
Echipajul unei nave cargo care transporta 3.000 de mașini către Mexic, dintre care 800 electrice, a abandonat vasul după ce nu a reușit să stingă un incendiu izbucnit la bord, în apropierea insulelor Aleutine din Alaska, scrie CNN.
Un nor gros de fum a fost observat marți în zona din spate a navei (pupa), venind de pe puntea unde erau încărcate vehiculele electrice, potrivit unor imagini difuzate de Paza de Coastă a SUA și unui comunicat al companiei londoneze Zodiac Maritime, care administrează nava.
Toți cei 22 de membri ai echipajului navei Morning Midas au scăpat nevătămați.
Echipajul a abandonat nava, s-a urcat într-o barcă de salvare și a fost preluat de echipajul unei alte nave comerciale, Cosco Hellas, aflată în zonă, în nordul Pacificului, la circa 490 de kilometri sud-vest de insula Adak. Insula se află la aproximativ 1.930 de kilometri vest de Anchorage, cel mai mare oraș din Alaska.
Echipajul a activat sistemul automat de stingere a incendiilor aflat la bord, dar flăcările nu au putut fi controlate.
„Am anunțat autoritățile și colaborăm strâns cu echipele de urgență. Un remorcher este trimis la fața locului pentru a ajuta la stingerea incendiului și salvarea navei”, a transmis Zodiac Maritime. „Ne concentrăm pe siguranța echipajului și protejarea mediului marin.”
Paza de Coastă a SUA a trimis echipaje aeriene în Adak și o navă în zonă. Miercuri după-amiază nu se știa exact care era situația la bord, dar fumul continua să iasă din navă.
Contraamiralul Megan Dean, șefa Districtului 17 al Pazei de Coastă, a declarat că, după finalizarea operațiunilor de căutare și salvare, autoritățile colaborează cu Zodiac Maritime pentru a decide cum va fi recuperată nava și ce se va întâmpla mai departe.
„Le mulțumim sincer celor trei nave din apropiere care au intervenit și echipajului navei Cosco Hellas, care a salvat 22 de vieți”, a spus Dean.
Morning Midas are 183 de metri lungime, este specializată în transportul de mașini și camioane, a fost construită în 2006 și navighează sub pavilionul Liberiei.
Autovehiculele încărcate la bord au plecat din Yantai, China, pe 26 mai, și urmau să ajungă în portul Lazaro Cardenas, un important nod comercial la Oceanul Pacific, în Mexic, potrivit site-ului marinetraffic.com.
La începutul lunii, o comisie de siguranță din Țările de Jos a cerut măsuri mai bune pentru intervențiile de urgență pe rutele maritime din Marea Nordului, după un incendiu mortal produs în 2023 la bordul unui cargobot care transporta 3.000 de mașini – aproape 500 dintre ele electrice – din Germania spre Singapore.
Atunci, o persoană a murit, mai mulți oameni au fost răniți, iar incendiul a scăpat de sub control timp de o săptămână. Nava a fost, în cele din urmă, remorcată într-un port din nordul Țărilor de Jos.
Incidentul a reaprins dezbaterea privind siguranța în transportul maritim și pericolul containerelor pierdute de pe cargoboturile uriașe, a căror dimensiune a crescut mult în ultimele decenii. Peste 80% din comerțul global se face pe mare, iar cele mai mari nave de marfă sunt acum mai lungi decât trei terenuri de fotbal.