Antena 3 CNN Actualitate Inedit XL5, asteroidul troian care "urmărește" Pământul pe orbită

XL5, asteroidul troian care "urmărește" Pământul pe orbită

Un asteroid cu un diametru de aproximativ 1,2 km a fost captat în câmpul gravitațional al planetei noastre și urmărește Pământul pe orbita sa în jurul Soarelui.

XL5, asteroidul troian care "urmărește" Pământul pe orbită
Sursa foto: Twitter @@esaoperations
de Redacția Antena 3 CNN    |    02 Feb 2022   •   12:07

Detectat cu doi ani în urmă și denumit XL5 de oamenii de știință, acest corp ceresc de mici dimensiuni este unul dintre cei doi asteroizi troieni care călătoresc în spațiu în tovărășia Terrei, relatează presa internațională.

Asteroizii troieni pot fi fragmente rătăcitoare de materie cosmică prin sistemul solar sau pot reprezenta bucăți rămase în urma formării unei planete.

Ei ajung să fie prinși în capcana gravitațională planetară și se deplasează în jurul Soarelui, urmând aceeași traiectorie ca și planeta respectivă.

XL5 pare să nu fie "înrudit" cu Pământul, ci venit "de departe" și capturat de atracția gravitațională a planetei noastre într-un moment situat în urmă cu 500 până la 1.000 de ani.

El arată ca un așa-numit asteroid de tip C - unul dintre cele mai comune tipuri din sistemul solar, conform unui studiu publicat în revista Nature Communications.

XL5 va însoți Terra prin spațiu încă 4.000 de ani

Aceștia au culoare mai închisă şi conțin mult carbon, alături de roci și minerale.

''2020 XL5 nu reprezintă nicio amenințare pentru Pământ. Ne așteptăm să rămână pe orbita sa stabilă actuală pentru cel puțin încă 4.000 de ani'', a declarat cercetătorul Cesar Briceńo de la laboratorul NOIRLab din Statele Unite.

Locația sa variază între aproximativ 90 de milioane km şi 270 de milioane km de Pământ.

Calitatea sa de "tovarăș de drum" al Pământului se explică prin poziția sa privilegiată: XL5 ocupă unul dintre cele cinci puncte Lagrange.

Acestea sunt poziții în spațiu în care obiectele tind să rămână "pe loc" în raport cu planeta noastră.

Pământul, însoțit în jurul Soarelui de doi asteroizi troieni

Corpurile plasate în punctele Lagrange au orbite stabile, deoarece atracția gravitațională a Pământului și a Soarelui se anulează reciproc.

Un alt asteroid troian observat în jurul Pământului, descoperit în urmă cu 12 ani, tot într-un punct Lagrange, şi denumit 2010 TK7, este mai mic, cu un diametru de aproximativ 400 de metri.

Şi acesta ar fi fost prins în capcană de atracția Pământului în timp ce rătăcea prin sistemul solar.

Potrivit oamenilor de știință, Pământul stă relativ modest din punct de vedere al numărului de asteroizi troieni.

Jupiter, cea mai mare planetă din sistemul nostru solar, are aproape 10.000 astfel de însoțitori.

Subiecte în articol: XL5 asteroid Pamant