Antena 3 CNN Actualitate COTAR: "Din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor"

COTAR: "Din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor"

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat, într-un comunicat oficial, că în România, "din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor".

COTAR: "Din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor"
Sursa foto: Profimedia Images
de Georgiana Adam    |    22 Noi 2022   •   14:23

Reprezentanţii COTAR consideră că România a devenit "un fel de rai al asigurărilor de daune auto" şi au arătat, în sprijinul afirmaţiilor, extrase dintr-un raport privind stabilitatea pieţelor financiare nebancare realizat de către organismul internațional Autoritatea Europenă de Asigurări și Pensii Ocupaționale (E.I.O.P.A).

"Cheltuielile administrative ale societăților de asigurări din România sunt cele mai ridicate din UE. În România, din 100 de lei colectaţi din RCA de la şoferii români, 56 de lei reprezintă cheltuielile administrative ale asigurătorilor, care se declară veşnic în pierdere şi achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc.

Comparaţia între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăţilor de asigurare, de 56% (în anul 2020). La polul opus, există ţări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări este de patru ori mai mică, aşa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.

În plus, companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vătămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale, etc.

Practic, din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări: Conform raportului European Insurance Overview - 2021 publicat de EIOPA (octombrie 2021), România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite şi primele câştigate, aferentă activităţii de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene", se arată în comunicatul transmis de COTAR.

Reacţia Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR)

"Având în vedere informațiile transmise astăzi în spațiul public de o asociație care nu are competențe pe zona de asigurări – și care constau în interpretări eronate ale unor surse, de altfel, credibile, precum rapoartele EIOPA – Autoritatea Europeană de Supraveghere în Asigurări și Pensii Ocupaționale, suntem nevoiți să facem o serie de precizări, pentru buna informare a opiniei publice.

Menționăm, totodată, că astfel de acțiuni care par menite a destabiliza un sector important al economiei românești, cel al asigurărilor, vin într-un context geopolitic, economic și social complex, în care preocupările ar trebui să fie altele. Spre exemplu, poate cel mai important și tragic aspect care este total trecut cu vederea în mod constant în astfel de comunicări publice este că în România s-au produs anul trecut 93 de decese/un milion de locuitori în accidente rutiere, mai mult decât dublul mediei europene de 44 decese la un milion de locuitori, conform datelor oficiale prezentate în Buletinul Siguranței Rutiere editat de IGPR.

Concret, în fiecare zi a anului trecut, s-au produs 13 accidente rutiere grave, în care și-au pierdut viața 5 persoane și au fost rănite grav 10 persoane. Din păcate, țara noastră se află în continuare pe primul loc din Europa la accidente rutiere raportat la numărul de locuitori – iar Guvernul României a creat o Strategie Națională privind Siguranța Rutieră, pe care industria de asigurări dorește să o sprijine.

Trebuie subliniat că, pe lângă suferința umană profundă cauzată de aceste evenimente nefericite, toate aceste accidente se reflectă sub aspect economic în despăgubiri plătite victimelor de asiguratorii RCA, atât pentru pierderile materiale, cât și pentru cele morale suferite. Astfel, industria de asigurări din România a plătit în fiecare zi calendaristică a anului trecut despăgubiri de circa 3,7 milioane EUR, din care aproape 2 milioane EUR doar pentru daunele RCA, aproape dublu față de 2016.

În ceea ce privește interpretările eronate ale datelor EIOPA – chiar dacă acestea devin puțin relevante dacă ne raportăm la pierderile de vieți omenești ce au loc pe șoselele din România, precizăm că:

- Principala cheltuială a companiilor de asigurări RCA este, a fost și va fi cea cu plata daunelor, în vederea onorării obligațiilor asumate față de clienți. Materialul transmis mass-media confundă o serie de termeni tehnici, ceea ce conduce la concluzii eronate. Acești termeni tehnici sunt foarte diferiți din punct de vedere statistic și matematic. Astfel, termenul “mediană” este confundat cu cel de “medie”, ceea ce denaturează analiza și, deci, relevanța tuturor informațiilor prezentate.

- Conform datelor Autorității de Supraveghere Financiară, rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări a scăzut după primele 9 luni ale acestui an, coborând până la 27% (față de peste 32% după primele 6 luni) - ceea ce reflectă inclusiv eforturile de eficientizare a activității depuse în mod constant de jucătorii activi pe zona asigurărilor obligatorii RCA.

- Chiar dacă anumiți indicatori publicați de către ASF, precum rata combinată tehnică la nivelul pieței RCA, par a se fi îmbunătățit în ultimul timp, ajungând într-o zonă de normalitate, menționăm că aceștia s-au aflat în “zona roșie” (adică au depășit 100%), timp de peste 10 ani.

- Nu în cele din urmă, afirmațiile conform cărora societățile de asigurări “se declară veșnic în pierdere și achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc” sunt false, tendențioase și lipsite de credibilitate, în condițiile în care, prin specificul, complexitatea și importanța activității desfășurate, asiguratorii fac obiectul controlului nu numai al ASF, dar și al altor autorități ale statului", se arată în comunicatul UNSAR.

×
Subiecte în articol: COTAR asigurare RCA
Parteneri
Șeful Serviciului Secret din România, întâlnire de taină la Damasc
x close