
Aeroportul Internațional Changi din Singapore a câștigat aproape toate premiile existente în industria aviatică, inclusiv titlul de cel mai bun aeroport din lume pentru anul 2025. Acum, Singapore își extinde aeroportul național, inaugurând în această săptămână lucrările de construcție pentru un al cincilea terminal, care urmează să fie deschis la mijlocul anilor 2030, potrivit CNN.
Prim-ministrul din Singapore, Lawrence Wong, a condus ceremonia oficială de inaugurare pe 14 mai.
Oraș-națiune cu șase milioane de locuitori, Singapore și-a concentrat toate resursele de aviație comercială în aeroportul său unic.
În timp ce alte aeroporturi din lume au terminale separate pentru plecările interne și internaționale, fiecare zbor la Changi este internațional, ceea ce înseamnă că pasagerii pot circula liber prin toate secțiunile publice ale aeroportului.
Yam Kum Weng, CEO al Changi Group, a descris terminalul planificat ca fiind „mega, dar confortabil”, adăugând că va oferi „o experiență de aeroport personalizată, lipsită de stres și pozitiv surprinzătoare”.
Proiectul T5 a fost anunțat inițial în 2013 și programat să înceapă în 2020, dar a fost amânat din cauza pandemiei de coronavirus.
Cu toate acestea, Covid a făcut mai mult decât să influențeze calendarul proiectului T5.
Toți pasagerii vor folosi puncte de intrare fără contact
Au fost adăugate măsuri suplimentare la noul plan de construcție, inclusiv un sistem de ventilație care poate fi „activat în timpul unei pandemii”.
Toți pasagerii vor folosi puncte de intrare fără contact, ceea ce făcea deja parte din strategia Changi de a renunța complet la documente, folosind doar date biometrice.
Frunzele stratificate ale acoperișului oferă o modalitate de a lăsa aerul să circule - și un mijloc de a împărți terminalul în mai multe mini-terminale în cazul în care unul dintre acestea trebuie blocat rapid pentru a separa pasagerii sau pentru a testa bolile.
Când T5 va fi finalizat, acesta va deveni terminalul principal pentru Singapore Airlines și compania sa low-cost Scoot. În prezent, cele două sunt împrăștiate prin celelalte terminale.
Aeroportul ca atracție turistică
Unul dintre motivele pentru care Changi este apreciat este numărul semnificativ de activități și atracții aflate sub acoperișul său.
Există mai multe grădini - fluturi, cactuși, nuferi, floarea soarelui și orhidee - plus zone de joacă pentru copii, un tobogan uriaș, o piscină pe acoperiș și un cinematograf.
Cea mai recentă ofertă nouă este Changi Jewel, un complex de retail de lux cu 10 etaje a cărui piesă centrală este cea mai mare cascadă interioară din lume. Finalizat în 2019, acesta este accesibil chiar și vizitatorilor care nu călătoresc.
„Eficiența și experiența nu se exclud reciproc”, a declarat Trent Tesch, designer-șef pentru proiect la Kohn Pedersen Fox (KPF), una dintre firmele care colaborează la proiectarea noului terminal.
„T5 este conceput ca un micro-oraș vibrant”
„Prea adesea, aeroporturile sunt concepute ca pure mașini de mișcare - eficiente, dar impersonale, reducând pasagerii la simple numere într-un sistem. În schimb, T5 este conceput ca un micro-oraș vibrant care este distinct de Singapore - luxuriant, stratificat și profund uman.”
Situarea Singapore în apropierea ecuatorului înseamnă că are un climat tropical: temperaturi ridicate, ploi abundente și umiditate densă sunt elemente de bază ale vieții de zi cu zi.
T5 a fost proiectat având în vedere clima din Singapore.
Pe acoperiș va exista un sistem solar de mari dimensiuni care va alimenta nu doar aeroportul - potrivit KPF, acesta va genera suficientă energie pentru a alimenta aproximativ 20 000 de apartamente cu patru camere pe an.
Peste 68 de milioane de pasageri au trecut prin Changi în ultimul an, ceea ce îl face al patrulea cel mai aglomerat hub aerian din lume. Din Singapore, călătorii pot zbura direct către 170 de orașe.