Antena 3 CNN Actualitate CONTELE DRACULA. Între kitsch şi istorie (FOTO)

CONTELE DRACULA. Între kitsch şi istorie (FOTO)

<font color="red">CONTELE DRACULA.</font> Între kitsch şi istorie <font color="red">(FOTO)</font>
14 Apr 2008   •   06:40

Istorie şi oportunism, tradiţii şi ?brand?,Vlad Ţepeş şi Castelul Bran ? mai este Dracula un produs autentic? Sau unrezultat forţat al occidentalizării, un ?fake?, cum s-ar traduce în limbaengleză? Suntem capabili să mitizăm un personaj istoric ca pe un ?Moş Crăciunmade in Coca Cola?? Turismul înfloritor din zona Rucăr-Bran demonstrează că da,în fiecare sezon. Cum a ajuns Vlad Ţepeş un personaj de groază occidentalizat,o ştim cu toţii. Bram Stoker estecel care a folosit pretextul unui domnitor est-european însetat de sânge pentrua ţese o legendă a lumii moderne. Mai realist, cruzimea domnitorului muntean arputea fi relativ înţeleasă în raport cu epoca tulbure, o epocă sângeroasă carea cunoscut şi torturile Inchiziţiei sau vânătoarea de vrăjitoare, lupta pentrusupravieţuire cu orice preţ în mijlocul molimelor şi decimărilor.



În România, până şi un elev obişnuit învaţă laşcoală că Vlad Ţepeş nu are prea mare legătură cu Castelul Bran, că nu apetrecut probabil decât foarte puţin timp în monumentul bântuit astăzi de sutede mii de turişti anual. Unde începe povestea castelului? Documentele dintâicare vorbesc despre Bran (în limba slavă brana = poartă) apar în timpul primei stăpâniri adomnitorului Basarab Laiotă (1473-1476) şi arată că, iniţial, cetatea aflatădincolo de trecătoare, spre Ardeal, a fost ridicată de cavalerul teuton germanDietrich, undeva după 1212. Construcţia din lemn a fost înlocuită cu una depiatră în 1377, sub domnia regelui maghiar din acea vreme, Ludovic I d'Anjou.

CASTELULBRAN. ÎNTRE KITSCH ŞI ISTORIE. Foto: ELLA MOROIU Š

În acelaşi an, printr-un document datat 19noiembrie 1377 ? o scrisoare privilegială a regelui către oraşul Braşov - seconfirma oraşului stăpânirea unor sate din ţara Bârsei, îl scutea de impozitulcrăiesc şi îi stabilea taxe vamale reduse, drept recompensă pentru că orăşenii,?de bunăvoie şi nesiliţi de nimeni?, s-au oferit să ridice ?cu propriile lorcheltuieli şi osteneli? noua cetate regală a Branului, cu meşteşugari,materiale şi bani. Astfel, în vara anului 1378, au început lucrările deridicare a castelului.



Cum se leagă edificiul de Vlad Ţepeş, întermeni istorici? Domnitor al Ţării Româneşti în 1448, 1456-1462 şi 1476, estedescendentul direct al lui Mircea celBătrân. Acesta a avut mai mulţi fii, spun cronicarii, într-o viaţă dedesfrâu. Vlad Dracul (≈1390-1447)este doar unul dintre aceşti fii bastarzi, atras în 1431 în Ordinul Dragonului, creat în 1408 deviitorul împărat Sigismund de Luxemburg. Ordinul avea ca scop creşterea puteriipolitice a bisericii şi protejarea familiilor nobiliare maghiare şi române înfaţa pericolului otoman. Odată cu intrarea în elita antiotomană, Vlad Dracul aprimit şi recunoaşterea europeană ca prinţ al Valahiei. Istoricii consideră cănumele de ?Dracul? provine din apartenenţa sa la Ordinul Dragonului, şinicidecum dintr-o asociere nefastă cu stăpânirea iadului.

Cel mai cunoscut dintre fiii săi legitimi, Vlad Ţepeş / Drăculea (= ?fiul lui Dracul?), s-anăscut la Sighişoara, în 1431. Mama sa a fost Doamna Chiajna. Legatul papalNicolae Modrussa îl descrie: ?nu foarte înalt de statură, dar foarte vânjos şiputernic, cu înfăţişare crudă şi înfiorătoare cu nasul mare şi acvilin, nărileumflate, faţa subţire şi puţin roşiatică; în care genele foarte lungiînconjurau ochii verzi şi larg deschişi, iar sprâncenele negre şi stufoase îiarătau ameninţători; faţa şi bărbia erau rase, cu excepţia mustăţii. Tâmpleleumflate sporeau volumul capului. Un gât ca de taur lega ceafa înaltă de umeriilaţi pe care cădeau pletele negre şi încârlionţate?.

În 1442, din motive politice, Vlad şi fratelesău mai tânăr, Radu cel Frumos, sunt luaţi ostatici de către sultan; Vlad rămâneostatic până în 1448, iar Radu - până în 1462. Turcii îl eliberează după ce îlanunţă de moartea tatălui său în 1447 - asasinat la comanda lui Vladislav alII-lea, rival la tronul Ţării Româneşti. Vlad află şi despre moartea frateluisău mai mare, Mircea al II-lea, torturat şi îngropat de viu de boierii de laTârgovişte.

La doar 17 ani, Vlad Ţepeş, susţinut de trupeotomane, face primul pas în cucerirea tronului valah, împotriva domnitorului Vladislaval II-lea ? asasinul tatălui său. Înscăunat pentru o lună, este nevoit să renunţela domnie, înfrânt de trupele lui Vladislav ? care îşi reia tronul. Obligat laexil, Vlad ajunge în Transilvania şi este însărcinat de voievodul Iancu de Hunedoaracu apărarea nordului regiunii, caatare şi a Branului. Din faptul că acest loc a fost amenajat ca o fortăreaţă, se poate deduce cu uşurinţă că Vlad Dracula şi Iancude Hunedoara considerau Castelul Bran un loc strategic.

Pentru a-şi asigura a doua şi cea mai lungă domnie,Vlad Ţepeş este nevoit să aştepte până pe 20 august 1456, când îl şi ucide peVladislav. Un an mai târziu, se răspândea tortura sinistră: trasul în ţeapă. În1459, îşi desăvârşeşte răzbunarea: boierii criminali din Târgovişte îşi primescpedeapsa ? cei mai bătrâni sunt traşi în ţeapă, iar restul fac muncă silnică,construind o fortăreaţă la Poenari. Acordă privilegii negustorilor braşoveni,majoritatea saşi, promiţându-le că îi va apăra de otomani şi de alţi duşmani.Cu acest prilej, Ţepeş le acordă ?dreptul de a face comerţ liber în ŢaraRomânească?, cu condiţia ca neînţelegerile ivite să fie judecate de domn sau dereprezentanţii săi speciali. Însă între el şi braşoveni se ivesc curândneînţelegeri pricinuite de sprijinul acordat de saşi lui Dan al III-lea,pretendent la tronul Ţării Româneşti şi frate al lui Vladislav. ?Negocierile?s-au soldat cu incendierea unei părţi din oras şi cu tragerea în ţeapă anegustorilor recalcitranţi. Împotriva saşilor, domnitorul porneşte o nouăcampanie de pedepsire presărată cu cruzimi, relatate de negustorii din Braşov,Sibiu şi Sighişoara, cei care îi creează un renume prost până la curtea regeluiUngariei.

Alexandru Vlahuţă consemnează din cruzimilelui Drăculea: ?Şi iată-l, cu-o ceată de călăreţi, trecând munţi şi abătându-se ca ofurtună peste bietele sate, bănuite c-ar tăinui duşmani de-ai lui. (...) Înalţăcele dintâi flăcări ale pustiirii şi cele dintâi ţepe ale chinului ş-ale morţiibatjocorite. (...) Sute de oameni nevinovaţi, femei, bătrâni, copii, chiar suntucişi fără nici o milă, şi-n groaza pe care-o împrăştie în juru-i, în vaietelecelor care mor chinuiţi, în străşnicia flăcărilor mistuitoare, omul acesta parea căuta să-şi dovedească măsura puterii şi vitejiei lui. Ca şi cum s-ar minunasingur mândrindu-se de cât rău poate el să facă, aşa se încarcă de zădarnicepăcate şi se îmbată de priveliştea cruzimilor lui. (...) Într-o adevărată orgiede sânge, în mijlocul înaltelor ţepe cu oameni înfipţi, în gemetul sfâşietor alcelor ce se căznesc să moară, Vlad stă voios la masă şi petrece cu cei maivrednici ostaşi ai lui, preţuiţi, de bună seamă, după măsura cruzimii lor, şicu cei mai buni prieteni, cărora le tremură mâna de câte ori duc paharul lagură, căci, la un asemenea ospăţ, într-un asemenea loc şi c-un astfel de voivodîn capul mesei, fiecare pahar poate fi cel din urmă. (...) În una din acestevajnice vânători de oameni, prinde el pe tânărul Dan, şi, să-l vindece pentrutotdeauna de pofta domniei, îl culcă între făclii aprinse pe marginea uneigropi, săpată pe măsura lui, pune preoţi să-l prohodească şi femei să-lbocească, apoi îi taie capul şi rânjind îl împinge cu piciorul în culcuşul deveci.?

Pedepsele sale nu se limitează doar la acestetehnici; negustorii saşi mai spun că Ţepeş ordona ca oamenii să fie jupuiţi depiele, fierţi, decapitaţi, orbiţi, strangulaţi, spânzuraţi, arşi, fripţi,ciopârţiţi, bătuţi în cuie, îngropaţi de vii, înjunghiaţi etc. De asemenea, sespune că îi plăcea să le taie victimelor nasul, urechile, limba, şi chiar şiorganele genitale. Este cunoscut şi faptul că pedepsele se aplicau pentruinfracţiuni din cele mai diverse: totul, de la minciună până la crimă, putea fipedepsit cu ţeapa. Se spune că o cupă din aur din centrul capitalei Târgovişteputea fi folosită de călătorii însetaţi, dar nimeni nu avea dreptul să o ia deacolo. Surse istorice arată că, în timpul domniei lui Ţepeş, cupa nu a fostfurată niciodată. Într-o zi, vagabonzii şi bolnavii din Ţara Românească au fostinvitaţi la curte pentru ospăţ. După ce au mâncat şi au băut, Ţepeş i-aîntrebat dacă ar vrea să nu mai fie niciodată săraci. După ce a primit unrăspuns unanim pozitiv, a ordonat ca hala să fie închisă şi incendiată. Încampania împotriva otomanilor, domnitorul ar fi ordonat ca emisarilor carerefuză să îşi dea jos turbanele, să li se bată cuie în cap.

Ţepeşla Bran

Deşi construită iniţial cu scop exclusivmilitar, funcţia predominantă îndeplinită de-a lungul existenţei a fostcomercială - punct de vamă - şi de protecţie a drumului vital de legătură întreTransilvania şi Ţara Românească. Un fapt important îl reprezintă însă absenţa unordocumente istorice care să ateste prezenţa lui Ţepeş în castelul propriu-zis. Sepoate doar specula că ar fi vizitat fortificaţia, dar este greu de crezut că arfi fost găzduit, cu atât mai mult cu cât destinaţia acesteia era cu totul altadecât aceea de loc de popas pentru capetele încoronate. În plus, în imediata apropierese aflau Braşovul şi Rucărul, care ofereau altfel de condiţii.



Unii istorici susţin însă că, în toamna anului1462, după ce oastea regelui Ungariei - Matei Corvin - îl capturează pe Ţepeş, căzut în dizgraţie, înapropierea cetăţii Poenari, îl închid chiar la castel timp de aproximativ două luni. De aici ar fi fost dus şi întemniţatla Cetatea Vişegrad timp de 12 ani.

Construit pe stâncile abrupte ale MăguriiBranului, castelul Bran era format iniţial dintr-un post de apărare cu două rânduride ziduri care închideau trecătoarea dinspre sud, din care s-au păstrat câtevafragmente, clădirea joasă a oficiului vamal care nu s-a păstrat în forma iniţială(astăzi în stare deplorabilă), presupunându-se că vechea clădire a oficiului era mult mai bine întăritădecât cea care i-a urmat, şi cetatea propriu-zisă, care cuprindea zidul deincintă, donjonul, turnul rotund şi turnul porţii.
Litigii şi scandal

De-a lungul veacurilor, castelul a trecut prinmai multe mâini, ale căror amprente au rămas săpate adânc. Din fericire, în1918, cetăţenii Braşovului dăruiesc Branul familiei regale, în semn derecunoştinţă pentru contribuţia la Marea Unire de la 1 Decembrie 1918, dar şiîn ideea că, în administraţia ei, starea jalnică a monumentului şi-ar găsi mairepede o soluţie. De atunci, Branul îşi recapătă aerul medieval, prinrestaurările făcute de Regina Maria, cu mult bun gust şi talent, devenind unuldin locurile ei favorite. Principesa Ileana, fiica sa, a moştenit castelul,confiscat de comunişti în 1948. În 2007, a fost retrocedat moştenitoruluiPrincipesei Ileana, Dominic de Habsburg.

Legalitatea actului de retrocedare este astăzidisputată în justiţie, statutul castelului nefiind clar. Toamnatrecută, edilii Braşovului au descoperit în arhivele Primăriei documente legatede donaţia făcută de braşoveni reginei Maria. Ei susţin că, în documente,Regina a primit doar dreptul de folosinţă asupra castelului pe perioada vieţii,fără însă a avea dreptul de a transmite moştenirea către succesori. MinisterulCulturii, prin Adrian Iorgulescu, susţine că retrocedarea este legală.

În prima cerere de retrocedare, castelul afost evaluat la 20 de milioane de dolari. Anul trecut, în dorinţa de a-lrevinde statului român, urmaşii au cerut de la Consiliul Judeţean Braşov 60 demilioane de euro pentru întreg domeniul. În afara ţării, prestigioasa RevistăForbes urcă ştacheta până la fabuloasa sumă de 140 de milioane de dolari,într-un top în care Branul ocupă locul doi în cele mai scumpe monumente dinlume. Aceeaşi revistă îl propulsează pe locul I în topul celor mai misterioaselocuri de pe Terra, în căutarea muzei lui Stoker.



Dracula,un brand exploatat puţin şi prost

Pe baza unor surse folclorice, menţiuniistorice amintite mai sus, dar mai ales inspirat de grozavele istorisiritransilvănene, scriitorul britanic Bram Stoker a creat un personaj literar romantic,un vampir pe nume Dracula, care a făcut înconjurul lumii în sute de ediţii,ecranizări, dar cu un mult mai sărac bagaj de ?produse personalizate?,?branduite?, aşa cum civilizaţia occidentală ne învaţă că ?este bine?. Casteluldevenit muzeu cu sute de mii de vizitatori anual, locul în care s-au filmatscene din ?Harry Poter?, nu a devenit atracţie turistică datorită trecutului săuistoric, ci datorită ficţiunii lui Stoker. DraculaLand,un proiect incredibil pentru România, imaginat de fostul ministru al TurismuluiDan matei Agathon, a rămas proiect şi praful se aşterne. Gospodarii din zonă auintuit însă corect posibilităţile de afaceri, iar astăzi pensiunile din Moeciu,Şirnea, Măgura, Rucăr sau Bran sunt bine preţuite şi ocupate în sezon, cum îişade bine unui hotel de categorie înaltă.



Dincolo de confortul pensiunilor şiminihotelurilor, la tarabele din jurul castelului, tabloul dezamăgeşte - vampiride plastilină sau bibelouri, măşti de vampiri, tricouri cu vampiri, o gamălargă de colţi şi vrăjitoare pe mături. Cele mai bine vândute sunt vasele deceramică şi... lămpile de aromoterapie. Dincolo de ele, se mai găsesc iibrodate de mână, o mândrie fără legătură cu brandul Dracula, sau brânzeturi,miere sau nelipsiţii colaci secuieşti. În anul 2008, sângerosul domnitor VladŢepeş atârnă între elefănţei roz, spiderman şi pistoale cu apă. Culturakitsch-ului este aici la ea acasă.




Deasupra tuturor mărunţişurilor, castelulmaiestuos impune respectul cuvenit şi conduce turiştii prin camere aparenthaotic împărţite, dar ingenioase şi minunat potrivite timpurilor străvechi, încare culoarele secrete erau indispensabile. Deşi majoritatea turiştilor auaflat deja că ?Dracula? nu prea are legătură cu locurile, sunt nerăbdători. Casteluladăposteşte acum colecţii de mobilier rustic, ceramică, arme şi armuri. Biletulde vizitare include şi intrarea la Muzeul Satului din Bran, aflat la baza monumentului,care transpune vizitatorul întru înţelegerea noţiunii de ?modus vivendi? laanul 1400. Ai ce vedea ca turist străin, dar şi ca român neaoş.

Înaintede retrocedare. Ghizii castelului nu prea aveau însă desprece vorbi: despre istoria castelului, construcţie, fortificare, Regina Maria,cea care a dat un nou suflu şi şi-a pus amprenta asupra aspectului actual, dar nimic despre Dracula, aşa cum poateorice străin se aşteaptă. Potrivit Legii Muzeelor, monumentul din clasa A are oistorie medievală, cu statut netransformabil, care nu permite MinisteruluiCulturii să aprobe mandatul de exploatare a numelui Dracula.



La Sighişoara,presupusa casă în care s-a născut domnitorul, nu se face mare tam-tam, poatedin cauză că nu există dovezi istorice în sprijinul acestei afirmaţii. Casa?Vlad Dracul?, denumită astfel după tatăl lui Ţepeş, adăposteşte un restaurantcu specific medieval. Nimic mai mult. Ar mai fi însă de pomenit Pasul Bârgăului, la Tihuţa, unde patronii hotelului de la 1227 de metri se străduiescsă ofere un program variat şi ?înspăimântător?, potrivit vampirilor amatori. Proiectulhotelului, construit în anii 70 într-o perioadă de şapte ani (!) s-a inspiratdin cartea lui Stoker. Încă din 1983, turiştii străini au venit aici, deşihotelul nu a putut primi numele lui Dracula - epoca nu o permitea. Patroniihotelului au profitat de venirea Revoluţiei şi au făcut câteva schimbări. De lanume, până la senzaţiile tari oferite vizitatorilor. Este vorba, mai exact,despre o întâlnire cu însuşi Contele Dracula...



Ella Moroiu, Antena3.ro

×
Parteneri
Şeful Băncii Naţionale, avertisment pentru Guvern
x close