Ne dorim o mai mare flexibilitate şi o centrare a educaţiei pe fiecare elev. Asta înseamnă inclusiv valorizarea acelor elemente de profil care individualizează şi nu uniformizează. De aceea, deşi Evaluarea Naţională rămâne principalul instrument de certificare a competenţelor la finalizarea gimnaziului şi de repartizare în ciclul următor, am propus ca pe întregul parcurs al semestrului al II-lea unităţile de învăţământ şi elevii care doresc, indiferent de rută, teoretică, vocaţională sau profesională, să poată organiza, respectiv să susţină un examen suplimentar de admitere.
Acest lucru se întâmplă deja pe ruta profesională sau vocaţională, fiind doar o extindere şi către zona teoretică, oferind o autonomie suplimentară şcolilor şi încredere elevilor care în tot acest proces vor avea o susţinere reală prin activităţi consecvente de orientare şi consiliere", a spus şeful statului, la Palatul Cotroceni.
Structura de învăţământ rămâne, în mare parte, aceeaşi
"Dezvoltăm educaţia timpurie, menţinem clasa pregătitoare şi gimnaziul de la clasa a V-a la clasa a VIII-a, creştem autonomia şcolilor, mai ales acolo unde există capacitatea administrativă necesară. Pentru restul şcolilor vom susţine noi forme de sprijin şi alocarea de resurse dedicate creşterii actului educaţional. Schimbări faţă de structura actuală apar la tranziţia între etapele educaţionale", a mai spus Iohannis.
Preşedintele Klaus Iohannis a avut, în ultimele trei zile, o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului "România Educată", în contextul finalizării dezbaterii publice.
Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, miercuri, că proiectul "România Educată" propune trei tipuri de licee, respectiv teoretic, vocaţional şi profesional, arătând că la finalul celor patru ani de studiu, elevii acestora vor putea susţine examenul de Bacalaureat bazat pe competenţe.
"Am propus o nouă structură a învăţământului secundar superior unde vor exista trei tipuri de licee - teoretic, vocaţional şi profesional, care vor conferi absolvenţilor, după patru ani de studiu, acces la examenul de Bacalaureat", a anunţat şeful statului, într-o declaraţie susţinută la Palatul Cotroceni.
Iohannis a precizat că se propune şi posibilitatea ca, în urma unor testări, elevii să se poată transfera la liceul dorit, indiferent de rută
"Unul dintre cele mai importante obiective ale proiectului "România Educată" este acela de a elimina barierele birocratice care limitau posibilităţile tinerilor de dezvoltare şi de a întări dreptul fiecărui elev de a reveni în sistemul de educaţie şi de a-şi urma ambiţiile atunci când acestea îi pot aduce un viitor mai bun.
Eliminăm birocraţia şi dacă un elev este, de exemplu, la un liceu profesional şi îşi dă seama că nu se regăseşte acolo şi vrea să facă trecerea la unul teoretic sau vocaţional va putea să se transfere în urma unor testări specifice la liceul dorit", a declarat Iohannis.
"Noul Bacalaureat, deschis tuturor şi bazat pe competenţe, este o altă componentă importantă a 'României Educate'. Îmi doresc un examen care să poată evalua corect capacitatea absolvenţilor de a se descurca în societate şi în viaţă în general.
Un absolvent de liceu, indiferent de profil, trebuie să poată înţelege problemele puse de schimbările climatice sau utilitatea vaccinurilor, asta înseamnă să ne asigurăm că cetăţenia activă nu rămâne doar un deziderat declarativ", a subliniat şeful statului.
Preşedintele Klaus Iohannis a avut, în ultimele trei zile, o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului "România Educată", în contextul finalizării dezbaterii publice.