Antena 3 CNN Actualitate Se împlinesc 24 de ani de la începerea lucrărilor pe canalul Dunăre-Bucureşti

Se împlinesc 24 de ani de la începerea lucrărilor pe canalul Dunăre-Bucureşti

Se împlinesc 24 de ani de la începerea lucrărilor pe canalul Dunăre-Bucureşti
21 Iul 2008   •   10:50

Astăzi se împlinesc 24 de ani de când au fost demarate lucrările la canalul navigabil Dunăre-Bucureşti, un proiect ambiţios al Partidului Comunist Român, care a fost oprit brusc după revoluţie. Anul acesta Guvernul a luat decizia de a relua construcţia canalului. Costurile sunt estimate la 450 de milioane de euro.

Guvernul a aprobat anul acesta o hotărârea prin care Canalul Dunăre-Bucureşti a fost preluat, de la Ministerul Mediului, la Ministerul Transporturilor. Mai mult, acesta a fost transformat - ca obiectiv de investiţie - din canal de irigaţie, în canal navigabil. Ministerul Transporturilor a decis ca în această vară să înceapă realizarea studiului de fezabilitate, pentru a demara cât mai repede construcţia.

După finalizarea canalului Dunăre-Bucureşti, va fi demarată construirea a două porturi, în sudul şi estul Capitalei- în localităţile 1 Decembrie şi Glina.

Conducerea Companiei Naţionale a Canalelor Navigabile Constanţa a precizat că lucrările la Canalul vor începe, cel mai probabil, în 2009, şi se vor finaliza în 2012. Costruile lucrărilor, sistate în 1990, necesită investiţii de 450 de milioane de euro, care ar putea să fie amortizate în termen de 14 ani. Prin realizarea canalului, capitala va obţine o legătură navigabilă directă cu principalele oraşe aflate de-a lungul Dunării, precum şi acces direct la portul maritim Constanţa. Cu o adâncime minimă a apei de patru metri şi jumătate şi o capacitate de transport de până la 16 milioane de tone/an, canalul va avea, potrivit proiectului, 73 de kilometri.

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban susţine , însă, că singura soluţie pentru dezvoltarea infrastructurii în următorii ani o reprezintă contractele de concesionare, prin acest sistem ar trebui să fie construit şi canalul.

În anul 1984 Comitetul Politic Executiv al PCR a hotărât construirea canalului navigabil Dunăre- Bucureşti. În primăvara anului 1986. Nicolae Ceauşescu dădea startul lucrărilor.

De-a lungul canalului s-au realizat cinci ecluze, cu locuri de acostament pentru nave şi 4 noduri hidrotehnice. 25 000 de oameni au săpat şi au ridicat coloşi de beton. Astăzi, functionale sunt doar lacul de acumulare si microhidrocentrala de la Mihăileşti. Construcţia canalului a fost oprită imediat după revoluţie, fiind realizate circa 70% din lucrări.

Antena3

×
Parteneri
Românii cotizează 35 de ani la pensie şi beneficiază doar 12 ani
x close