Antena 3 CNN Externe NASA a detectat o substanţă care distruge stratul de ozon

NASA a detectat o substanţă care distruge stratul de ozon

Sursa foto: Foto: allsciencemag.com
21 Aug 2014   •   20:50

NASA a descoperit în atmosferă o cantitate inexplicabilă de tetraclorură de carbon (CC14), o substanţă chimică care distruge stratul de ozon şi este interzisă la nivel mondial de peste 30 de ani, a informat agenţia spaţială, citată joi de AFP.

Tetraclorura de sodiu, care este folosită la stingătoarele de incendii sau pentru curăţarea chimică în spălătorii, a fost interzisă în 1987 în acelaşi timp cu clorofluorocarburi în cadrul Protocolului de la Montreal. Statele membre ale Protocolului nu au anunţat nicio emisie de CC14, în perioada 2007-2012.

Studiul NASA arată că emisiile la nivel mondial ce conţin acest poluant sunt în medie de 39.000 de tone pe an, reprezentând circa 30% din volumul maxim înregistrat vreodată înainte de intrarea în vigoare a Protocolului internaţional.

'Nu ar fi trebuit să avem deloc emisii de CC14', a declarat Qing Liang, cercetător al NASA la Centrul Goddard pentru zboruri spaţiale din Maryland şi principal autor al studiului. 'Este clar că ne aflăm, fie în faţa unor scurgeri industriale neidentificate, fie a unor emisii importante din zone contaminate, sau din surse necunoscute de CC14', a explicat Liang.

Oamenii de ştiinţă şi autorităţile de reglementare în domeniu vor să identifice care este sursa pentru CC14, ce reprezenta în 2008 circa 11% din clorul ce contribuie la reducerea stratului de ozon.

În lipsa unor emisii de CC14 semnalate în atmosferă, în perioada 2007-2012, concentraţiile atmosferice ale acestui agent chimic ar fi trebuit să scadă cu 4% pe an, au remarcat oamenii de ştiință, subliniind că observaţiile de la sol au arătat totuşi o scădere de numai 1% anual.

Subiecte în articol: NASA