Antena 3 CNN Externe Se ia în calcul un sabotaj în cazul zborului Air India 171, care s-a prăbușit la 33 de secunde de la decolare

Se ia în calcul un sabotaj în cazul zborului Air India 171, care s-a prăbușit la 33 de secunde de la decolare

A.O.
3 minute de citit Publicat la 10:33 30 Iun 2025 Modificat la 11:34 30 Iun 2025
Avionul s-a prăbușit imediat după decolare peste clădirea unui hostel pentru medici. Foto: Profimedia Images

India ia în calcul ipoteza unui sabotaj în cazul prăbușirii zborului Air India 171, în urma căruia au murit 260 de oameni. Ambele motoare ale aeronavei ar fi cedat la scurt timp după decolare, un incident descris de experți drept „unul la un miliard”. Biroul de Investigații al Accidentelor Aeriene (AAIB) din India ia în calcul varianta unui sabotaj asupra combustibilului, care ar fi provocat defecțiuni majore la motoare și oprirea lor la 33 de secunde de la decolare, moment în care avionul s-a prăbușit

Deși au existat speculații privind un sabotaj în spațiul public, Ministrul pentru Aviație Civilă al Indiei, Murlidhar Mohol, este primul oficial care vorbește despre această ipoteză. 

„Biroul de Investigații al Accidentelor Aeriene (AAIB) a deschis o anchetă. Se iau în calcul toate ipotezele, inclusiv cea a unui sabotaj”, a spus el, potrivit The Sun

Aeronavă prăbușită la 33 de secunde de la decolare

Pilotul zborului Air India 171, căpitanul Sumeet Sabharwal, în vârstă de 55 de ani, a semnalat că ceva este neregulă cu zborul la câteva secunde de la decolare. 

Potrivit turnului de control al traficului aerian de pe aeroportul Ahmedabad, aeronava a decolat la ora 13.39 (11:09 în România) de pe pista 23. Piloții au transmis către turnul de control „Mayday”, cuvântul folosit la nivel internațional pentru a anunța o urgență.

Apoi turnul de control a apelat aeronava pentru detalii despre ce se întâmplă, dar nu a mai primit niciun răspuns din partea piloților, iar la 33 de secunde de la decolare, aeronava s-a prăbușit

Ambele motoare ale zborului Air India 171 s-au defectat

Informații preliminare din anchetă indică faptul că ambele motoare s-au defectat. Experții au spus că probabilitatea ca o defecțiune să afecteze ambele motoare ale unei aeronave este de „una la un miliard”. 

Biroul de Investigații al Accidentelor Aeriene (AAIB) anchetează acum dacă combustibilul a fost contaminat în mod deliberat, ceea ce ar fi putut duce la defectarea ambelor motoare. 

„Se analizează imaginile CCTV și toate ipotezele sunt luate în calcul... mai multe agenții lucrează la anchetă. După publicarea raportului, vom putea stabili dacă a fost o problemă a motoarelor, o defecțiune a sistemului de alimentare cu combustibil sau de ce ambele motoare au încetat să funcționeze. 

Există un CVR (Cockpit Voice Recorder) în cutia neagră care a înregistrat conversațiile dintre cei doi piloți. Este prea devreme pentru concluzii, dar orice s-ar fi întâmplat, se va afla. Raportul va fi gata în trei luni”, a spus ministrul Mohol. 

Cutia neagră a fost recuperată și e analizată în India

Cutia neagră a avionului a fost recuperată de la locul prăbușirii și e analizată de experți.  Aceasta conține atât Digital Flight Data Recorder (DFDR) – care înregistrează date precum altitudinea și viteza – cât și Cockpit Voice Recorder, care păstrează conversațiile piloților și zgomotele ambientale din cabină.

Mohol a respins zvonurile că cutia neagră va fi trimisă în străinătate pentru analiză:

„Nu va fi trimisă nicăieri. Se află în custodia AAIB și nu este nevoie să o trimitem în afara țării. Vom efectua toată investigația aici”, a spus el. 

El a oferit și asigurări privind siguranța zborurilor în India, în special în ceea ce privește cele 33 de aeronave Dreamliner, care încă operează în țară. 

„Toate cele 33 de Dreamliner au fost inspectate la ordinul DGCA (Autoritatea Aeronautică Civilă din India). Totul a fost găsit în regulă. De aceea spun că a fost un accident rar. Oamenii nu mai sunt speriați și călătoresc liniștiți”, a spus Mohol. 

Zborul Air India 171 a decolat la data de 12 iunie la ora 13.39 (11:09 în România) de pe pista 23 de pe aeroportul Ahmedabad. Aeronava a atins altitudinea de 190 de metri și s-a prăbușit la 33 de secunde de la decolare. Avionul s-a prăbușit peste hostelul unei facultăți de medicină, unde sute de studenți și profesori luau masa. 

Din cei 242 de pasageri ai zborului au murit 241. Singurul supraviețuitor, Vishwash Ramesh, ocupa locul 11A. Alte 19 persoane au fost ucise în hostelul peste care s-a prăbușit aeronava. 

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole