Antena 3 CNN Actualitate Controale ANPC la furnizorii de energie: S-au dat amenzi uriașe. Hidroelectrica, PPC și Electrica, sancționate

Controale ANPC la furnizorii de energie: S-au dat amenzi uriașe. Hidroelectrica, PPC și Electrica, sancționate

I.C.
2 minute de citit Publicat la 17:15 25 Aug 2025 Modificat la 18:20 25 Aug 2025
Peste 100 de furnizori de energie au fost controlaţi de ANPC. Foto: Profimedia Images

Peste 100 de furnizori de energie au fost controlaţi de ANPC, în toată ţara, în două luni, şi au fost date amenzi de peste 370.000 de lei pentru neregulile găsite. Printre companiile vizate de sancţiuni s-au aflat şi Hidroelectrica, PPC şi Electrica.

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a controlat furnizorii de energie în perioada aprilie – iunie 2025, pentru a vedea modul în care aceștia au dus lupta pentru clienți, în contextul liberalizării de la 1 iulie. 

La începutul lunii august, ANPC a anunțat, într-un comunicat de presă, că au fost controlați 116 operatori economici (inclusiv 431 de contracte emise de aceștia), fiind identificate abateri la 20 dintre companii.

Pentru neregulile identificate, comisarii ANPC au dat 24 de amenzi contravenţionale de peste 370.000 de lei. De asemenea, ei au solicitat remedierea deficienţelor constatate pentru 12 operatori economici. 

ANPC a sancționat unii dintre cei mai mari furnizori de energie din piață

Potrivit Hotnews, au fost sancţionate şase companii, printre care şi cei mai mari furnizori de energie pentru clienţii casnici: Hidroelectrica, PPC Energie şi Electrica Furnizare. Au mai fost găsite abateri la Digi România, Grenerg, Renovatio Trading. De asemenea, ANPC a explicat că au fost anunţate nereguli la 20 de companii, a anunţat nominal doar 6, penhtru că în cifra iniţială au fost incluse ”punctele de lucru sancţionate din unităţile administrativ-teritoriale, aparţinând acestor operatori”.

Cele mai importante abateri de la legislaţia în domeniu întâlnite au fost: lipsa sau completarea incorectă a ofertelor prezentate consumatorilor;  lipsa preţului final cu toate taxele incluse, în contractele cu consumatorii, emiterea facturilor de consum şi de report cu întârziere; emiterea cu întârziere a facturilor pentru energia consumată din reţea şi pentru cea produsă/injectată în reţea, în cazul contractelor cu prosumatorii; lipsa menţionării în contracte a unor informaţii precum: perioada de facturare, opţiunile privind modul de transmitere al facturilor, durata contractului, condiţiile de reînnoire / prelungire / încetarea prestării serviciilor şi a derulării contractelor. 

Alte nereguli au fost: existenţa unor clauze abuzive, în contracte, referitoare la obligaţia consumatorului de a nu permite accesul la contor a persoanelor neautorizate, în cazul în care dispozitivele erau amplasate pe domeniul public şi nu pe proprietatea personală a consumatorului, acesta fiind în imposibilitate de a o respecta;  neafişarea pe site a tuturor informaţiilor în baza cărora operatorul economic îşi desfăşoară activitatea, inclusiv a informărilor cu privire la posibilitatea soluţionării alternative a litigiilor (SAL).

Comisarii ANPC recomandă consumatorilor să se informeze înainte de semnarea unui contract cu furnizorul de energie, să solicite oferta-tip de furnizare, care trebuie să conţină toate informaţiile relevante (preţ, tarife, durată, condiţii de reziliere), să se asigure că preţul afişat este complet, incluzând toate taxele şi tarifele reglementate, dar şi să verifice dacă oferta este pe piaţa reglementată sau liberalizată.

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole