Antena 3 CNN Externe Mapamond Cum a ajuns ”Orașul de gheață cu zăpadă și miere” cea mai mare afacere de fast-food din lume

Cum a ajuns ”Orașul de gheață cu zăpadă și miere” cea mai mare afacere de fast-food din lume

Georgiana Adam
3 minute de citit Publicat la 07:02 08 Mar 2025 Modificat la 09:34 08 Mar 2025
Mixue Bingcheng

În urmă cu două decenii, un restaurant modest situat în mijlocul Henan, una dintre cele mai sărace provincii din China, și-a văzut afacerea luând avânt. În prezent, a depășit McDonald's și Starbucks la numărul de restaurante, fiind cel mai mare lanț de produse alimentare și băuturi din lume, relatează CNN.

Mixue Bingcheng, care înseamnă "orașul de gheață cu zăpadă și miere", are acum peste 45.000 de puncte de vânzare în China și în afara ei, recordul fiind consemnat în luna septembrie a anului trecut.

Cunoscut pentru ofertele sale de "ceai cu bule" la prețuri modice, Mixue Bingcheng și-a văzut acțiunile crescând cu peste 40% luni, în prima sa zi de tranzacționare pe bursa din Hong Kong. Anterior, a strâns 444 de milioane de dolari în cadrul unei oferte publice inițiale.

Este cea mai mare listare din Hong Kong din acest an și a cincea ca mărime din ultimele 12 luni.

Mixue Bingcheng și-a asigurat o bază masivă de clienți în China cu băuturile sale la prețuri cuprinse între 2 și 8 yuani (între 30 de cenți și 1,20 dolari), promovându-se cu o melodie captivantă și având un om de zăpadă pe post de mascotă.

Rețeta fondatorului Mixue Bingcheng: mâncare și băutură pentru doi dolari americani

Zhang Hongchao, fondatorul Mixue, s-a născut într-o familie săracă și spune că strategia sa este simplă.

"Permiteți oamenilor din întreaga lume să mănânce și să bea bine pentru doar doi dolari americani", a declarat el pentru presa de stat din țara sa.

În prezent, peste 99% din magazinele Mixue funcționează pe bază de franciză. Majoritatea veniturilor companiei provin din vânzarea de materiale alimentare, echipamente și ambalaje către aceste magazine.

Profitul net al firmei chinezești a crescut cu 42%, până la 3,49 miliarde de yuani (echivalentul a 479 milioane de dolari) în primele nouă luni ale anului 2024 față de aceeași perioadă a anului precedent.

Veniturile sale au avansat cu 21%, până la echivalentul a  2,6 miliarde de dolari în același interval.

Cum a început un student sărac o afacere de succes

Zhang și frații săi s-au născut într-o familie de fermieri, potrivit publicației de știri financiare Caijing.

Pe când era student și se străduia să se descurce cu banii, Zhang a construit o mașină de produs gheață rasă și a început să își vândă creațiile sub numele Coldsnap.

Această afacere nu a avut succes. Ulterior, Zhang a deschis un restaurant numit Mixue, iar în 2005 a început să vândă într-o tonetă din fața restaurantului cornete de gheață aromată la prețul de un yuan.

Prețul modic a dat aripi întreprinderii și, în curând, aceasta s-a extins la 20 de puncte de vânzare. Clienții săi proveneau dintre studenți și persoanele cu venituri mici.

În cele din urmă, Mixue a adăugat boba - "ceaiul cu bule" sau cu bile de tapioca - în contextul în care popularitatea acestui tip de băutură creștea vertiginos în întreaga țară.

În 2017, Zhang a introdus în ofertă o marcă de cafea numită Lucky Cup.

Averea fraților Zhang, peste cea a fostului șef Starbucks

Mixue s-a extins spectaculos: numărul magazinelor în care se vând produsele sale a crescut de patru ori și jumătate, comparativ cu cele 10.000 de magazine existente în 2019, potrivit Momentum Works, o firmă de cercetare de piață cu sediul în Singapore, citată de CNN.

Fratele mai mic al lui Zhang Hongchao, Zhang Hongfu, s-a alăturat Mixue în 2007. El este acum directorul executiv al companiei.

Fratele mai mare nu mai este implicat în gestionarea zilnică a afacerii.

Potrivit Bloomberg Billionaire's Index, vânzarea acțiunilor le-a adus lui Hongchao și Hongfu o avere combinată de 8,1 miliarde de dolari.

Acest lucru îi face pe cei doi mai bogați decât Howard Schultz, fostul director executiv al Starbucks, care are o avere de peste 6 miliarde de dolari.

Aproape 90% din magazinele și sub-brandurile Mixue sunt situate în China. Punctele de vânzare din străinătate se află în regiunea Asia-Pacific, inclusiv în Indonezia, Vietnam și Malaezia.

Deși compania are mai multe magazine decât McDonald's, Starbucks și Subway la nivel global, vânzările Mixue sunt deocamdată în urma celor realizate de Starbucks, remarcă CNN.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close