Antena 3 CNN Actualitate Sănătate Descoperire majoră în lupta împotriva cancerului. Cercetătorii italieni au identificat "frâna moleculară" care oprește sistemul imunitar să distrugă celulele maligne

O echipă de oameni de știință coordonată de Universitatea din Milano a identificat în premieră un mecanism ce implică molecule considerate "inutile" până acum câțiva ani.

Sursa foto: hepta
de Georgiana Adam    |    02 Feb 2022   •   08:59

Însă noi date arată că aceste molecule sunt esențiale pentru a activa în mod corect funcția sistemului imunitar uman împotriva tumorilor, relatează Corriere della sera

Au fost denumite "molecule LINE1" și considerate secvențe ADN inutile, pentru că se repetă de multe ori, fără a avea, aparent, o funcție cunoscută.

Însă ele sunt, de fapt, capabile să declanșeze răspunsul sistemului imunitar împotriva tumorilor și să ajute la recunoașterea și eliminarea celulelor canceroase.

Descoperirea este detaliată într-un apărut în publicația științifică Nature Genetics.

"Marea noutate a studiului nostru este că am fost capabili, pentru prima dată, să atribuim o funcție importantă unor anumite secvențe ADN (moleculele LINE1), considerate ani de zile ca fiind fără importanță și despre care știm, în prezent, că joacă un rol fundamental în activarea funcționalității celulelor sistemului imunitar, în special a limfocitelor T. Pot deveni o țintă farmacologică în strategiile inovatoare imunoterapeutice", arată Sergio Abrignani, profesor de Patologie Generală la Universitatea din Milano.

"Aceste secvențe ADN sunt transformate în ARN în anumite celule ale sistemului imunitar - limfocitele T inactive - unde acționează ca o 'frână moleculară' ce împiedică aceste celule să își îndeplinească funcția de apărare", explică, la rândul său, Beatrice Bodega, profesor de Biologie Moleculară la aceeași universitate

"Studiul nostru arată cum limfocitele T, atunci când sunt activate, se descotorosesc de această 'frână moleculară' cu ajutorul unui mecanism sofisticat, complet nou, neobservat anterior, care permite limfocitelor să își îndeplinească funcția, inclusiv în ceea ce privește eliminarea celulelor străine", adaugă ea.

Studiul a fost efectuat pe celule de la donatori sănătoși și pe țesuturi tumorale prelevate de la pacienți cu cancer.

Echipa coordonată de Universitatea din Milano a arătat că tocmai prezența anormală și neașteptată a acestor "frâne moleculare" în limfocitele intra-tumorale este cea care împiedică activitatea sistemului imunitar în lupta cu cancerul.

"Știm, de asemenea, că dacă eliminăm aceste molecule supresoare printr-o abordare terapeutică experimentală, limfocitele T sunt reactivate și pot lupta împotriva celulelor canceroase", precizează Beatrice Bodega.

Ea arată că viitorul obiectiv este înființarea unui startup pentru dezvoltarea de noi tratamente care, prin dezactivarea ARN-ului LINE 1 din limfocitele T intra-tumorale, poate să "trezească" sistemul imunitar în micromediul tumoral, astfel încât limfocitele T să poată, din nou, să recunoască și să distrugă celulele canceroase.

Perioada care se va lua în calcul la pensie. Anunțul ministrului Muncii