Antena 3 CNN Life Știinţă Oamenii de știință pot explica în sfârșit de ce Uranus și Neptun au culori diferite

Cele mai îndepărtate două planete din Sistemul Solar au ambele mase, dimensiuni și compoziții atmosferice similare, dar au diferite nuanțe de albastru.

Sursa foto: Getty Images
de Alexandra Ionescu    |    31 Mai 2022   •   17:41

Oamenii de știință au explicat de ce, în ciuda faptului că au multe în comun, Uranus și Neptun au înfățișări foarte diferite.

Cele mai îndepărtate două planete din Sistemul Solar au mase, dimensiuni și compoziții atmosferice similare – cu toate acestea, Neptun arată mult mai albastru decât vecinul său.

O nouă cercetare, condusă de profesorul Patrick Irwin de la Universitatea din Oxford, sugerează că în spatele diferitelor nuanțe se află un strat de ceață pe ambele planete.

Ambele ar părea aproape la fel de albastre dacă nu ar exista ceață în atmosfera lor, sugerează studiul.

Folosind observațiile de la telescopul spațial Hubble, instalația de telescop în infraroșu Nasa și telescopul Gemini North, o echipă internațională de cercetători a dezvoltat un model pentru a descrie straturile de aerosoli din atmosferele ambelor planete.

Profesorul Irwin, autorul principal al lucrării, a spus: „Acesta este primul model care se potrivește simultan cu observațiile luminii solare reflectate de la lungimi de undă ultraviolete la infraroșu apropiat”.

El a adăugat: „Este și primul care explică diferența de culoare vizibilă dintre Uranus și Neptun”.

Modelul implică trei straturi de ceață la înălțimi diferite în atmosferele celor două planete.

Stratul mijlociu de particule de ceață este mai gros pe Uranus decât pe Neptun, ceea ce afectează culoarea vizibilă a celor două planete, spun oamenii de știință.

Pe ambele planete, gheața de metan se condensează pe particulele din stratul mijlociu, formând o ploaie de zăpadă de metan care trage particulele de ceață mai adânc în atmosferă.

Neptun are o atmosferă mai activă, mai turbulentă decât Uranus, ceea ce sugerează că atmosfera sa este mai eficientă în a agita gazul în stratul de ceață, unde se poate condensa pe particulele de ceață și poate produce această zăpadă.

Acest lucru elimină mai multă ceață și menține stratul de ceață al lui Neptun mai subțire.

Prin urmare, Neptun pare mai albastru, în timp ce excesul de ceață pe Uranus se acumulează în atmosfera stagnantă și lentă a planetei, dându-i un ton mai deschis.

Cercetarea a arătat, de asemenea, prezența unui al doilea strat mai profund în model.

Când este întunecat, acest lucru ar putea explica pete întunecate văzute ocazional pe Neptun și mai sporadic pe Uranus, cum ar fi faimoasa Great Spot Dark (GDS-89) de pe Neptun observată de Voyager 2 în 1989.

Dr. Mike Wong, astronom la Universitatea din California, Berkeley, a declarat: „Speram că dezvoltarea acestui model ne va ajuta să înțelegem norii și ceața din atmosferele gigantului de gheață.

Descoperirile sunt publicate în Journal of Geophysical Research: Planets.

Subiecte în articol: Uranus Neptun planete stiinta studiu