Primăria Municipiului București pregătește implementarea unei Zone cu Emisii Reduse (LEZ), care va restricționa accesul mașinilor poluante în anumite zone ale orașului. Vor fi vizate în special autovehiculele vechi și cele cu motoare diesel. Măsura are ca scop reducerea poluării și va include atât interdicții, cât și taxe pentru acces. Proiectul a fost pus în dezbatere publică.
Proiectul arată că implementarea treptată a Zonei cu ernisii reduse (LEZ) din București vizează reducerea progresivă a vehiculelor cu emisii ridicate din oraș abordând problema parcului auto mai vechi, cu o vârstă medie de 12,4 ani și o pondere de 43,5% a vehiculelor diesel, potrivit Profit.ro.
Etape de punere în aplicare
1. Definirea limitelor LEZ și stabilirea clasificării vehiculelor pe baza standardelor de emisii, o posibilitate fiind standardele Euro, conform documentului.
Va fi elaborată o abordare progresivă pentru a spori treptat restricțiile privind vehiculele cu emisii ridicate.
2. Modernizarea rețelei de stații de monitorizare a calității aerului în oraș așa încât sa reflecte poluare provenita de la vehiculele aflate în trafic și pentru a desfășura campanii cu prelevatoare pasive de NO2 pentru a determina dacă sunt necesare măsuri suplimentare în anumite zone. În plus, utilizarea laboratoarelor mobile de monitorizare a calității aerului pentru a viza zonele cu trafic intens și punctele nevralgice ale poluării și pentru a stabili un nivel de referință al calității aerului pentru oraș și a monitoriza impactul LEZ. Partajarea publică a datelor prin intermediul unor afișaje în timp real.
3. Dezvoltarea, achiziționarea și implementarea de camere de recunoaștere automată a plăcuțelor de înmatriculare la punctele de intrare în LEZ, care sa permită identificarea automată a vehiculelor neconforme. Stabilirea unui sistem de emitere a amenzilor, fondurile fiind direcționate catre Fondul pentru mobilitate curată.
4. Lansarea unei campanii de comunicare pentru informarea publicului cu privire la LEZ, la modul de respectare a acesteia și la beneficiile pentru calitatea aerului și sănătatea publică. Amenziile vor fi reinvestite în soluții de mobilitate pentru comunitățile vulnerabile.
5. Monitorizarea continuă a calități aerului și a datelor privind traficul pentru a evalua impactul LEZ. Ajustarea dimensiunii și restricțiilor zonei pe baza datelor. Publicarea de rapoarte anuale pentru a asigura transparența și a menține sprijinul public.
Planul de Acţiune pentru un Oraş Verde, lansat în dezbatere publică de PMB
Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) a lansat în dezbatere publică Planul de Acţiune pentru un Oraş Verde (PAOV), elaborat în cadrul programului BERD Green Cities, care propune direcţii de dezvoltare durabilă pentru Capitală, până în 2040, cu accent pe calitatea aerului, transport eficient şi sustenabil, energie verde şi regenerare urbană.
Potrivit unui comunicat al Primăriei Capitalei transmis vineri, printre măsurile incluse se află şi conceptul de Zonă cu Emisii Reduse (LEZ) - o măsură aplicată deja în multe oraşe europene, care vizează reducerea poluării în zonele cele mai afectate şi încurajarea utilizării mijloacelor de transport mai prietenoase cu mediul şi nu interzicerea generală a autoturismelor în oraş.
LEZ înseamnă că în Bucureşti, în anumite zone şi pe baza unor analize clare privind calitatea aerului, se vor putea introduce reguli pentru a proteja sănătatea cetăţenilor şi mediul.
Printre măsurile propuse în Planul de Acţiune pentru un Oraş Verde se regăsesc: flotă de transport public cu emisii zero şi infrastructură extinsă pentru vehicule electrice; Zona cu Emisii Reduse (LEZ) şi monitorizarea calităţii aerului; Masterplan VELO pentru mobilitate nemotorizată; dezvoltarea reţelelor park&ride şi hub-uri de mobilitate; decarbonizarea sistemului de termoficare şi hărţi energetice de risc; colectare separată a deşeurilor, reciclare şi tratare modernă; modernizarea sistemelor de apă şi canalizare; reabilitarea spaţiilor verzi şi regenerare urbană în cartiere dense; sisteme digitale integrate pentru gestiunea urbană.
Toate acţiunile propuse în PAOV vor fi analizate, discutate public şi implementate etapizat, ţinând cont de nevoile reale ale oraşului şi de sprijinul comunităţii.
Punerea în aplicare a unei Zone cu Emisii Reduse este parte din recomandările PAOV şi este stabilită ca măsură de Legea Mobilităţii Urbane Durabile 155/2023.
Implementarea proiectelor prevăzute în cadrul PAOV este susţinută de un plan solid de finanţare. Peste 90% din bugetul total estimat va fi acoperit din fonduri europene, prin programe precum PNRR, InvestEU, Horizon Europe şi LIFE. Restul finanţării va proveni din bugetul local şi alte surse externe, inclusiv obligaţiuni verzi, parteneriate public-private şi instituţii financiare internaţionale, precum BERD.
Documentul va sta la baza deciziilor privind investiţiile viitoare, fiind corelat cu alte planuri strategice, precum Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană şi Planul de Mobilitate Urbană Durabilă.