Antena 3 CNN Actualitate De ce primim facturi din iulie cu TVA de 21%, deși s-a majorat de la 1 august. „Ministerul Finanțelor a "uitat" să modifice un articol”

De ce primim facturi din iulie cu TVA de 21%, deși s-a majorat de la 1 august. „Ministerul Finanțelor a "uitat" să modifice un articol”

Ioana Coman
2 minute de citit Publicat la 14:28 22 Aug 2025 Modificat la 17:43 22 Aug 2025
o persoana se uita pe o factura lai energie
Începând cu 1 august 2025, TVA a fost majorată pentru o serie de produse și servicii din România/ Foto: Getty Images

Românii au primit deja mai multe facturi cu TVA de 21% pentru servicii prestate în luna iulie, deși promisiunea Guvernului a fost că TVA-ul majorat se va aplica de la 1 august. 

Este vorba despre facturile la serviciile care sunt prestate continuu, cum ar fi cele la utilități sau cele pe bază de abonament (internet, telefonie, cablu, abonamente la sală etc.). 

În mod obișnuit, TVA-ul aplicat este cel valabil la data la care se prestează serviciul. Totuși, Codul Fiscal prevede câteva excepții, în special pentru serviciile cu caracter continuu, cum sunt cele bazate pe abonament. În aceste cazuri, dacă factura este emisă în august pentru servicii furnizate în iulie, se va aplica cota de 21%.

Guvernanții nu ar fi modificat acest articol și, astfel, facturile au fost calculate cu TVA de 21% și în iulie, nu doar din august.

Articolul din Codul Fiscal care permite aplicarea cotei TVA de 21% pentru serviciile din iulie

Aceasta este o prevedere din Codul Fiscal, art 281, alin 8:

„În cazul livrărilor de bunuri și al prestărilor de servicii care se efectuează continuu (…) cum sunt livrările de gaze naturale, de apă, de energie electrică, serviciile de telefonie, de închiriere, de leasing, de concesionare, de arendare de bunuri, de acordare cu plată pentru o anumită perioadă a unor drepturi reale, precum dreptul de uzufruct și superficia, asupra unui bun imobil, și alte livrări/prestări asemenea, se consideră că livrarea de bunuri/prestarea de servicii este efectuată la fiecare dată prevăzută în contract pentru plata bunurilor livrate/serviciilor prestate sau, în lipsa unei astfel de prevederi contractuale, la data emiterii unei facturi, dar perioada de decontare nu poate depăși un an”.

„Ministerul Finanțelor a "uitat" să modifice articolul”

Vlad Gheorghe a solicitat modificarea acestui articol, potrivit unei postări pe Facebook. 

„Peste 10 milioane de români sunt jefuiți pe facturile de utilități și alte servicii continue pentru luna iulie! Zeci de milioane de euro! Din 1 iulie plătim TVA majorată, deși ni s-a spus că trebuia să crească abia din 1 august.

Ministerul Finanțelor a "uitat" să modifice articolul 281 din codul fiscal și a băgat mâna în buzunarul oamenilor o lună întreagă. Motiv pentru care toate facturile pe iulie vin acum cu TVA majorată!

Am cerut oficial ministrului Alexandru Nazare să repare această înșelătorie și să dea înapoi banii luați românilor pentru perioada 01 iulie – 01 august 2025. Nu accept să suportăm taxe și mai mari decât cele deja anunțate doar pentru că cineva din minister a "uitat" să modifice un text de lege. Modificați urgent legea!”, scris Vlad Gheorghe în postarea sa.

Hidroelectrica a reacționat 

Hidroelectrica a anunțat, prin intermediul unui comunicat de presă, că facturile emise pentru luna iulie conțin TVA majorat.  

„Începând cu data de 01 iulie 2025, prețul energiei electrice prezent în cadrul facturii nu mai este plafonat, factura conținând prețul energiei electrice active, conform condițiilor din cadrul contractului,  și valoarea taxelor și tarifelor reglementate, conform legislației în vigoare.

Facturile emise, începând cu luna august 2025, vor conține TVA în cotă standard de 21%, fiind aplicabile prevederile fiscale specifice livrărilor continue în care se încadrează și furnizarea de energie electrică”, reiese din comunicatul companiei. 

 

 

 

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close