Antena 3 CNN Economic Industria auto acuză haosul în gestionarea programului „Rabla”: „Pierderi economice majore și ratarea obiectivelor de mediu”

Industria auto acuză haosul în gestionarea programului „Rabla”: „Pierderi economice majore și ratarea obiectivelor de mediu”

Anamaria Nedelcoff
3 minute de citit Publicat la 11:58 11 Aug 2025 Modificat la 11:58 11 Aug 2025
masini casate
Suspendarea programului vine după o întârziere record de peste cinci luni și o etapizare „haotică” a sesiunilor. Foto: Getty Images

Haosul decizional al autorităților în gestionarea programului „Rabla” afectează nu doar industria auto și consumatorii, ci și statul român, care riscă pierderi economice majore și ratarea obiectivelor de sustenabilitate, avertizează Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), relatează Agerpres.

„După suspendarea iniţială a programului, au urmat luni de ezitări, declaraţii publice contradictorii şi anunţuri neoficiale, fără decizii implementate şi fără consultarea reală a experţilor din industrie. Acest haos decizional afectează nu doar companiile din sectorul auto şi consumatorii, ci şi statul român, care riscă să devină principalul pierzător prin pierderi economice şi ratarea obiectivelor de sustenabilitate. Este esenţial să subliniem faptul că, în această perioadă de la instalarea noului Executiv, autorităţile nu au manifestat o reală dorinţă de consultare a specialiştilor din industria auto şi a asociaţiilor de profil, precum APIA pentru identificarea unor soluţii practice, eficiente.

Deşi am demonstrat, în mod constant, de-a lungul anilor, că suntem un partener tehnic şi obiectiv al instituţiilor statului, APIA nu a fost, în mod real, implicată în luarea deciziilor recente privind suspendarea programului Rabla Auto 2025 sau reluarea acestuia într-o altă formulă.

Lipsa unui dialog autentic între Guvern şi mediul de specialitate din România, în ciuda câtorva aşa zise «întâlniri de lucru» bifate, riscă să amplifice efectele negative asupra industriei şi consumatorilor şi chiar a bugetului de stat pe care încercăm «să îl salvăm»”, se arată în comunicatul asociației.

Potrivit APIA, suspendarea programului vine după o întârziere record de peste cinci luni și o etapizare „haotică” a sesiunilor, ceea ce a generat „confuzie, frustrare și incertitudine” în rândul beneficiarilor.

„Anunţul suspendării, făcut cu mai puţin de 24 de ore înainte de demararea etapei destinate persoanelor fizice, compromite încrederea în continuitatea şi predictibilitatea politicilor publice din România”, avertizează organizația.

Analiza APIA arată că, în cei 20 de ani de funcționare, programul a dus la casarea a peste 1,01 milioane de vehicule vechi, reducând poluarea și îmbunătățind siguranța rutieră, dar și la câștiguri economice directe pentru stat.

În 2024, „Rabla Plus” a atras 288 milioane lei investiți de stat și peste 664 milioane lei încasări doar din TVA, generând un câștig net de 375 milioane lei. „Rabla Clasic” a produs, la rândul său, un plus de 55 milioane lei în urma încasărilor din TVA.

„În 2025, această sursă de venit este serios pusă în pericol, în contextul în care Programul Rabla Auto se află într-un blocaj prelungit: există doar declaraţii televizate ale Ministrului Mediului, Apelor şi Pădurilor, fără nicio acţiune legislativă concretă şi fără un calendar oficial de relansare. Lipsa de claritate şi predictibilitate riscă să anuleze complet beneficiile financiare şi de mediu ale programului”, atrage atenția APIA.

Datele arată că înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 21,8% în primele șase luni din 2025, iar segmentul electricelor a înregistrat un recul de 44,3%. În schimb, piața second-hand a crescut cu 19,5%, peste 65% dintre vehiculele înmatriculate fiind mai vechi de 10 ani și neconforme cu standardele europene de siguranță.

În acest context, APIA avertizează că România se îndepărtează de țintele din PNRR, Green Deal și strategia „Vision Zero”. Organizația a propus un nou sistem de impozitare auto, bazat pe principiul „poluatorul plătește”, care ar ține cont de cilindree, vechimea vehiculului, nivelul emisiilor și veniturile proprietarului. Estimările arată că implementarea acestuia ar aduce la buget circa 17 miliarde de lei suplimentar.

„În mod regretabil, actualul Executiv menţine o abordare caracterizată prin promisiuni fără concretizare în ceea ce priveşte sectorul auto şi mobilitatea sustenabilă. Deşi, oficial, s-a afirmat că în luna iulie se va lua o decizie privind «Pachetul 2» care ar fi trebuit să conţină şi concluzia privind viitorul Programului Rabla Auto 2025, realitatea arată că aceste anunţuri au rămas doar la nivelul declaraţiilor media, fără a fi urmate de documente oficiale şi de acţiuni concrete.

Mai mult, informaţiile comunicate public în presă şi în social media, inclusiv de către doamna Ministru al Mediului, Apelor şi Pădurilor, sunt mesaje neoficiale, incomplete, vizând doar anumite laturi ale sesiunii pentru persoanele fizice, în timp ce nu există nicio clarificare privind sesiunile destinate persoanelor juridice şi UAT-urilor, două etape deja demarate de AFM, unde se depuseseră dosare şi procedurile erau în derulare.

Fiecare categorie de beneficiari are un rol esenţial în eficienţa programului, iar reluarea trunchiată a Rabla Auto 2025, într-o formulă diferită de prevederile Ghidului de finanţare asumat, va genera efecte negative majore, amplificate de timpul extrem de scurt rămas până la finalul anului 2025 pentru eventuala reluare a programului”, a declarat preşedintele APIA, Dan Vardie.

APIA, organizație non-profit fondată în 1994 și membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile din 1996, rămâne unul dintre principalii reprezentanți ai industriei auto din România în relația cu autoritățile.

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close