Franța a ordonat retragerea de pe șosele a 2,5 milioane de mașini, dotate cu airbaguri defecte, care pot exploda la impact și care deja au provocat o serie de decese, scrie BBC. Anunțul vine după un accident rutier fatal care a avut loc luna aceasta în Reims, la est de Paris, în urma căruia o mamă de 37 de ani, care se afla la volanul unui Citroen C3, a fost lovită în cap de bucăți de metal după o coliziune minoră în trafic. Ordinul emis de ministrul Transporturilor francez e valabil pentru toate mașinile care au airbaguri Takata din insula Corsica și din alte teritoriile de peste mări ale Franței, dar și mașinile fabricate înainte de 2011 aflate pe teritoriul Franței continentale.
Aceste airbaguri au un cartuș metalic care conține azotat de amoniu. Aceste cristale se transformă în gaz și umflă instantaneu airbagul în cazul unui impact. Însă, în condiții de umiditate sau la temperaturi ridicate, acest gaz se deteriorează și poate provoca explozii puternice care aruncă șrapnel în șofer.
Ministerul Transporturilor din Paris a emis marți un ordin de „interdicție de circulație” pentru mașinile din toate mărcile echipate cu airbaguri Takata din Corsica și teritoriile de peste mări ale Franței, precum și pentru mașinile fabricate înainte de 2011 aflate pe teritoriul Franței continentale.
2,5 milioane de mașini cu airbaguri defecte au fost rechemate
Diferența constă în faptul că climatele mai călduroase, precum cele din Caraibe sau din Mediterană, pot face airbagurile mai instabile. Din cele 18 decese atribuite acestor airbaguri defecte, 16 au avut loc în teritorii franceze de peste mări.
Numărul vehiculelor afectate se ridică la 1,7 milioane. Ministrul Transporturilor a spus, de asemenea, că șoferii a încă 800.000 de mașini din Franța continentală ar trebui să meargă la dealership-uri și să ceară ca airbagurile să le fie schimbate.
Inițial, după tragedia de la Reims, autoritățile au rechemat doar anumite vehicule Citroën – CS3 și DS3.
„Această decizie ar trebui să transmită un mesaj clar și ferm producătorilor și, în același timp, să încurajeze proprietarii să își verifice vehiculele cât mai curând posibil,” a transmis Ministerul Transporturilor.
Ordinul riscă să provoace perturbări serioase în rândul familiilor, deoarece vine cu doar câteva săptămâni înainte de vacanțele de vară. Ministerul a precizat că toți șoferii afectați de ordin ar trebui să aibă acces la vehicule de înlocuire gratuite până la înlocuirea airbagurilor.
Într-o declarație făcută săptămâna trecută, producătorul auto Stellantis – care fabrică modelele C3 și DS3 – a spus că este „angajat să acționeze rapid și cu maximă transparență” pentru a le oferi clienților o soluție.
Airbagurile Takata au ucis 35 de oameni în toată lumea
Este estimat că 35 de persoane și-au pierdut viața în lume din cauza airbagurilor Takata, iar aproximativ 100 de milioane de vehicule au fost rechemate în diferite țări.
Scandalul a izbucnit în SUA și a ajuns cu întârziere în Europa în ultimii doi ani. Divizia Stellantis din Marea Britanie a emis, de asemenea, un ordin de oprire a circulației pentru modelele Citroën C3 și DS3 în această săptămână.
Avocații și familiile victimelor s-au întâlnit marți la Paris pentru a discuta posibilitățile de reparare legală.
„Ritmul accidentelor se accelerează. Din ianuarie 2025, a avut loc câte o victimă la fiecare două luni. Este urgent să forțăm producătorii să emită rechemări și să ne asigurăm că acestea sunt efectuate corespunzător, altfel vor fi mai multe decese.” a spus avocatul Charles-Henri Coppet.
„Dacă tatăl meu nu ar fi avut un airbag Takata, ar fi fost în viață astăzi. Nu exista niciun ordin de rechemare pentru mașina lui. Nu avea habar că conducea o bombă cu ceas”,” a declarat Vicky, o femeie din insula franceză Caraibe Guadelupa, pentru ziarul Le Figaro.
Tatăl ei a murit în iulie 2024, când airbagul mașinii pe care o conducea a explodat.
Principala asociație franceză pentru protecția consumatorilor, UFC-Que Choisir, a acuzat guvernul și producătorii de lipsă de reacție.
„Nicio măsură nu a fost luată de către producători care să reflecte urgența și gravitatea situației. Analizele lor de risc nu au fost fiabile, în mod evident, pentru că accidentele continuă să aibă loc,” a spus președinta asociației, Marie-Amandine Stévenin.