60 de milioane de euro, pentru un kilometru al autostrăzii Bucureşti-Braşov

05 Noi 2008   •   19:47
60 de milioane de euro, pentru un kilometru al autostrăzii Bucureşti-Braşov

Aceasta este suma pe care statul este gata să o plătească pentru autostrada Comarnic ? Braşov. Preţul, un record mondial în materie, este justificat de ministrul Transporturilor prin faptul că în aceşti bani intră şi construcţia dar şi întreţinerea. Chiar şi aşa costul este mai mare decât oriunde în Europa.
La aşa un preţ, cei 58 de kilometri de autostradă dintre Comarnic şi Braşov vor scoate din buzunarul statului 3,3 miliarde de euro. Este adevărat, construcţia este complexă, căci autostrada va fi mai mult suspendată deasupra albiei râului Prahova, iar la fiecare kilometru va fi construit ori un pod ori un tunel. În plus, aceasta este prima autostradă finanţată de investitor şi exploatată 25 de ani tot de acesta.
Statul urmează să plătească cele peste 3 miliarde de euro în rate anuale. Dar 60 de milioane de euro pentru un kilometru de autostradă tot este o sumă imensă. Ludovic Orban recunoaşte că doar o treime din aceşti bani sunt alocaţi construcţiei. ?Sunt 60 de kilometri într-o zonă dificilă de munte. E posibil să urce până la valoarea de un miliard de euro?, spune Orban.
Asta înseamnă cel mult 20 de milioane de euro pe kilometru. Interesant este că în Grecia sau Slovacia kilometrul de autostradă realizat în aceleaşi condiţii de teren costă cel mult 13 milioane. Cum s-a ajuns totuşi la acest preţ? Diferenţa de 40 de milioane sunt costurile de întreţinere pe 30 de ani. Asta înseamnă că statul va plăti aproape un milion şi jumătate pe kilometru anual, numai pentru întreţinere. Autostrada A1, reasfaltată aproape anual, costă de 15 ori mai puţin, iar A2 de 20 de ori. Până la finalul anului cele patru consorţii interesate de afacere sunt aşteptate să facă ofertele.
Problema costurilor în cazul unui proiect de asemenea amploare este diferită de regulă, în funcţie de plătitor. Atunci când statul plăteşte costurile sunt mari, foarte mari sau chiar exorbitante. Atunci când investitorul face totul pe banii lui, are interesul să reducă mult cheltuielile şi să creasca calitatea. Nu de alta dar nimanui nu-i convine să repare anual o autostrada. Decat daca plateste statul.
Observator

x close