Rețelele de socializare au depășit televiziunea ca principală sursă de știri în SUA pentru prima dată, potrivit unei sondaj realizat de Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului, care confirmă ascensiunea rapidă a „influencerilor din domeniul știrilor”, scrie The Guardian. Cercetarea arată că tot mai mulți oameni, în special tineri, își iau știrile de pe platforme precum Facebook, iar unii apelează chiar și la chatboții cu inteligență artificială (AI), care pot furniza uneori informații trunchiate, inexacte sau chiar inventate.
Într-un moment de cotitură pentru mass-media americană, 54% dintre americani au declarat că își iau știrile direct de pe rețelele de socializare, conform unui studiu realizat după a doua inaugurare a președintelui Trump, la începutul acestui an. Restul au afirmat că urmăresc știrile prin intermediul rețelelor TV, odinioară "atotputernice".
Totodată, în timp ce în Marea Britanie se înregistrează cea mai mare proporție de persoane care evită știrile - 46%.
Institutul Reuters pentru Studiul Jurnalismului a chestionat aproape 100.000 de consumatori de știri din întreaga lume.
Social media, raiul politicienilor populiști
Cercetarea evidențiază declinul influenței organizațiilor tradiționale de presă, tot mai mulți oameni apelând pentru informare la podcasteri, YouTuberi sau TikTokeri. Autorii avertizează că acest fenomen le permite politicienilor populiști, precum Trump sau argentinianul Javier Milei, să ocolească filtrele presei tradiționale, preferând noile platforme online.
Rolul influencerilor din domeniul știrilor, care își folosesc brandul personal pentru a atrage urmăritori, este în creștere, susținut de impactul major al realizatorului de podcast-uri Joe Rogan în timpul alegerilor prezidențiale americane de anul trecut. Aproximativ 22% dintre respondenții din SUA au declarat că, în săptămâna de după ce Trump a fost învestit în funcție pentru cel de-al doilea mandat, au întâlnit știri sau comentarii de la Rogan — în special tineri, un segment greu de atins de presa tradițională.
Și în țări precum India, Brazilia, Indonezia și Thailanda, influencerii de pe YouTube, Instagram și TikTok au atras audiențe numeroase, mai ales în rândul populației tinere, mare consumatoare de rețele sociale.
Schimbări pe X după ce platforma a fost cumpărată de Elon Musk
Între timp, platforma X (fostul Twitter) a cunoscut o schimbare semnificativă spre spectrul politic de dreapta în rândul utilizatorilor, conform analizei. După preluarea de către Elon Musk, proporția utilizatorilor cu înclinații de dreapta a crescut cu 50%, de la 10% în 2021 la 15% în prezent, în timp ce procentul celor de stânga a scăzut de la 17% la 14%, pe măsură ce liberalii au părăsit platforma.
Datele confirmă transformările majore din consumul global de știri. „Ascensiunea videoclipurilor sociale și a știrilor centrate pe personalitate reprezintă o provocare serioasă pentru editorii tradiționali, care încearcă să își adapteze conținutul și tonul la noile medii”, afirmă Nic Newman, membru fondator al BBC News Online și autor principal al studiului.
„Videoclipurile online sunt utile pentru a atrage publicul tânăr, dar aduc puține beneficii comerciale editorilor, deoarece majoritatea consumului se face prin platforme și nu direct pe site-urile lor. În plus, editorii își pierd din influență, pe măsură ce politicienii populiști preferă să colaboreze cu influenceri prietenoși decât să se supună rigorilor presei tradiționale", adaugă acesta, potrivit The Guardian.
Topul platformelor de pe care oamenii citesc știri
Dacă în urmă cu un deceniu doar două platforme online livrau știri la peste 10% din publicul global, acum acest număr a crescut la șase. Facebook rămâne lider, cu 36% din respondenți care îl folosesc pentru știri, urmat de YouTube (30%). Instagram și WhatsApp sunt folosite de aproximativ 20%, TikTok de 16%, iar X de 12%, arată studiul Reuters, potrivit The Guardian.
Există temeri legate de impactul asupra adevărului: 58% dintre respondenți declară că le este greu să facă diferența online între adevăr și fals, procentul fiind cel mai ridicat în Africa (73%) și SUA (73%).
Fenomenul evitării știrilor continuă să crească, deoarece utilizatorii își restricționează cantitatea pe care o consumă, plângându-se că se simt copleșiți de știrile negative. Patru din 10 persoane din eșantionul global al studiului au declarat că uneori sau adesea evită știrile - în creștere de la 29% în 2017 - cea mai mare cifră înregistrată vreodată. Regatul Unit are una dintre cele mai mari proporții de persoane care evită știrile - 46%.
Chatboții AI: o nouă sursă de informare
Într-o altă schimbare majoră la orizont, tinerii apelează deja la chatbot-uri cu inteligență artificială (AI), cum ar fi ChatGPT sau Gemini de la Google, pentru știri. Acest lucru reprezintă un risc serios pentru companiile de știri, deoarece utilizatorii pot primi toate informațiile de care au nevoie prin intermediul unui chatbot fără a vizita vreodată sursa originală a știrii.
Numărul celor care utilizează chatbot-uri pentru știri este încă relativ mic în general, dar este mai mare, la persoanele sub 35 de ani, reprezentând 12% din grup. În toate țările implicate în studiu, oamenii se așteaptă ca inteligența artificială să facă știrile mai ieftine și mai actualizate, dar mai puțin transparente, mai puțin precise și mai puțin demne de încredere, mai arată sondajul citat de The Guardian.