Antena 3 CNN International News Machiajele pot conține înveliș folosit la acoperirea tigăilor, pe lângă alte substanțe toxice pentru piele

Machiajele din comerț pot conține chimicale toxice pentru piele, numite PFAS (per şi polifluoroalchil), se arată într-un studiu publicat de jurnalul Environmental Science & Technology Letters. Cel mai frecvent folosit PFAS este teflonul, învelișul care este aplicat pentru acoperirea tigăilor de gătit anti-aderente.

Sursa foto: Getty
de Alexandru Negrici    |    16 Iun 2021   •   11:59

Studiul confirmă nevoia reglementării pieței de cosmetice, efort care are loc zilele accestea în SUA. Acolo este supusă la dezbatere legea "Fără PFAS în cosmetice", care a ajuns marți în Camera și Senatul Statelor Unite ale Americii.

Studiul care i-a îngrijorat pe legiferatorii americani arată că există un nivel ridicat al chimicalelor PFAS în 52% din cele 231 de produse de machiaj achiziționate în Statele Unite și Canada.

Unele dintre cele mai înalte niveluri s-au găsit în fonduri de ten (63%), rimeluri impermeabile (82%) și rujuri pentru efect de lungă durată (62%), potrivit studiului publicat marți în revista Environmental Science & Technology Letters.

În plus, studiul a constatat că aproximativ 88% din produsele brand-urilor testate nu au dezvăluit pe etichetele prezența ingredientelor periculoase, care ar explica acei markeri chimici, chiar dacă aceasta este o cerință a Administrației SUA pentru Alimente și Medicamente.

„Este puțin șocant și, sperăm, un semnal de trezire pentru industria cosmetică în ceea ce privește cât de răspândită este contaminarea cu PFAS între tipurile de produse de machiaj”, a declarat David Andrews, om de știință senior pentru Environmental Working Group și membru EWG, o organizație a consumatorilor care menține o bază de date privind produsele de îngrijire personală care conțin toxine.

"Cel mai frecvent PFAS este politetrafluoretilena, ingredientul cel mai frecvent cunoscut sub numele de teflon, învelișul care este folosit la acoperirea tigăilor pentru gătit. Dar, în general, am identificat 13 produse chimice PFAS diferite în peste 600 de produse de la 80 de mărci", a spus Andrews, care nu a fost implicat în studiu.

„Substanțele per și polifluoroalchil (PFAS) sunt o clasă de substanțe chimice create de om, care include PFOA, PFOS și GenX. Aceste substanțe chimice pot fi asimilate în corpuri în timp și pot duce la cancer, boli tiroidiene, leziuni hepatice, scăderea fertilității , și perturbarea hormonilor ", se arată în comunicatul inițiatorilor legii.

Concluziile studiului

Noul studiu a folosit un marker pentru PFAS (fluorul chimic, care este diferit de fluorul anorganic adăugat în apa potabilă) pentru a identifica prezența substanțelor chimice PFAS în cele 231 de produse pe care cercetătorii le-au achiziționat din comerț, în Statele Unite și Canada.

"Am găsit fluor, deoarece un surogat pentru PFAS era prezent în tot felul de produse cosmetice. Nu ne așteptam ca aproape toate produsele cosmetice să aibă probleme în acest sens", a declarat autorul studiului Graham Peaslee, profesor de fizică, chimie și biochimie la Universitatea din Notre Dame.

Studiul a constatat că mai mult de trei sferturi din rimelul impermeabil, aproape două treimi din fondurile de ten și rujurile lichide, dar și mai mult de jumătate din produsele pentru ochi și buze au concentrații ridicate de fluor.

În plus, probe la 29 dintre produsele cu cele mai ridicate niveluri de fluor au fost trimise la un laborator extern pentru o analiză aprofundată care ar putea identifica 53 de substanțe chimice specifice PFAS. Analiza a constatat că fiecare dintre aceste 29 de produse conținea cel puțin patru substanțe chimice PFAS care sunt preocupante.

Cu toate acestea, cea mai deranjantă constatare, a spus Peaslee, este că 28 din cele 29 de produse în care au fost găsite substanțe chimice specifice PFAS nu au dezvăluit aceste substanțe chimice pe etichetă.

"O parte din acestea ar putea fi adăugate neintenționat, din cauza problemelor de fabricație, dar există mai multe produse în care nivelurile sunt atât de mari încât sigur au fost adăugate în mod intenționat pentru durabilitatea sau rezistența la apă, deoarece chimicalele sunt folosite cel mai des cu aceste scopuri", a spus Peaslee .

„Deși mi-am sfătuit adesea pacienții să evite produsele cu „ perfluor ” sau „ polifluor ” pe lista ingredientelor, acest nou studiu mă preocupă deoarece multe dintre produsele contaminate cu acești compuși nici măcar nu au inclus acești compuși pe lista ingredientelor, "a spus dr. Whitney Bowe, profesor asistent clinic de dermatologie la Școala de Medicină Icahn de la Mount Sinai Medical Center, care nu a fost implicat în studiu.

"Mai mult, tipurile de produse care s-au testat pozitiv pentru niveluri ridicate de fluor - și, prin urmare, probabil să conțină PFAS - sunt adesea utilizate în apropierea și în jurul ochilor și buzelor", a mai precizat Dr. Bowe.

Acesta este un pericol, deoarece substanțele chimice PFAS pot fi absorbite mai ușor de „membranele mucoase subțiri și delicate” care sunt aproape de canalele lacrimale ale ochilor, a spus ea. În plus, femeile adesea „își ling buzele și ingerează, fără să știe, ingredientele din ruj, ceea ce reprezintă încă o altă cale de expunere”, a spus Bowe.

Ca răspuns, Personal Care Products Council, o asociație comercială ai cărei 600 de membri „reprezintă mai mult de 90% din industria frumuseții din SUA”, a declarat: „așteptăm o analiză științifică internă”, fără să comenteze concluziile studiului.

De asemenea, CNN a contactat Cosmetics Alliance Canada (Alianța pentru Cosmetice din Canada), dar nu a primit niciun răspuns înainte de publicarea articolului.

Ce sunt PFAS-urile?

Produsele chimice PFAS sunt alcătuite dintr-un lanț de atomi de carbon și fluor legați, care nu se degradează în mediu.

„De fapt, oamenii de știință nu sunt în măsură să estimeze care este cantitatea de timp necesară pentru ca 50% din substanța chimică să dispară”, potrivit Institutului Național de Științe ale Sănătății Mediului

Produsele chimice PFAS sunt utilizate în tot felul de produse: vase antiaderente, halate și draperii chirurgicale rezistente la infecții, telefoane mobile, semiconductoare, aeronave comerciale și vehicule cu emisii reduse.

Substanțele chimice sunt, de asemenea, utilizate pentru a face covoarele, îmbrăcămintea, mobilierul și ambalajele alimentare rezistente la pete, apă și grăsimi. Alimentele care conțin multă grăsime - cum ar fi burgerii, cartofii prăjiți și prăjiturile sunt candidații principali pentru ambalajele realizate cu PFAS.

În timp ce două dintre cele mai omniprezente PFAS - acidul perfluorooctanoic cu 8 lanțuri de carbon (PFOA) și perfluorooctan sulfonatul (PFOS) - au fost eliminate din produsele de larg consum din Statele Unite la începutul anilor 2000, industria a creat multe versiuni noi. Peste 4.700 de tipuri de PFAS au existat în 2018, un număr care crește pe măsură ce industria inventează noi forme de a înșela consumatorii.

Produsele chimice PFAS mai noi sunt fabricate cu 4 sau 6 lanțuri de carbon, dar par să aibă multe dintre efectele periculoase asupra sănătății ca și versiunile mai vechi, lăsând consumatorii și mediul în pericol, spun experții.

„Au ales adăugarea de lanțuri mai scurte e carbon, însă în urma studiilor descoperi că efecltele sunt aceleași", a spus microbiologul Linda Birnbaum, fostul director al Institutului Național pentru Științe ale Sănătății Mediului și al Programului Național de Toxicologie din SUA, într-un interviu anterior pentru CNN .

"Nu cerem efectuarea de suficiente teste adecvate de siguranță, înainte ca produsele să fie introduse pe piață", a mai adăugat Birnbaum.

Numite substanțe chimice „pentru totdeauna” deoarece nu se degradează în mediul înconjurător, PFAS sunt atât de răspândite încât au fost detectate niveluri în sângele a 97% dintre americani, potrivit unui raport din 2015 al Centrelor SUA pentru Control și Prevenire a Bolilor.

Sfaturi pntru evitarea chimicalelor periculoase

Cel mai important sfat este evitarea utilizării oricăror produse impermeabile sau de lungă durată. O mare parte a machiajelor cu cele mai ridicate niveluri de markeri PFAS au fost etichetate ca „rezistente la uzură” sau „de lungă durată”, a spus studiul.

„Deși este de dorit să aveți rimel sau ruj sau fond de ten care durează mai mult, cred că majoritatea consumatorilor ar prefera să opteze pentru produse sigure care ar putea să nu aibă aceeași putere de menținere”, a spus Bowe.

„Îmi încurajez pacienții să cumpere mărci care pun preț pe transparență în ceea ce privește lanțul de aprovizionare și care depun eforturi pentru a se asigura că ingredientele și ambalajele provin din surse sigure și fiabile, într-un mod durabil și etic”, a mai precizat Dr. Whitney Bowe.

Subiecte în articol: SUA cosmetice