Sondaj pentru moralul candidatului PSD
Cu pânzele electorale umflate de concluziile ultimului sondaj comandat la INSOMAR, conducerea PSD a decis marţi seară, organizarea şi desfăşurarea în cea de-a doua jumătate a lunii septembrie a unui Congres dedicat lansării oficiale a candidaturii lui Mircea Geoană la alegerile prezidenţiale.
De altfel, coordonatorul campaniei PSD pentru prezidenţiale, Viorel Hrebenciuc a încercat să acrediteze, după şedinţă, ideea că Geoană se află deja în turul doi.
"Am descoperit marea păcăleală a lui Băsescu. În Transilvania Băsescu ia astăzi două treimi din voturile maghiarilor, dar în acelaşi timp ia şi voturile românilor. De unde rezultă marea abilitate a preşedintelui de a păcăli pe toată lumea. El reuşeşte să ia în Transilvania şi voturile ungurilor şi voturile românilor. În sondajul pe care îl avem 34% din voturi merg către domnul Băsescu, 29% are domnul Geoană şi domnul Antonescu are 15%", a arătat Viorel Hrebenciuc, care a dat şi un prognostic: ?Tind să cred că Geoană va câştiga din primul tur".
Totuşi, cele mai recente două sondaje privind intenţiile de vot ale românilor la proximele alegeri prezidenţiale se contrazic flagrant în ceea ce priveşte candidatul PSD. CSOP îl creditează pe şeful social-democraţilor cu doar 19% din preferinţele electoratului, şi sub zece procente sub scorul propriului partid. Sondajul INSOMAR comandat de PSD susţin însă contrariul. Geoană ar fi foarte aproape de nivelul partidului cu 29,6% şi i-ar sufla în ceafă lui Traian Băsescu, creditat cu 35, 7% din voturi, în timp ce liberalul Crin Antonescu ar fi votat de aproximativ 16, 8% dintre români.
Baronii adulmecă funcţii la viitorul Congres
Pentru ca sondajul lui Hrebenciuc să corespoundă cu realitatea, Geoană ar trebui să găsească mijloacele pentru a mobiliza social-democraţii din teriroriu. Tocmai de aceea, Congresul din septembrie este menit şi pentru lansarea unui mesaj de solidaritate către teritoriu, susţin sursele citate. Pentru a trece primul hop la cursei prezidenţiale, Geoană are nevoie de o implicare exemplară din partea primarilor, preşedinţilor de Consilii Judeţene şi parlamentarilor în mâna cărora se găseşte logistica de campanie la nivel local. Or o eventuală oficializare la Congres al unui exponent al acestora, preşedintele CJ Teleorman Liviu Dragnea, în postul de secretar generala al PSD ar servi propriilor interese, mai arată aceleaşi surse.
Dragnea nu este singurul din partid care ar putea profita de dependenţa electorală a liderului PSD de structurile din teritoriu. Şi alţi colegi social-democraţi, cu cuvânt greu printre social-democraţii din teritoriu, precum Marian Vanghelie şi Marian Oprişan ar dori instalarea lor deplină în funcţiile de vicepreşedinţi rămase vacante de ceva vreme. Înafară de Bucureşti, Vanghelie are în mâinile sale organizaţiile de Giurgiu şi Ilfov, în timp ce baronul de Vrancea se înţelege foarte bine cu alţi colegi moldoveni de partid şi are legături strânse cu tandemul dobrogean Radu Mazăre-Nicuşor Constantinescu care deţin sau pot influenţa gradul de mobilizare al social-democraţilor din această regiune după propriile interese.
Teritoriul şi interesele locale, călcâiul vulnerabil pentru Geoană
Că Mircea Geoană este vulnerabil tocmai la capitolul mobilizarea activiştilor PSD o dovedeşte experienţa europarlamentarelor când Mazăre şi organizaţia de Constanţa au zis pas când a venit vorba să pună osul la campanie, nemulţumiţi că nu au avut un candidat pe un loc eligibil şi că cei de la centru nu le apărau interesele cum trebuie în coaliţie în domeniul împărţirii şi numirilor în serviciile deconcentrate. Preşedintele PSD a constatat neputincios non-combatul lui Mazăre, a mustrat uşor, a înghiţit cu noduri afrontul adus şi a obţinut în final pentru social-democraţii constănţeni direcţiile şi numirile dorite.
Totuşi, aşteptările de campanie ale centrului nu vin numai de la social-democraţii in teritoriu. Şi miniştrii social-democraţi vor bate ţara în paerioada electorală pentru imaginea lui Geoană. Din punct de vedere al strategieiei electorale, liderii social-democraţi au decis ca miniştrii PSD să se implice mai mult în efortul de campanie prin o serie de vizite prin judeţe, menite a populariza în rândul populaţiei rezultatele obţinute de PSD în negocierile cu FMI, în special cele cu efecte sociale precum păstrarea creşterii pensiilor şi a locurilor de muncă în sistemul bugetar, limitarea impozitului forfetar doar la unele domenii, dar şi pentru a face cunoscut programul anti-criză elaborat de partid, bază pentru platforma electorală a candidatului său prezidenţial.
Marius Vulpe, Antena3.ro
Ştiri video recomandate