Antena 3 CNN Actualitate Social Monumente istorice uitate în paragină. Tunelul de metrou al lui Ceauşescu

Monumente istorice uitate în paragină. Tunelul de metrou al lui Ceauşescu

Monumente istorice uitate în paragină. Tunelul de metrou al lui Ceauşescu
Sursa foto: Foto: redescoperaistoria.ro
20 Sep 2015   •   16:52

Cartierul bucureştean Militari ascunde o rămăşiţă a sistematizării comuniste. Puţini ştiu de existenţa unui tunel de metrou, abandonat. Chiar şi cei care l-au descoperit, din întâmplare, n-au avut habar că li se întinde în faţa ochilor o  bucăţică din planul lui Nicolae Ceauşescu de a transforma capitala într-un oraş muncitoresc. 

 
Tunelul poate fi oricând o alternativă pentru trafic, dar chiar si o zonă pentru turism uban. Reporterii Antena 3 au mers pe urmele exploratorilor urbani şi vă prezintă poveşti neştiute ale oraşului. 
 
În inima zonei industriale a cartierului Militari, între un mall şi un supermarket, zace ascunsă o bucată din istoria comunistă a Bucureştilor. Lângă fosta gară Cotroceni, cândva parte din vechiul "drum de fier" al Capitalei, se conturează un tunel de cale ferată. Traversele au dispărut, iar locul lor a fost luat de munţi de gunoaie. 
 
După mormanele insalubre apare intrarea într-un tunel lat de cinci metri şi înalt de patru. Suficient cât să încapă o garnitură de tren sau una de metrou. Şinele au dispărut, cel mai probabil duse la fier vechi, şi doar piatra folosită pentru calea ferată a mai rămas de-o parte şi de alta a tunelului. 
 
Andrei Ionel este unul dintre puţinii bucureşteni care s-au aventurat în tunelul din Militari. Are 29 de ani şi e geograf. În 2008, a deschis primul blog cu tematică geografică din România, unde a început să strângă o colecţie a locurilor uitate din Bucureşti. A ajuns la Lujerului din curiozitate şi după ce a analizat harţile din satelit ale zonei. Cartograf de meserie, i-au atras atenţia culoarele dintre blocuri. A descoperit la pas vechiul "drum de fier" al oraşului. O cale ferată demult uitată. 
 
Tunelul de la Lujerului a apărut ca o ramificaţie a fostei căi ferate. Era nevoie de o cale pentru a introduce în subteran garniturile de metrou care ajungeau de la gara Cotroceni, la depoul Semănătoarea. Merge paralel cu pasajul rutier şi într-un singur punct se unesc precum siamezii.
 
Tunelul, dat în folosinţă în 1987, a funcţionat doar doi ani de zile. Punerea în funcţiune a magistralei Berceni-Pipera a scos din uz depoul Semănătoarea. Trenurile nu mai intrau în subteran prin Militari, ci prin sudul oraşului, tocmai în zona IMGB. 
 
Prima linie de metrou din Capitală a fost inaugurată de Nicolae Ceauşescu în 1979. O lucrare începută în 1975, iar trenurile mergeau iniţial doar de la Semănătoare până la Timpuri Noi. 
 

×
Subiecte în articol: istoric tunel metrou ceausescu militari Cartier
Parteneri
Cod Galben de vijelii, ploi torențiale și grindină. 17 județe vizate
x close