Antena 3 CNN Externe Cele 30 de secunde fatale: ce s-a întâmplat înainte de prăbușirea zborului Air India și cum se desfășoară ancheta

Cele 30 de secunde fatale: ce s-a întâmplat înainte de prăbușirea zborului Air India și cum se desfășoară ancheta

B.N.
7 minute de citit Publicat la 09:38 18 Iun 2025 Modificat la 09:38 18 Iun 2025
poza avion-prabusit-in-india
Avionul prăbuşit în Ahmedabad avea rezervoarele pline și se îndrepta spre Londra Gatwick. Sursa foto: Hepta

Zborul 171 al companiei Air India a fost în aer în jur de 30 de secunde înainte de a se prăbuși pe 12 iunie într-un cartier dens populat din Ahmedabad, provocând unul dintre cele mai rare și tulburătoare dezastre aviatice din India în memoria recentă. Acum, anchetatorii trebuie să stabilească ce s-a întâmplat în acele secunde fatale – o misiune care presupune analiza minuțioasă a turbinelor topite, a flapsurilor de pe aripi, a jurnalelor de bord și chiar a ultimelor sunete ambientale înregistrate înainte de impact. BBC a discutat cu experți în accidente aeriene pentru a explica cum se desfășoară o astfel de investigație și de ce acest caz ar putea avea implicații globale.

Investigatorii au acum sarcina dificilă de a analiza epava și de a decoda înregistratoarele de voce și date de zbor ale Boeingului 787 Dreamliner pentru a reconstitui momentele catastrofale din acele câteva secunde după decolare. Conform normelor internaționale stabilite de Organizația Aviației Civile Internaționale (OACI), un raport preliminar trebuie publicat în termen de 30 de zile, iar raportul final, ideal, în cel mult 12 luni.

Aeronava, cu destinația Londra Gatwick, era pilotată de căpitanul Sumeet Sabharwal și copilotul Clive Kundar. Aceasta a decolat din Ahmedabad, în vestul Indiei, la ora 13:39, ora locală (08:09 GMT), joi, având la bord 242 de persoane și aproape 100 de tone de combustibil. La scurt timp, un apel de urgență a fost transmis din cabină. Avea să fie ultima comunicare. A urmat o pierdere bruscă de altitudine și un impact devastator, însoțit de flăcări.

30 de secunde fatale

Căpitanul Kishore Chinta, fost investigator în cadrul Biroului de Investigare a Accidentelor Aeronautice (AAIB) din India, a descris accidentul drept „cel mai rar dintre rare” — o prăbușire controlată la sol, la numai 30 de secunde după decolare. „Din câte știu eu, nu s-a mai întâmplat niciodată așa ceva”, a declarat el pentru BBC.

S-au defectat ambele motoare în urma coliziunii cu păsări sau din cauza contaminării cu combustibil? Au fost flapsurile extinse incorect, reducând portanța unei aeronave puternic încărcate, într-un climat deosebit de cald? Au fost făcute corect lucrările de întreținere a motoarelor? Sau a avut loc o acțiune accidentală din partea echipajului, care a întrerupt alimentarea cu combustibil a ambelor motoare?

Anchetatorii vor analiza toate aceste ipoteze — și altele. Investigațiile privind accidentele aeriene se bazează pe triangulație și eliminare: corelarea dovezilor fizice din epavă cu datele înregistrate despre performanța aeronavei, pentru a construi o imagine coerentă a ceea ce a mers prost.

Fiecare cablu ars, pală de turbină deteriorată, jurnal de bord și semnal sau sunet de pe înregistratoarele de zbor și de voce — așa-numitele „cutii negre” — vor fi examinate cu atenție. BBC a discutat cu experți în accidente aeriene pentru a înțelege cum se va desfășura ancheta.

Primele indicii ar putea veni de la epavele celor două motoare 

„Poți deduce din urme dacă motoarele generau energie la impact — turbinele se fracturează diferit atunci când se rotesc la viteză mare”, spune Peter Goelz, fost director executiv al Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din SUA. „Acesta ar putea fi primul indiciu despre ce a mers prost.”

Turbinele sunt componente rotative esențiale care joacă un rol-cheie în generarea tracțiunii.

„Dacă se dovedește că motoarele nu aveau putere, anchetatorii se confruntă cu o situație gravă — iar atenția anchetatorilor se va muta imediat către cabină.”

Ceea ce s-a întâmplat în cabină va fi dezvăluit de Înregistratoarele de Zbor (EAFR) ale Boeingului 787 — sau „cutiile negre” — care, potrivit anchetatorilor, vor ajuta la reconstituirea evenimentelor. Oficialii indieni au confirmat deja că înregistratoarele au fost recuperate de la locul accidentului.

Aceste dispozitive înregistrează în detaliu date de zbor și sunete din cabină — de la apelurile radio ale piloților până la zgomotele ambientale. Înregistrările vocale provin de la microfoanele individuale ale piloților, transmisiile radio și de la un microfon ambiental care captează sunetele de fundal din cabina de pilotaj.

Înregistratorul de date de zbor urmărește cu precizie poziția manetelor trenului de aterizare și a flapsurilor, setările de tracțiune, performanța motoarelor, debitul de combustibil și chiar activarea manetei de stingere a incendiului.

„Dacă înregistratorul de date de zbor arată că motoarele funcționau la putere maximă, atunci atenția se va îndrepta către flapsurile de pe partea din față și spate a aripilor avioanului. Dacă se dovedește că acestea erau deschise conform cerințelor, ancheta devine cu adevărat dificilă”, spune Goelz.

Flapsurile măresc portanța la viteze mici, ajutând o aeronavă să decoleze și să aterizeze în siguranță, permițându-i să zboare mai lent fără să piardă susținerea în aer.

Caz izolat sau problemă cu întreaga flotă de Boeing 787?

„Dacă ancheta indică o problemă în sistemul de control al managementului zborului, acest lucru ar ridica semnale de alarmă serioase — nu doar pentru Boeing, ci pentru întreaga industrie aeronautică.”

Sistemul de control al managementului zborului al Boeing 787 este extrem de automatizat și coordonează navigația, performanța și ghidarea aeronavei. Acesta integrează date din numeroși senzori pentru a optimiza traiectoria de zbor și eficiența consumului de combustibil.

Cu peste 1.100 de aeronave Boeing 787 în serviciu din 2011 în întreaga lume, anchetatorii trebuie să determine dacă este vorba despre o defecțiune sistemică, cu potențial de a afecta întreaga flotă, sau un incident izolat specific zborului 171, susțin experții.

„Dacă se dovedește a fi o problemă de sistem, autoritățile de reglementare vor fi nevoite să ia decizii dificile, și rapid”, avertizează Goelz.

Până acum, nu există indicii clare privind o culpă umană sau tehnică. Ministerul Aviației Civile din India a declarat marți că o inspecție recentă a flotei de Boeing 787 a Air India, în cadrul căreia 24 din cele 33 de aeronave au fost deja verificate, nu a relevat nicio problemă majoră de siguranță, adăugând că atât aeronavele, cât și sistemele de întreținere respectă standardele în vigoare.

Președintele și CEO-ul Boeing, Kelly Ortberg, a declarat pe 12 iunie: „Boeing va coopera cu Biroul de Investigare a Accidentelor de Aviație (AAIB) din India în privința zborului 171 al Air India, conform protocolului stabilit de OACI.”

Decodificarea datelor va fi realizată în laboratorul AAIB din Delhi, sub conducerea anchetatorilor indieni, cu participarea experților de la Boeing, producătorul motoarelor GE, Air India și autoritățile indiene de reglementare. De asemenea, vor participa investigatori din partea NTSB (SUA) și a Marii Britanii.

„Din experiența mea, echipele pot identifica destul de repede ce s-a întâmplat”, spune Goelz. „Dar înțelegerea motivului pentru care s-a întâmplat poate dura mult mai mult.”

Fiecare șurub, o piesă din puzzle-ul prăbușirii

Epava ar putea furniza alte indicii esențiale. „Fiecare piesă — fir, piuliță, șurub — va fi colectată cu meticulozitate”, afirmă Chinta.

De obicei, epava este transportată într-un hangar apropiat sau într-o locație securizată, unde se identifică botul, coada și extremitățile aripilor, apoi se încearcă reconstituirea parțială a aeronavei. În acest caz, dacă datele de zbor și înregistrările audio oferă suficiente indicii, o reconstrucție completă ar putea să nu fie necesară, susțin anchetatorii.

Importanța epavei diferă în funcție de natura accidentului. Pentru zborul MH17 al Malaysia Airlines, doborât în estul Ucrainei în iulie 2014, reconstrucția botului avionului a fost crucială: a scos la iveală daune clare provocate de șrapnelul unei rachete de fabricație rusească.

În cazul Air India 171, anchetatorii vor analiza, de asemenea, filtrele de combustibil, conductele, supapele și reziduurile de combustibil pentru a detecta posibile contaminări — ceva ce poate fi confirmat sau exclus relativ ușor, afirmă un investigator care a preferat să rămână anonim. Acesta mai adaugă că echipamentul folosit la realimentarea aeronavei înainte de decolare „a fost probabil deja pus în carantină și inspectat”.

Istoricul aeronavei și al piloților, crucial pentru anchetă

Ancheta va include și examinarea înregistrărilor de întreținere și a istoricului defecțiunilor aeronavei care s-a prăbușit, colectate de la compania aeriană și din sistemul ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) al Boeing, care transmite date prin radio sau satelit către Boeing și Air India, explică Chinta.

Investigatorii vor analiza toate zborurile efectuate de aeronavă și de echipaj în ultimele luni, împreună cu registrul tehnic al defecțiunilor raportate de piloți și al măsurilor corective aplicate anterior zborului.

De asemenea, vor fi evaluate licențele piloților, înregistrările de instruire, rezultatele din simulator și observațiile instructorilor — inclusiv modul în care au reacționat la scenarii simulate precum defecțiunile de motor. „Sunt convins că Air India a furnizat deja aceste documente echipei de investigații”, afirmă Chinta.

Nu în ultimul rând, anchetatorii vor revizui istoricul de service al tuturor componentelor aeronavei care au fost înlocuite sau reparate, căutând defecte recurente sau semne care ar putea indica o problemă nediagnosticată anterior zborului.

„Aceste anchete sunt incredibil de complexe. Necesită timp, dar există întotdeauna indicii timpurii care arată ce s-ar fi putut întâmpla”, spune Goelz.

Un motiv important este evoluția tehnologică. „Unul dintre primele accidente pe care le-am investigat, în 1994, avea un înregistrator de date care monitoriza doar patru parametri”, își amintește el.

„În prezent, înregistratoarele captează sute — dacă nu mii — de parametri în fiecare secundă. Doar acest lucru a revoluționat modul în care investigăm accidentele.”

 

Ştiri video recomandate
×

Fanatik

Antena Sport

Observator News

Parteneri
x close