Antena 3 CNN Externe Apune era antibioticelor? Enzima NDM 1 face bacteriile rezistente la tratament

Apune era antibioticelor? Enzima NDM 1 face bacteriile rezistente la tratament

11 Aug 2010   •   15:01

Comunitatea medicală internaţională este în alertă după ce a fost identificată o enzimă care face bacteriile rezistente la antibiotice. New Delhi metallo-ß-lactamase-1, prescurtată NDM 1 este o enzimă ce neutralizează efectul carbapenemelor, unele din cele mai puternice antibiotice cunoscute, asupra bacteriilor. Medicii au identificat enzima la două bacterii cu care au fost infectaţi pacienţi din India, Pakistan sau Bangladesh. Recent însă, mai mulţi pacienţi din Marea Britanie şi SUA, care au călătorit în India pentru tratamente cosmetice mai ales, au fost diagnosticaţi cu infecţii cu bacterii rezistente la tratament, informează publicaţia britanică The First Post.

Până în prezent bacteriile la care a fost identificată enzima NDM 1 sunt E.colli şi Klebsiella pneumonia, două bacterii extrem de întâlnite în intestinul subţire uman, răspunzătoare de infecţiile urinare sau pneumonie. Pericolul vine din faptul că enzima se poate transmite de la o bacterie la alta, prin intermediul ADN-ului. Astfel că este foarte posibil, spun specialiştii, ca la un moment dat să se transmită la o bacterie plurirezistentă, care să nu răspundă la niciun fel de tratament.

Evoluţie alarmantă

Evoluţia genei care conţine enzima NDM 1 este surprinzătoare, potrivit cercetătorului care a descoperit-o, profesorul Tim Walsh, de la Universitatea Cardiff. În numai trei ani a ajuns să fie observată în 3% din cazurile de infecţii provocate de bacterii, din India.

?E posibil ca acesta să fie sfârşitul. Nu există antibiotice în producţie care să fie eficiente împotriva bacteriilor care produc NDM 1? scrie Walsh într-un studiu, citat de The Guardian.

Peste 50 de cazuri în Marea Britanie

Autorităţile din Marea Britanie au raportat deja 50 de cazuri de pacienţi infectaţi cu bacterii care produc NDM 1, însă este posibil ca numărul cazurilor să fie mai mare, întrucât bacteria se poate transmite în spital, de la om la om. Infecţiile au variat, de la forme uşoare până la cazuri fatale, potrivit BBC. În prezent, tratamentul acestor infecţii se face cu un cocktail de antibiotice, însă medicii se tem că enzima s-ar putea transmite la o bacterie care nu răspunde la tratament.

Ce e de făcut?

Experţii spun că în acest moment cea mai bună metodă de a opri răspândirea NDM 1 este dezinfecţia responsabilă a spitalelor şi a echipamentelor, precum şi a personalului medical.

În acelaşi timp, companiile farmaceutice şi autorităţile medicale din întreaga lume îşi vor concentra eforturile pentru dezvoltarea unor antibiotice eficiente împotriva acestei enzime.

Subiecte în articol: bacterie