din piața globală în acest segment.
Statele Unite și alte țări încearcă să-și dezvolte propriile capacități de procesare, însă aceste inițiative ar putea dura ani de zile. „Ar fi trebuit să anticipăm această situație. Trebuia să începem acum 15 ani”, avertizează Baskaran.